Brugt NA - Et par spørgsmål inden endeligt valg

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Brugt NA - Et par spørgsmål inden endeligt valg

Indlægaf Kasper Lund » lør 19. jul 2008 19:36

Hej med jer!

Jeg er i fuld gang med at finde min nye MX5 NA :)
Nu har jeg været ved både AU2FAST og Autohjørnet i Jelling.

Har lige et par spørgsmål til nogle af de ting jeg bemærkede på dem jeg har set på derude:

1. En begyndende slidtage af kalechen i form af, at gummiet går op (flækker) ved folderne. - Er dette bekymrende?

2. En dør der hænger en smule, og derfor slæber på. - Er dette noget der kan laves uden de store omkostninger og besværligheder?

3. Overfladerust i et lille område ved rammen til døren, altså omkring hængslerne til døren. - Kan dette være et signal om rust bombe forude?

4. Irrer på dele i motoren - Ligegyldigt, eller noget skidt?

5. Underlig lugt i kabinen - Afslører det evt. utæthed, og endda råd?

6. Hvad skal jeg kigge efter inde i kabinen? Ting som kan afslører utætheder, råd, dårlige vedligeholdelse osv.

Håber i kan hjælpe lidt!

Mvh
Kasper
TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG:
Mazda MX-5 NB 2000 Anniversary 2148/7500
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf Viggoman » lør 19. jul 2008 20:07

Hej Kasper,

Et par kommentarer til dine spørgsmål:

1. Hvis det er gummilisterne som ruderne ligger an mod kan de skiftes. Det koster ca. 700,- pr. side + arbejdsløn hvis du ikke selv kan gøre det. Hvis det er revner i kanten af selve kalechen kan det tyde på at den skal skiftes. Det koster hvis du ikke selv kan gøre det, så her skal du være kritisk.

2. Kommer an på om det kræver nye hængsler. Hvis bilen har kørt mange km er det sikkert tilfældet. Men det kan fikses.

3. Hvis det kun er overfladerust er det ikke noget at bekymre sig om. Men jeg har set nogle grimme rustangreb lige der så her skal du være hyper kritisk. Kommer det indefra vil jeg holde mig langt væk. Det er ikke et almindeligt sted for simpel overfladerust......

4. Korrosion på f.eks. ventildæksel er ikke noget at bekymre sig om. Det selv at shine motorrummet op bliver en del af fornøjelsen. Men et grimt motorrum siger noget om hvordan bilen er blevet passet i al almindelighed.

5. Biler der har køret året rundt og stået ude får en lugt af gammelt telt, sådan lidt jordslået. Det betyder ikke noget rent teknisk, men kan være svært at få væk. Det vil sikkert kræve nye tæpper plus vask af stoffet på sæderne.

6. Kabinen er ikke særlig slidstærk så hvis den ser træt ude med grimme sæder mv. har den ikke været passet af en entusiast. Både tæpper og sædebetræk bliver lådne ved slid. Sæderne falmer endvidere, specielt på nakkestøtterne.

Brug din kvindelige intuition! Føler du dig tilpas i bilen, føles den rar at sidde i og ikke mindst køre i? Hvordan havde bilen set ud hvis du selv havde ejet den før? Ud over alt det tekniske skal man også skal bruge sin mavefornemmelse. Og hvis du ikke er sikker så kig på nogle flere eksemplarer.

Og så skal jeg naturligvis ikke glemme at reklamere for den jeg selv har til salg:
http://www.bilbasen.dk/cars/usedcars/showcar.aspx?Source=2&AdId=313795 Den burde du tage og se, om ikke andet så for at sammenligne.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Tilbage til Diskussion