Brug af støttebukke

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Brug af støttebukke

Indlægaf KimT » tirs 14. apr 2009 20:34

For ikke at \"stjæle\" Jespers fine tråd (http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1454) opretter jeg en ny tråd for mit spørgsmål:

Når man understøtter bilen på støttebukke som Jesper har gjort det:
Billede

Hvor stor er risikoen for at bukke kantbukningerne?
Jeg synes ikke umiddelbart kanterne ser ud til at kunne klare bilens vægt.

Er der nogle fif man kan benytte for at minimere risikoen for at bukke kanterne?

Hvordan gør man når man vil have bilen op i fuld støttebukke højde?
Bilen kommer jo til at stå ret skråt hvis man løfter helt op første gang.
Skal man hævre fronten et trin og så bagenden for derefter at hæve fronten et trin mere osv. ?

Mvh Kim (som har det med at stille dumme spørgsmål :oops: )
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Claus » tirs 14. apr 2009 21:13

Dette er den rigtige måde at løfte bilen på, det er de punkter som fabrikken anbefaler...men giver dig ret og derfor bruger jeg et materiale der kan give sig således at vægten fordeler sig over et større areal.
Det kan være gummi propper, hårdt skum, en blød træklods fyrtræ.
Men du skal sikre dig at den står solidt på dem...

Jeg har købt mig en billig 2 tons donkraft og hæver bilen op med den, i front eller bag og sætter bukken ind i den rette højde.
Gør det med hjul monteret og derefter kan du afmontere dine hjul, når højden er nået.
Som en sikkerheds procedure placerer jeg mine hjul ofte lagt oven på hinanden, ind under bilen, sammen med donkraften som er hævet og støtter - ja mere såfremt det usansynlige skulle ske at den falder ned fra de bukke, imens man er under bilen...så får man ikke en flad brystkasse og næse.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tirs 14. apr 2009 21:41

Gør det på praktisk taget samme måde som Claus.

Ved ikke, hvad Mazda har tænkt på, da de \"designede\" støttepunkterne. Den medfølgende saksedonkraft???
De har ihvertfald ikke tænkt på mig!!

Min er blevet deformeret til trods for, at jeg har brugt alle mulige og umulige måder for at undgå det.

Prøv med træklodser. Årerne på tværs af vognens længderetning.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 14. apr 2009 22:19

Bruger de samme støtte punkter, og gerne med en træklods under som Hasse. Der er dog det problem at så løfter donkraften jo der hvor bukken skal stå... så hvad gør I der?
Jeg selv sætter donkraften+klods under hjulophænget et sted, og så ind med bukken.
Et andet problem er at min er så lav, at donkraften skal kantes ind ved første løft uden selv det tyndeste stykke træ. Hæve lidt,sænke forsigtigt og så kan der lige være et tyndt stykke træ imellem anden gang.
At løfte en ende af gangen (under diff. og motor) lader sig slet ikke gøre. Donkraften kommer aldrig derind.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf KimT » tirs 14. apr 2009 22:31

Kuksi skrev:Et andet problem er at min er så lav, at donkraften skal kantes ind ved første løft uden selv det tyndeste stykke træ. Hæve lidt,sænke forsigtigt og så kan der lige være et tyndt stykke træ imellem anden gang.
At løfte en ende af gangen (under diff. og motor) lader sig slet ikke gøre. Donkraften kommer aldrig derind.

Jeg har savet skrå ender på 2 stk kraftige træbjælker som jeg kan køre op på og dermed hæve bilen ~5cm og give plads til donkraften.
Det er dog vigtigt ikke at glemme bjælkerne når bilen sænkes igen :!: (det kan give diverse buler... og jeg taler ikke af erfaring :) )
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hasse » tirs 14. apr 2009 22:46

PÃ¥ \"falderebet\":
Opkørselsplanker/-træ. Også her.
Problemer med frihøjde. Også her.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf AS DK » ons 15. apr 2009 07:41

=\"Kuksi

Jeg havde samme problem i weekenden, da sommerhjulene skulle på. Har endda købt en lav alu-donkraft af samme årsag.
Løsning : 2 stk 7 cm høje fliser under forhjulene, så går donkraften ind under forbroen, op med bilen, et hjul (eller en buk) ind under bilen i hver side.
I bagenden er der ingen problemer med at komme til at løfte under differentialet.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf altid6 » ons 15. apr 2009 08:13

Jamen nu da mit billed bliver brugt, kan jeg jo fortælle hvordan jeg gør. Min er som så mange af de andre, for lav til at få en donkraft ind under. Imens den står på gulvet løsner jeg lige hjulboltne en halv omgang. Derefter placere jeg en saks donkraft i et af løftepunkterne foran (løfter forenden først, da gear og håndbrems holder baghjul stille). Når den ene side af bilen er løftet nok fra gulvet, ruller jeg en almindelig værkstedsdonkraft ind under forenden og løfter på broen. Kun lige højt nok til at sætte de første 2 bukke ind. Derefter samme procedure for bagenden. Først saksdonkraft, derefter værkstedsdonkraft på diff. og 2 bukke ind. Når bilen er på bukke løfter jeg forenden og bagende i 2 trin med værkstedsdonkraften, indtil bukkende er på sin maks højde. Når bilen skal sænkes, er det samme procedure bare baglæns.

Mine løftepunkter har ikke taget skade, selvom bilen samlet har stået på bukke i over 6 måneder, inden for de sidste 2 år. Sørger for at lægge noget tykt stof imellem vangen og bukken, så ikke lakken tager skade.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » ons 15. apr 2009 08:56

Det er ikke et spørgsmål, om hvor længe.
Det er spørgsmål om hvordan og hvor ofte.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Tilbage til Diskussion