Hvad betyder vægten på fælgende for bilens præstationer

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvad betyder vægten på fælgende for bilens præstationer

Indlægaf Lennart » ons 20. aug 2008 16:31

Nu er jeg stødt på det med vægten af fælge i flere sammenhænge.
Men hvor meget har det egentlig at sige, og er det noget man skal bekymre sig om.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Viggoman » ons 20. aug 2008 17:01

Lennart: hvor meget tid har du? :wink:

Hvis du vil i dybden med det emne kan du starte her: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=40082

Vægten af hjul og dæk betyder rigtig meget. MX5'eren er designet med ultra lette hjul og blev fra starten solgt med specielle Dunlop letvægtsdæk. Og det var der naturligvis en rigtig god grund til.

Optimalt skal der være det størst mulige forhold mellem bilens uaffjedrede vægt (karosse, motor, benzintank, dig etc.) og så hjul på de bevægelige dele af hjulophæng. Da MX-5'eren er en letvægter betyder vægt af hjulene mere end på f.eks. en Porsche eller en Lambo. Det er vægtforholdet der er afgørende.

Et forsøg på en pædagogisk forklaring: hvis kroppen er den uaffjedrede vægt, armen hjulophæng og håndvægten dæk + hjul og du skulle svinge hånd+vægt hurtigt op/ned for at følge en ujævn overflade. Hvad ville du så foretrække, 2 kg eller 2.5 kg håndvægt?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Lennart » tors 21. aug 2008 08:46

Ja det er klart at det må have noget at sige, men troede ikke det var noget man spekulerede i.

Måske er det den oprindelige ide bag ALUfælge, ikke udseendet men vægten !
Var også intersseret i hvor stor forskellen så reelt er.

Hvad betyder 100 gram ekstra fælgvægt i tabt acceleration eksempelvis.
MÃ¥ske der er en matematiker herinde der kan regne den ud ??
Betydningen er jo stor såfremt man kunne hente bare 1 sek ved at skifte fælge, omvendt kan man vel risikere at tabe sekunder ved skift fra Mazdas lette fælge til noget andet. Og hvad med dækkene, de findes sikkert også i forskellige vægtklasser.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Viggoman » tors 21. aug 2008 10:04

Små vægtforskelle betyder sikkert ikke alverden. Men hvis du læser i tråden om optimal dækstørrelse ser det ud til at Kjalle kan mærke at det går ud over såvel accelleration som tophastighed.

Min overbevisning er, at det er bilens \"overall handling\", altså køreegenskaberne set samlet, der bliver ringere ved at gå mærkbart op i vægt af hjulene. MX5 er fra starten og til stadighed blevet berømmet for sine suveræne køreegenskaber. Og det skyldes først og fremmest at ingeniørerne vidste hvad de gjorde og var dygtige. Hvis vi ændrer på hjulgeometri og vægt er der store chancer for at vi gør mere skade en gavn. Det kan godt være at 17\" hjul med 215 mm brede dæk kan forbedre enkelte egenskaber som vedhæftningen i et sving med perfekt plan asfalt. Men samlet set bliver køreegenskaberne mere sandsynligt dårligere.

Al respekt for at vi også skal synes øsen ser fed ud, det er da en væsentlig del af ejerglæden. Og enhvers eget personlige valg. Men bling effekten har en pris når det gælder køreegenskaber.

Personligt vil jeg til enhver tid vælge køreegenskaber.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf UlrikK » tors 21. aug 2008 10:24

I denne tråd http://www.nerocam.com/SCC_TAP.asp fra Viggoman's link går de fra 225/35R19 (21 kg pr. hjul), til 195/60R15 (15kg pr. hjul).

Tider med 19\":
1/4 Mile:16.3 @ 84.0 mph
60-foot:2.9 sec.
0-60 mph:8.6 sec.

Tider med 15\":
1/4 Mile:16.0 @ 85.5 mph
60-foot:2.8 sec.
0-60 mph: 8.1 sec.

0.5 sec mindre fra 0 til 100 er da en del når det eneste de de gør er at fjerne 24 kg fra hjulene.
UlrikK

Indlægaf the chicken » tors 21. aug 2008 11:45

Jeg kan måle ca 0.5 sek forskel fra vinterdæk med 165/70-14 til 215/40-17 med min g-tech pro...

Kan tydeligt mærke styringen bliver hurtigere ved de originale fælge med vinterdæk, dog giver den høje dækside meget efter og alt i alt forringes kurveegenskaberne ret meget i forhold til mine 17\"

Så jeg vil til enhver tid vælge 17\" - både for udseende og køreegenskaber!
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf UlrikK » tors 21. aug 2008 12:36

The chicken du kan jo godt finde 195/50R15 dæk med meget stive sider, som vi har snakket om i anden tråd ;-)
UlrikK

Tilbage til Diskussion