Oplevelse af årgang 2003 Mazda MX5 1,8

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Re: Oplevelse af årgang 2003 Mazda MX5 1,8

Indlægaf tkrath » tors 28. jul 2005 09:18

Piphest skrev:Jeg tror nu heller ikke du kan få en Jubilæumsmodel til 150kkr. (selv ikke om du kan nøjes en vinterbil der har kørt mange km.) specielt ikke hvis du køber den i tyskland. Sidst jeg tjekkede www.mobile.de var de i forholdsvis høj kurs.

Nej, de koster pt. ca. 8000 eur for en m. 100 tkm på tælleren, så den bliver lige lidt dyre. Der er ingen prisforskel på Anniversary modellen og de alm. modeller på mobile.de, så længe du søger på at de skal have læder.

Piphest skrev:Ang. pladsen op til taget, så er der noget mere hovedplads i 1999 og 2000 end 2001 - 2005, da der ikke er sædevarme i dem.

Kanon - jeg må prøve en 1999'er! :)

Mvh/TK
tkrath

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Piphest » tors 28. jul 2005 11:38

tkrath skrev:
Piphest skrev:Jeg tror nu heller ikke du kan få en Jubilæumsmodel til 150kkr. (selv ikke om du kan nøjes en vinterbil der har kørt mange km.) specielt ikke hvis du køber den i tyskland. Sidst jeg tjekkede www.mobile.de var de i forholdsvis høj kurs.

Nej, de koster pt. ca. 8000 eur for en m. 100 tkm på tælleren, så den bliver lige lidt dyre. Der er ingen prisforskel på Anniversary modellen og de alm. modeller på mobile.de, så længe du søger på at de skal have læder.

Piphest skrev:Ang. pladsen op til taget, så er der noget mere hovedplads i 1999 og 2000 end 2001 - 2005, da der ikke er sædevarme i dem.

Kanon - jeg må prøve en 1999'er! :)

Mvh/TK

Ja, du kan finde en der har kørt 109.000 (meget mange km på kort tid efter min mening) som koster 8890 euro, hvilket med afgift er noget i retningen af 182.000 dkr.

Ja, hvis du er så høj, bliver du nok nødt til at finde dig en 1999'er eller en NA'er.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Piphest » tors 28. jul 2005 12:38

tkrath skrev:Der er ingen prisforskel på Anniversary modellen og de alm. modeller på mobile.de, så længe du søger på at de skal have læder.

Mvh/TK

Det forstår jeg ikke hvad du mener med...

Hvis du kigger på de lidt mere velholdte, som ikke har kørt vildt mange km. og ikke har kørt vinterkørsel, så ligger de fra 11.996 til 14.950€ dvs. 244.000 til 304.000 indregistreret i DK, så hva' snakker du om?
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf tkrath » tors 28. jul 2005 12:51

Piphest skrev:Ja, du kan finde en der har kørt 109.000 (meget mange km på kort tid efter min mening) som koster 8890 euro, hvilket med afgift er noget i retningen af 182.000 dkr.

Ja det er som det ser ud nu + man kan sandsynligvis hive lidt i prisen. 8890 * 7,5 = 66 tkr. + 100 tkr. (afgift jf. toldskat.dk) = 166 tkr. Venter man så, som jeg, til december m. indkøb af bilen og marts 2006 m. betaling af afgiften, så bør prisen være meget tæt på 150 tkr. - korrekt?

Piphest skrev:Det forstår jeg ikke hvad du mener med...

Hvis du kigger på de lidt mere velholdte, som ikke har kørt vildt mange km. og ikke har kørt vinterkørsel, så ligger de fra 11.996 til 14.950€ dvs. 244.000 til 304.000 indregistreret i DK, så hva' snakker du om?

Stil følgende søgekriterier op:

- mazda mx
- cabrio/roadster
- 1999-1999
- PS >130
- op til 150.000 km
- lederausstatung

... klik søg. Hvorfor kan en bil til 8-10 tEUR m. 100 tkm ikke være velholdt? Personligt vil jeg hellere have en bil som jævnligt bliver brugt, frem for en der næsten aldrig kører og som derfor bare står i et hjørne i en garage!

Hvis 100 tkm. er for langt for en 6 år gammel bil, så tror jeg ikke at jeg skal have en MX5. Så vidt jeg kan læse mig frem til andre steder på dette forum, så er op til 400 tkm. for den motor ikke langt? Jeg havde tænkt mig at finde en m. ca. 100 tkm. på tælleren og primært køre i den fra 1. april - 1. november md. Kan den virkelig ikke holde til det (sådan opfatter jeg dit indlæg)?

Mvh/TK
tkrath

Indlægaf Danny » tors 28. jul 2005 14:58

Jeg tillader mig lige at blande mig her.

