vinterdæk?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf motorbøllen » lør 22. nov 2008 11:00

På min er der røget Goodyear Ultragrip7+ på og de allermest kinky stålfælge og hjulkapsler fra thansen til 98 kr.
Den ser godt nok dum ud men den står rigtig godt fast.

175/65-14 står der vist på den.
Og de dæk tør jeg godt anbefale dig.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf one-niner » man 9. nov 2009 22:18

Jeg genopliver lige den her lidt ældre tråd i stedet for at lave en ny.

Jeg hørte lige, at Færdselsstyrelsen faktisk ikke anbefalede vinterdæk, da det var spild af penge. Ud over at det jo kun bliver dyrere på finansieringssiden, så var jeg noget overrasket over udmeldingen, så jeg strøg direkte ind på fstyr.dk, og her er hvad jeg fandt:

http://www.bilviden.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Publikationer/Trafiksikkerhed/bremseegenskaber.pdf

Der er et utal af undrsøgelser, der alle peger i samme retning: På tør og våd vej, selv ved lave vejtemperaturer, bremser sommerdækket bedre end vinterdækket - nogen gange ret markant endda :!:

Jeg synes egentlig, at rapportens sidste to sider er de mest interessante:
- På fugtig vej er dæktemperaturen 5 - 12 grader over vejtemperaturen ved forskellige kørselsforhold (formentlig større forskel på tør vej?).
- Continentals vinter-compound har først bedre friktionsevne end sommer-compounden fra 7 grader og nedefter.

Her er det nok værd at bemærke, at en let bil på brede dæk ikke vil opnå samme temperaturforskel, med mindre der køres lidt livligt :)

Dertil kommer vel, at dækmønstrene på vinterdæk er optimeret til is, sne og slud og ikke tør og våd vej som på sommerdæk, så selv om der ikke er nogen af de mange undersøgelser, der sammenligner dæktyperne ved temperaturer under 5 grader, så vil jeg tro, at sommerdækket på tør og våd vej forbliver bedre selv ved temperaturer under nulpunktet.

På is og sne er der dog ingen tvivl om, at sommerdækket skal blive i garagen. Det tror jeg desværre ikke, at jeg kan leve med, så der ryger vinterdæk på min 5'er.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Mogenz » tirs 10. nov 2009 13:47

har lige smidt michelin alpina 3 H på min og JO, de virker også bedre på våd vej :)

Om det har noget at gøre med at mine sommerdæk er så godt som brugt op ved jeg ikke, men det kunne være derfor.

Ingen tvivl om at til den sølle pris at vinterdæk koster i forhold til hvad jeg ellers skulle have kørt rundt med så er det en god investering.

Så kommer investeringen til sommerdæk nok til foråret. jeg overvejer kraftigt de samme Pirelli dæk som jeg har nu.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf KongKurs » man 16. nov 2009 13:52

Fik også lige skiftet mine Nankang vinterdæk 175/65/14 ud med Michelin Alpin 195/60/15...

WOW en forskel det gav, men om det er Michelin'erne der er meget gode eller Nankang'erne der var elendige ved jeg ikke (måske begge dele), men forskellen er enorm. Bilen kørte simpelthen så nervøst med de andre dæk, nu flyder jeg nærmest hen over landevejene :D

Der er godt bid i de Michelin'er!

...selvom det er hjerteskærende at se sin 5'er med stålfælge på :cry: :wink:
MVH
Anders Pedersen
ex- MX-5 1,8 Jubilæumsmodel-kører
Nu med spritny Mazda 2 Premium og en datter på vej :)
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf And » man 16. nov 2009 15:15

motorbøllen skrev:På min er der røget Goodyear Ultragrip7+ på og de allermest kinky stålfælge og hjulkapsler fra thansen til 98 kr.
Den ser godt nok dum ud men den står rigtig godt fast.

175/65-14 står der vist på den.
Og de dæk tør jeg godt anbefale dig.

Jeg har lige skiftet mine 175/65-14 BF Goodrich Winter"etellerandet" dæk på Corollaen ud med nogle nye 185/60-14 Goodyear Ultragrip 7+

Der en marginal forskel på profilen og bredde, men de gamle havde stadig +6 mm mønster. Men oplevelse af dette skift er absolut imponerende - de nye dæk føles meget mere stive i karkassen. Bilen er mere retningsstabil og "frisk" på hjulene. Det er stadig en trist Corolla, men oplevelsen er en helt anden.

Absolut nogle hjul jeg vil overveje til næste sæson på MX-5'eren - dem der sidder der på er ikke værd at skrive hjem... (Billig "private-label" dæk fra dækcenter)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Foregående

Tilbage til Diskussion