Tændingskurve

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Tændingskurve

Indlægaf hasse » tirs 1. jul 2008 15:50

I Performance Handbook p.66 er afbilledet nogle tændingskurver:
Forstår iøvrigt ikke, hvorfor den øverste af kurverne er lidt under 0 ved 1000 RPM.

Den nederste \"Best ignition Timing\" starter på -10 ved 1000 RPM.

Der er da ikke forskel på 1,6 og 1,8 i den forbindelse? Eller er der?

Selvom \"vi\" anvender dynometer, kan vi da ikke få den nederste kurve ind i ecu'en.

Det må da kræve en anden form for ECU. Eller hva'?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf BaktusBror » ons 2. jul 2008 11:51

ECU trekker fra og legger til i forhold til en base-verdi. Derav de negative verdier.

Tending og Fuel-maps i MX-5 er to-dimensionale. Her er de for 116 og 90-hester 1.6:
Billede
BaktusBror

Indlægaf hasse » ons 2. jul 2008 13:16

BaktusBror,
Du har vist forstand på dette. derfor fgl.:
Jeg har forstået det således, at ECU'en (Jeg tager udgangspunktet i MX's standardECU) automatisk \"flytter\" tændingskurven - op/ned - med xx antal grader afhængig af forskellen mellem den aktuelle temperatur i omgivelserne og temperaturen, DA man STILLEDE tændingen.
Det er temperaturværdien ved tændingsindstilling, der opbevares i ECU'en.

HVIS dette er rigtigt, bør man faktisk stille tændingen typisk (groft) alt efter årstid.

Eks:

Hvis tændingen ved tomgang er stillet ved 10 gr C., vil tændingskurven ligge i samme plan (i et X-Y koordinatsystem), såfremt omgivelsernes temperatur er 10 gr. C.

Hvis tændingen ved tomgang er stillet ved 10 gr. C, men omgivelsernes temperatur er feks. 25 gr. C, vil kurven blive flyttet i systemet.
Afhængig af, hvor mange grader differencen 15 gr. Celsius påvirker tændingsgraderne.

ALTSÃ…:
EKS.
Hvis 10 gr. C svarer til 3 gr. på tændingen, er tændingen ved tomgang IKKE 10 gr. men 10 gr. MINUS 4,5 eller 5.5 ved tomgang.

Hva. si'r du til den???
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf BaktusBror » ons 2. jul 2008 13:40

hasse

Jeg sku gerne hatt meget mer forstand på dette, men jeg prøver at fravriste vores ECU nogle hemmeligheter. Min MX-5 er første gangen jeg har beveget meg inn i en ECU, men i gamle dager programmerede jeg sådanne antikvariske \"commodore\" maskine....

Jeg ved dessverre ikke bestemt svaret på dit spm. Men kort fortalt, så tror jeg ikke det spiller nogen trille om du justerer tomgang om vinter eller sommer såsant motoren har nået arbeidstemperatur først.

Der finnes som du sikkert vet, flere \"maps\" enn de to jeg viser over (de er fuel og tending vs \"load\"). Intake Air Temp benyttes til at beregne inkommende luftmængde, sammen med signalet fra \"svingdøren\" - og påvirker hvor man befinner seg på \"load\" - aksen i de tabeller over.

Jeg tror det er den der bliver \"luret\" hvis man køber de der billige 10-dollar \"chips\" på ebay..de der egentlig kun setter en modstand i serie med temperatur-giveren for å få ECU til å lese en koldere luft-temp, og dermed foreskrive mer bensin i blandingen.

Jeg haver ikke lett efter den endimensionale luft-temp kurven som benyttes i \"load\" kalkulasjonen, men jeg er sikker på at den finnes der et sted. Såsnart jeg får min bredbåndslambda kan jeg eksperimentere litt med dette.
BaktusBror

Indlægaf hasse » ons 2. jul 2008 14:04

MÅske ikke sommer/vinter tændingsindstilling(men alligevel). Blev taget som eksempel for at skære problematikken ud i pap.

Det må være klart, at det har en betydning. MÅSKE ikke stor.
Tænk på hvordan de forskellige tomgangstændinger feks. 10, 14 og 18 flytter RPMpunktet for max HK og max. NM.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf BaktusBror » ons 2. jul 2008 14:29

Mulig jeg har litt språkproblemer, norsk som jeg er :D

Omgivelsestemperaturen påvirker innsugsluft temperaturen som ECU måler og som vi begge skriver, påvirker hvor ECU skal slå opp i map-tabellene jeg viser. Disse tabeller er aktive under vanlig kjøring.

EKS.
Hvis 10 gr. C svarer til 3 gr. på tændingen, er tændingen ved tomgang IKKE 10 gr. men 10 gr. MINUS 4,5 eller 5.5 ved tomgang.

Hvis vi velger å snakke om alle andre omdreiningstall enn tomgang, er jeg helt enig med deg. Men tomgang er behandlet meget spesielt i vår ECU, det er MEGET kode som kun er lavet rundt tomgangs-styringen, og jeg har ikke giddet bruke tid på å studere dette, så der ved jeg ikke.
BaktusBror

Indlægaf hasse » ons 2. jul 2008 16:27

For dem, der er interesseret i mentalt at arbejde videre med dette \"problem\" -feks. mens der slikkes solskin:

Af vejledningen til Bipes (om det er rigtigt eller forkert, ved jeg pt. ikke)
fremgår det, at en standard ECU regulerer tændingen med 1 grad for hver 7-9 grader C.

Og det er jo med udgangspunkt i temperaturen ved tændingsindstillingen.

Så er tændingen stillet til 14 BTDC ved feks. 10 gr C vil det IDAG (temp. ca 25 C) svare til, at tændingen er stillet ved 12 BTDC.

Og jeg er overbevist om, at denne diff går igen hele vejen fra 900 RPM til 7200 RPM.

At temperaturen overhovedet er relevant skyldes, at et vist rumfang luft indeholder mindre ilt ved højere temperaturer.
(lufttryk (og fugtighed) lader jeg ligge).

Og for lige at binde en form for forbindelse til AfR er det vægtfordelingen luft/benzin, den måler ikke rumfang luft/benzin.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Tilbage til Diskussion