Personligt har jeg selv kun kørt NA modeller og kan derfor egentlig kun referere til dem, men alligevel...
Men for lige at slå det fast med syvtommersøm: Mazda'en kan sagtens holde til det, og det bedre end mange andre biler! Jeg kan i den forbindelse afsløre at jeg er helårskører og den klarer alle udfrodringer glimrende. Startproblemer i koldt vejr, mislyde eller uregelmæssigheder fra motoren osv. har jeg ikke oplevet.
Jeg synes du bør have det bedste grundlag for at træffe dit valg, men du må ikke vælge 5'eren fra fordi du tvivler på dens pålidelighed eller driftsikkerhed.

Men du skal ikke regne med at det er dig folk ringer til for at hive dem fri af en snedrive. Men det er vel også et plus :wink:

Så sæt en fed streg over førnævnte ulempe, den findes ikke, og se på dine andre kriterier i stedet.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf tkrath » tors 28. jul 2005 15:14

Danny skrev:Men du skal ikke regne med at det er dig folk ringer til for at hive dem fri af en snedrive. Men det er vel også et plus :wink:

Så sæt en fed streg over førnævnte ulempe, den findes ikke, og se på dine andre kriterier i stedet.

Den med snedriverne er jeg glad for :lol:

Nej, jeg har også læst mig frem til at MX5 er overraskende pålidelig/man får en opfattelse af at den næsten er fejlfri! Største problem er efter sigende rust, men dog ikke mere end så mange andre biler.

Jeg må jo sige at det er positivt hvis der er mere plads i en 1999 NB'er :)

Mvh/TK
tkrath

Indlægaf Piphest » tors 28. jul 2005 16:21

tkrath skrev:Nej, jeg har også læst mig frem til at MX5 er overraskende pålidelig/man får en opfattelse af at den næsten er fejlfri! Største problem er efter sigende rust, men dog ikke mere end så mange andre biler.

Mvh/TK

Mit indlæg skal ikke forstås som om 5'eren ikke kan holde til noget og ikke kan køre mange mange km., det er mere som du selv skriver, at dens ømme punkt er rust og at jeg derfor meget nødigt vil køre i min når der bliver saltet, eller for den sags skyld have en der fra '99 til nu har kørt om vinteren. Og for mig lyder mange km. på kort tid som om at bilen også har kørt om vinteren.

En anden ting jeg mente med det var blot at dit budget på 150 kkr måske var en smule optimistisk. Men hvem ved, måske du kan finde en i syd tyskland der har kørt en del km men har været fri af salt, og som har den rigtige pris...

I hvertfald god fornøjelse! Håber du finder den rigtige bil... :wink:
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf tkrath » tors 28. jul 2005 17:51

Piphest skrev:Mit indlæg skal ikke forstås som om 5'eren ikke kan holde til noget og ikke kan køre mange mange km., det er mere som du selv skriver, at dens ømme punkt er rust og at jeg derfor meget nødigt vil køre i min når der bliver saltet, eller for den sags skyld have en der fra '99 til nu har kørt om vinteren. Og for mig lyder mange km. på kort tid som om at bilen også har kørt om vinteren.

En anden ting jeg mente med det var blot at dit budget på 150 kkr måske var en smule optimistisk. Men hvem ved, måske du kan finde en i syd tyskland der har kørt en del km men har været fri af salt, og som har den rigtige pris...

Nu har jeg handlet en del tyske biler og der er ingen problemer med rust når du kommer syd for Hannover, også selvom den har kørt om vinteren :)

100.000 km/6 år = 17.000 km/årlig - det er da helt ok. Pt. kører jeg selv ca. 35.000 km årlig.

Piphest skrev:I hvertfald god fornøjelse! Håber du finder den rigtige bil... :wink:

Jo tak.
tkrath

Indlægaf Martin » fre 29. jul 2005 13:43

tkrath skrev:Jeg vil jo godt ha' 6 trins gearkasse, men jeg synes ikke farven og interiøret i Anniversary modellen er så fantastisk flot

Har du forresten prøvet en femtrins gearkasse? Jeg ved godt det lyder lidt frækkere med en sekstrins, men de anmeldelser jeg har læst, har ofte konkluderet at femtrins gearkassen var bedre (føltes mere "lækker").. skal ikke selv udtale mig om det, da jeg ikke har prøvet en af dem med seks gear.. men hvis ikke du har prøvet den, syns jeg du skulle give den en chance... så slipper du også for det blå indtræk ;-)

Martin
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Piphest » fre 29. jul 2005 14:08

Martin skrev:
tkrath skrev:Jeg vil jo godt ha' 6 trins gearkasse, men jeg synes ikke farven og interiøret i Anniversary modellen er så fantastisk flot

Har du forresten prøvet en femtrins gearkasse? Jeg ved godt det lyder lidt frækkere med en sekstrins, men de anmeldelser jeg har læst, har ofte konkluderet at femtrins gearkassen var bedre (føltes mere "lækker").. skal ikke selv udtale mig om det, da jeg ikke har prøvet en af dem med seks gear.. men hvis ikke du har prøvet den, syns jeg du skulle give den en chance... så slipper du også for det blå indtræk ;-)

Martin

Jeg prøvede inden jeg købte min Jubilæumsmodel en 1,8 fem trins. Men da jeg forrige år prøvede en 1,8 Sport med 6 gear var jeg helt sikker på at den jeg skulle ha' var en 6 gears.

