Dit Olievalg

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvilken type olie kører du med ?

Mazdas foreskrevne olie
2
7%
Mineralsk olie
3
11%
Delsyntetisk olie
7
26%
Syntetisk olie
11
41%
Den billigeste jeg kunne finde i Bilka
0
Ingen stemmer
Værkstedet skifter olie for mig, og de hælder VEL noget godt på igen
4
15%

Afgivne stemmer : 27

Dit Olievalg

Indlægaf Lennart » man 29. sep 2008 19:52

Hvilken olie har du i motoren ???
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » man 29. sep 2008 22:14

Er det bare mig, eller Mazdas foreskrevne olie må vel enten være mineralsk, delsyntetisk eller syntetisk olie - bliver der så ikke et lille \"skred\" i afstemningen når man kun kan stemme på én ting? Tænker bare, de antal stemmer på \"mazdas foreskrevne\" burde vel lægges til det antal stemmer i den anden kategori, hvad det så end måtte være. Den 10w30 olie som mazda anbefaler, er det en delsyntetisk?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Ken » man 29. sep 2008 22:46

Kan man overhovedet stadig få rigtig mineralsk motorolie? Jeg ved at tyk olie oftes kaldes det, men i virkeligheden er delsyntetisk.
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Kuksi » man 29. sep 2008 23:22

Ja det kan man godt Ken. Alle de billigeste olier er mineralske.
Men glem ikke at f.eks. Andreas anbefaler mineralsk olie, og så hyppige skift (5000km)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Lennart » tirs 30. sep 2008 05:37

MRT. Den med Mazdas foreskrevne olie er til dem, der ikke bruger
så meget energi på at udrede hvad der er hvad, men går efter instruktionsbogen og bestiller efter den. Står der 10w-30 ja så er det præcis den olie der kommer i. Faren kan vel være at både syntetisk, mineralsk og delsyntesisk, kan bære disse betegnelser. Eller ???? HULK.
:roll:
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » tirs 30. sep 2008 08:51

Jeg TROR (!!) at 10w30 er mest udbredt som delsyntetisk, men kan tage fejl?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Mogenz » lør 4. okt 2008 18:50

Andreas hælder det på han synes .... jeg er også lidt ligeglad bare det virker og kræet ikke går i stykker af det. Men har nu haft min NB i et år og skal have skiftet olie i næste uge for 3 gang uden den har fejlet noget overhovet.
Og det er efter 197.000 km, så regner ikke med der sker noget den er jo stadig piv-standard. Og Olien har været den samme siden jeg fik den (samme type).
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf And » søn 5. okt 2008 11:16

15W-40 Mineralsk efter anbefaling fra Andreas. Jeg var selv meget undrende over dette ved køb, men vælger at stole på hans viden om tingene, han har nok set mere end én motor gennem tiden.

Har selv skiftet en gang nu og pt. er der en god Castrol 15W-40 olie på og det kommer der også på igen. Havde jeg en ny motorkonstruktion ville jeg nok kigge mere på den syntetiske olie.

På min gamle Golf II turbo-diesel der lavede jeg en analyse af olien efter 7500 km og sammenlignede den med ny olie. Sådant en gammel dieselkværn med +250.000 km på tælleren, forurener olien langt mere end vores biler gør. Den kørte desuden delvist på rapsolie og var nok lidt justeret i pumpen samt forøget ladetryk :)

Olien var en 10W-40 delsyntetisk Shell olie.

- Vandindholdet var næsten nul - ingen problemer der.
- Viskositeten var næsten som den nye olie, dog lidt mindre, men på ingen måde alarmerende.
- TBN tallet (oliens modstandsevne i forhold til at nedbryde affaldsstoffer) var også stadig acceptabelt - men selvfølgeligt ikke som den nye olie.
- Mængden af frie affaldsstoffer var også fint acceptabelt.

Altså var olien stadig sund - ved skiftet. Min pointe med det er at man ikke behøves en helvedes dyr fuldsyntetisk-raket-olie på vores gamle motorer - så hellere skifte lidt oftere og købe god kvalitet - OG et godt filter. Så skal maskineriet nok holde!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Ken » søn 5. okt 2008 11:36

AND:

Hvordan analyserede du TBN og viskolsiteten?
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf KjaLLe » søn 5. okt 2008 13:01

Jeg plejer at bruge Shell's olie 10W40.

Den fungere rigtig godt og bilen lyder sund med den olie på..
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf And » søn 5. okt 2008 13:31

Ken skrev:AND:

Hvordan analyserede du TBN og viskolsiteten?

Jeg anvendte lidt laboratorieudstyr jeg har til rådighed.

Viskositeten blev analyseret i en viskositets-måler. En given mængde olie hældes op i en pinligt rengjort beholder. Denne sættes i maskinen der så driver en "røre-spartel" rundt i olien. Olien varmes op til 40 grader hvor viskositeten måles og ligeledes til lige under 100 grader hvor man også måler. Dette værdi bliver så angivet i centistoke og kan så omregnes til andre enheder hvis man ønsker dette.

TBN udføres med en kemisk analyse - med noget skrap kemi blandes olien op og man måler så det tryk der dannes i en lille beholder og derudaf kan TBN tallet findes.

Glemte at angive at jeg også prøvede at måle oliens pour-point med kuldespray, men havde desværre ikke nok kuldespray til rådighed.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Tilbage til Diskussion