Kilrems hyleri

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Kilrems hyleri

Indlægaf Lennart » fre 23. maj 2008 10:21

Jeg har bemærket at min kilrem hyler/skriger op af og til.
SÃ¥ jeg ville da stramme den. :wink:
Men ak remmen var trukket helt ud, dvs. det beslag med en rille i var brugt helt, og det var ikke muligt at stramme yderligere, nu bemærkede jeg at remmen virkede noget slap, og eneste mulighed var/er en udskiftning. Når jeg sådan står og kigger ned på virvaret af hjul, remme og andet godt dernede foran på maskinen, tjaa så lukkede jeg hjelmen i igen og gik ind og skrev lidt på forum.......MEN er det svært at udskifte den rem ?????

Jeg er nu ikke 100% sikker på det er remmen der hyler, kan det være
dynamoen der er i stykker ?
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf hasse » fre 23. maj 2008 11:09

Giv den et skvæt siliconespray...INDTIL DU SKIFTER DEN!!!!!
SÃ¥ lyder den ikke som naboens den alleryngste.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » fre 23. maj 2008 11:10

Hvor sjovt... (no pun intended)... da jeg trillede rundt i parkeringshuset i hamburg efter en 300km lang tur, begyndte jeg også at ligge mærke til noget hyleri ude fra motorrummet. Aner ikke hvad det er, men det er ikke usandsynligt det er noget rem eller pumpe hvertfald. Så det sjove er, at vores begge røde lyn begynder at tude samtidigt :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf the chicken » fre 23. maj 2008 11:16

Det tager max 15 min at skifte remmen :)

På venstre side af generatoren sidder der en remstrammer, den skal bare løsnes sammen med den bolt der holder generatoren, så kan du flytte generatoren så meget at du kan få remmen af.

På med en ny rem og stram den, så er du kørende uden larm - har lige skiftet min for 14 dage siden :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » fre 23. maj 2008 11:21

Før jeg lukker ned:
Har endnu ikke hørt om remme, der var helt udspændt.
Så hvis det er tilfældet, kunne det tyde på forkerte størrelse(r).
Størrelserne fremgår af servicebogen. Jeg vil ikke give dig nogle størrelser, da jeg ikke er klar over, om NA 92 har samme størrelser som NA 90. Men det nu nok tilfældet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » fre 23. maj 2008 11:33

Lige et par tillægsspørgsmål hvis Lennart tillader det i sin tråd, da jeg ikke har så meget erfaring med remme:

1) Ved godt tandremmen ikke gør skade på motoren hvis den smutter, men kan hyleri kommer fra den?

2) Hvor ofte bør en kilrem skiftes, er der noget service interval på sådan en?

3) Hvad sker der hvis kilremmen går i stykker, bare at generatoren så ikke længere kører? Eller ryger vandpumpen også, så man ikke får køling?

4) Kan man se på en kilrem om den trænger til at blive skiftet (ved ikke hvornår min er skiftet).

Er også lidt i tvivl om hvornår tandremmen er skiftet, det var vist nok lidt svært at tyde det kuglepen der er skrevet på label'en, så enten skal den skiftes om \"15.000 km eller september 2008\", ellers er det først om \"90.000 km eller om en 3-4 års tid\".
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » fre 23. maj 2008 11:37

TAK TAK TAK :D

Det var vist den hjælp jeg skulle bruge.
Hasse du har nok ret i at det er forkert str. der er sat i.

Mrt ja pudsigt nok, første gang min skreg var lige uden foran autoværkstedet hvor den netop havde været til service. :? Anden gang
var hvor jeg lige skulle tage et ekstra kål høne agtigt sving da der sad en
skønhed i bilen der holdt tilbage, først troede jeg det var dækkene der
skred, men kom så i tanke om kilremmen :| Typisk at bilen skal lyde som en gammel russisk kampvogn, præcis når den IKKE skal gøre det.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf JK » fre 23. maj 2008 12:16

lige en ting!
hvis man strammer kilremmen for meget kan det belaset andre ting, så tænk jer lige om hvis ikke i har prøvet at skifte sådan en før - det kan gå udover bla. vandpumpen!

@ MrT

Hvis du er i tvivl så skift det hele, alle remme og vandpumpen. Det er ikke den store udgift og det forebygger en del problemer og bekymringer!
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf MrT » søn 25. maj 2008 00:25

Vandpumpen også skiftes? Troede egentlig sådan en næsten aldrig gik i stykker, hvis ellers remmen dertil blev behandlet ordentligt osv. Må høre min mekker hvor besværligt det er at skifte tandrem og kilrem.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf JK » søn 25. maj 2008 19:41

MrT skrev:Vandpumpen også skiftes? Troede egentlig sådan en næsten aldrig gik i stykker, hvis ellers remmen dertil blev behandlet ordentligt osv. Må høre min mekker hvor besværligt det er at skifte tandrem og kilrem.

Det er altid en god ide at skifte vandpumpen når man er igang, den koster ikke det store og det tager 5min. ekstra.
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Tilbage til Diskussion