En af grundene er bla. at det 6. gear er lidt længere end det 5. på de fem gears.
Mon ikke de fleste der ikke bryder sig om de 6 gear, er pga. at de har vænnet sig til at "der plejer at være 5 gear"?

Jeg kan i øvrigt godt li' det blå alcantara og sorte læder -indtræk på Jubilæumsmodellen (men det siger vel sig selv, da jeg ellers nok ikke havde købt en) :wink:
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf tkrath » fre 29. jul 2005 14:32

Martin skrev:Har du forresten prøvet en femtrins gearkasse? Jeg ved godt det lyder lidt frækkere med en sekstrins, men de anmeldelser jeg har læst, har ofte konkluderet at femtrins gearkassen var bedre (føltes mere "lækker").. skal ikke selv udtale mig om det, da jeg ikke har prøvet en af dem med seks gear.. men hvis ikke du har prøvet den, syns jeg du skulle give den en chance... så slipper du også for det blå indtræk ;-)

Jo det kan være du har ret. Jeg synes nu at den skifter kanon godt m. 6 trins gearkasse og så er det lidt sjovere m. 6 gear :) Men problemet er at der ikke står ret mange 1999'ere hos forhandlere og jeg vil ikke forstyre en privatperson, der har en til salg, blot for at prøve hans 5 trins gearkasse. Jeg må vente til muligheden byder sig.

Mvh/TK
tkrath

Indlægaf Piphest » fre 29. jul 2005 14:38

tkrath skrev:Jeg synes nu at den skifter kanon godt m. 6 trins gearkasse og så er det lidt sjovere m. 6 gear :)

Helt enig! :wink:
Hvis jeg nogen sinde skal have en anden Miata end den jeg har nu, så skal den også være med 6 gear! :lol:
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Softtop » fre 29. jul 2005 19:34

Piphest skrev:
Helt enig! :wink:
Hvis jeg nogen sinde skal have en anden Miata end den jeg har nu, så skal den også være med 6 gear! :lol:

Min oplevelse af den 6 trins version er nu at der ikke er nogen
sælig præstationsmæssig fordel - måske nok fordi der skal røres
mere i gryden. Men underholdningsværdien er måske nok højere.

Men er der nogen der kan bekræfte at det forholder sig anderledes?
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Claus » ons 10. aug 2005 10:53

Vil lige blande mig og komme med min kommentar til det der er blevet sagt og udtalt.
En Mx-5 ruster ikke mere end andre biler og slet ikke hvis den er rustbeskyttet og monteret med inderskærme, fronten er jo plastik og fronthjelmen er af aluminium, bagved er det hele også af plastik og kan ikke ruste. Desuden vil jeg påstå at en MX-5 bliver passet og plejet væsentlig mere og meget bedre end man vil gøre med en Opel eller VW Golf. Den bliver vasket og der bliver nusset om den som et lille barn og med ofte polering og undervognvask, ja så vil jeg påstå at rust har meget svært ved og få fat...Se andre biler der er op til 15år gamle og sammenlign dem med en Mx-5 med samme årgang og km.

Vedr. Læder og stof sæder - min anbefaling er helt klart at læder vil jeg aldrig foretrække...en sommer dag med kluden nede, ja så giver det brændmærker på lår og baller når man sætter sig i et 60graders varmt sæde - så har du læder så have altid et håndklæde med som du kan sætte dig på. Hvis man ikke bryder sig om den blå siddde flade i en jubilæums model og vil have sorte fuld læder sæder, så er denne operation ganske enkel, en saddelmager kan nemt og billigt udskifte alcatare stoffet ud med læder og bingo to fulde lædersæder.

Vedr. 6 trins gearkasse. Ingen forskel, blot et gear ekstra...i femte gear vil den kunne køre lidt over 200km/t inden den rammer det røde felt, hvilket er meget identisk med en 5 gears model. Herefter får den sjette gear....til dagligt vil sjette gear være medvirkende til lidt sjovere kærsel og behageligere motorvejs kørsel samt væsentligt lavere brændstof forbrug.

At man med jubii modellen også får limited produktion der er nummereret, en federe undervogn, spær, 6 trins gearkasse, bose sound højttalere, del læder sæder, elspejle, tårnstivere og meget andet, ja det gør efter min mening kun fornøjelsen større ved netop den model.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Foregående

Tilbage til Diskussion