Hvorfor importerer folk fra Japan/USA ?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvorfor importerer folk fra Japan/USA ?

Indlægaf HenrikH » fre 24. jul 2009 21:31

Hej Alle,

Jeg synes ofte at jeg i artikler om MX-5'ere støder på den samme bemærkning om at rigtig mange af modellerne på markedet i Europa kommer fra USA eller Japan (Det er nok mest briterne, der henter dem i Japan).

Men hvad er fordelene ved det ? Jeg kan se fordelen ved at hente en i tyskland pga de eftertragtede Sports modeller og udstyrsniveauet, men USA ? Det må da koste kassen at få sådan en bil flyttet herover og ikke mindst besværet med at arrangere køb og transport uden at være der selv.

Er der noget jeg har misset ?

Mvh,

Henrik
Brugeravatar
HenrikH

Indlægaf Viggoman » fre 24. jul 2009 22:05

Import fra USA gælder kun de første årgange NA. MX5 blev først og fremmest markedsført og solgt i USA i starten og Europa blev tildelt langt færre biler end der kunne sælges. Derfor var der en del import fra USA i de første år. Bilen hed Miata i USA og Miata modellerne kendes først og fremmest på at bagenden er designet for en kvadratisk nummerplade. De har typisk også airbag samt aircon og fartpilot.

I England er der importeret en del japanske MX5 (som i Japan kaldes Eunos). Japan kører som England i den forkerte side af vejen og (så vidt jeg husker) er bilerne billige i Japan efter et par år på grund af noget afgiftsteknisk.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Re: Hvorfor importerer folk fra Japan/USA ?

Indlægaf BB » lør 25. jul 2009 00:37

HenrikH skrev:Men hvad er fordelene ved det ? Jeg kan se fordelen ved at hente en i tyskland pga de eftertragtede Sports modeller og udstyrsniveauet, men USA ? Det må da koste kassen at få sådan en bil flyttet herover og ikke mindst besværet med at arrangere køb og transport uden at være der selv.

Transport af en bil fra USA kan vist gøres for under 10.000, så beløbet er altså ikke uoverskueligt og hvis bilen er fra en af de sydlige stater kan man forvente en bil med 0 rust (til gengæld kan lakken være brændt af solen). Og så er biler billige i USA. Et øjebliks søgning fandt mig en 1999 NB 1,8 med læder, AC... 160.000 KM til 5.000$.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Re: Hvorfor importerer folk fra Japan/USA ?

Indlægaf Banzai » lør 25. jul 2009 17:30

Hvad Japan angår, så finders der på trods af højrestyring en meget væsentlig grund til import - og det gælder en ganske særlig NB'er som kun er solgt der - NB MPS :twisted:

HenrikH skrev:Hej Alle,

Jeg synes ofte at jeg i artikler om MX-5'ere støder på den samme bemærkning om at rigtig mange af modellerne på markedet i Europa kommer fra USA eller Japan (Det er nok mest briterne, der henter dem i Japan).

Men hvad er fordelene ved det ? Jeg kan se fordelen ved at hente en i tyskland pga de eftertragtede Sports modeller og udstyrsniveauet, men USA ? Det må da koste kassen at få sådan en bil flyttet herover og ikke mindst besværet med at arrangere køb og transport uden at være der selv.

Mvh,

Henrik
NB 99 1.6 sølv
Banzai

Geografisk sted: Risskov

Indlægaf Viggoman » lør 25. jul 2009 17:31

men læg så lige told og moms oveni..........!!!

Og tjek at typegodkendelsen også er gyldig i EU.

Bilerne er også billige i Tyskland :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf HenrikH » lør 25. jul 2009 20:02

Min oprindelige pointe er at selvom man kan finde eksemplarer til hvad der ligner en billig penge, så snart man lægger momsen og de ca. 160% afgift oveni, så ligner det en pris man kan finde dem til herhjemme. Så de eneste fordele jeg (med min begrænsede viden om emnet) kan se er:

* Større udvalg og adgang til udstyr / farve kombinationer som ikke fås i DK.
* Mulighed for at finde biler, der har kørt i varme/tørre områder med minimal risiko for rust.

Men igen, de fordele får man jo også ved at smutte over grænsen og hente i Tyskland ?

Mvh,

Henrik
Brugeravatar
HenrikH

Indlægaf BB » søn 26. jul 2009 02:08

HenrikH skrev:Men igen, de fordele får man jo også ved at smutte over grænsen og hente i Tyskland ?

Sidst jeg checkede var vejret syd for grænsen ikke så forskelligt for vejret i DK. Der er i hvert fald meget langt fra selv det sydlige Tyskland til det tørre klima man finder i del af de sydlige stater i USA.

Jeg tror ikke forskellen er stor, men hvis nu man er i USA og falder over et godt tilbud kan det godt gøres til et køb. Men hvis vil gøre det for en evt. økonomisk gevinst skal det nok være noget der koster mere end en Miata.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Tilbage til Diskussion