Øv, de første ridser i min nye lakering...

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Øv, de første ridser i min nye lakering...

Indlægaf MrT » ons 12. aug 2009 10:19

... tror jeg nok, for jeg kan sgu ikke mærke dem når jeg kører fingeren langsomt henover. Det er som om de er nedenunder lakforseglingen, kan det lade sig gøre?

- uanset hvad, kan man gøre noget for at få dem væk? :) Jeg har prøvet med noget alaska lakforsegler, jeg ville ikke prøve med alaska lakrens hvis det nu gjorde noget ved den lakforsegling som maleren lavede for nogle måneder siden.

Det er svært at tage billede af, det her blev det bedste... og selvom de er små, så kan man faktisk godt se dem når man kigger på motorhjelmen, især hvis den er nyvasket:

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Softtop » ons 12. aug 2009 11:59

Ud fra billedet at dømme, så er det kun maling der kan udbedre skaden.
Resultatet kan godt blive tæt på perfekt, hvis du har mod og talent til
at bruge vådslibning med efterfølgende polering.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Claus » ons 12. aug 2009 12:22

Jeg fik også en tilsvarende ridse på min Honda, så man kunne se en hvid ridse på den mørkeblå lak.

Købte sådan et rep sæt, der indeholder vandslibepapir, ægte bomuldsklude og 2 tuber pasta....
Ridsen fik en omgangen med vandslibepapiret og da jeg forfærdet kikkede på resultatet stod lakken ridset og mat og jeg troede at havde jeg ødelagt lakken....
Påførste omgang paste og det blev helt glat... men det var statigvæk rigtig mat...pasta 2 gjorde det utrolige...glansen kom tilbage og nu skal man virkelig reflektere ridsen i sollyset for at se den.

Det er også perfekt på mobiltelefoner eller ipods, hvor plastik glasset er blevet ridset og ugennemsigtigt.

Men øv dig på et sted hvor man ikke kan se det...det er ikke svært, men øvelse gør mester.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » ons 12. aug 2009 12:30

Claus skrev:Købte sådan et rep sæt, der indeholder vandslibepapir, ægte bomuldsklude og 2 tuber pasta....

Du husker ikke hvad sættet hed? Ellers ender det nok med jeg får købt noget som ikke giver et godt resultat i sidste ende :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Claus » ons 12. aug 2009 12:40

Ja, faktisk købte jeg det de havde i Aldi, du ved sådan et impulskøb men det var TUV godkendt for sin effektivitet og jeg må indrømme at jeg blev fantastisk overrasket.

Er ridsen rigtig dyb skal du bruge en egnet lakstift og derefter følge anvisningen når det er tørret.

http://kratzer-ex.com/KRATZER-EX_Pflegetipps_D.pdf

Bagpå står der : Enna Werk - Dr Appelt Gmbh & Co

Chipsaway.dk kan sikkert give dig en billig pris, på at paint brushe det
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » ons 12. aug 2009 15:11

Tak for linket :D

Jeg er ret sikker på at en lakstift ikke er nødvendig, ridsen er ikke engang så dyb at jeg kan mærke den - og det undrer mig, det er som om der ligger et lag et-eller-andet oven på ridsen, og bilen fik klarlak hos maleren før jeg kørte i den.

Jeg har alligevel \"booket\" Andreas til en halv arbejdsdag e.l. på mandag, så kan han lige få lov at give hans vurdering af sådan en ridse.

Det værste ved det lort, selvom 99,9% af alle mennesker sikkert aldrig opdager det, er jo at man selv ved den er der... at man selv opdagede den, og nu ved at den er der - og den ikke går væk af sig selv :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » ons 12. aug 2009 16:24

Mit bud ud fra billedet, og så det at du siger at der intet er at mærke.
Er at det du kan se er \"afsmitning\" fra det der har ramt din bil. Det kan være hvid maling eller andet, der er \"ridset\" over på din lak.
Er ret sikker på at det vil kunne poleres væk 100%. Var det på min ville den få en gang lakrens og efterfølgende beskyttelse. Men med din nye lak og efterbehandling, ville jeg ta' en snak med maleren først.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf KjaLLe » tors 13. aug 2009 21:25

Jeg har med fordel brugt TurtleWax ridse fjerner til at fjerne ridser med på andre biler, og det virker perfekt hvis ridserne ikke er for dybe.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf MrT » tors 13. aug 2009 21:37

Tak for de mange indlæg og forslag, folkens - nu har jeg da hvertfald rigeligt med muligheder for at få de ridser væk, så må vi se hvad det endelige resultat bliver :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion