TÜV el. lgn. for bremseskiver (EBC eller andre)

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

TÜV el. lgn. for bremseskiver (EBC eller andre)

Indlægaf hasse » fre 8. jan 2010 15:07

Vi er jo nok et par stykker, der enten har opgraderet bremserne eller har anskaffet sig skiver f.eks. EBC Turbo grove.

Har i det forløbne halvår skrevet til EBC flere gange for at få et certificat på deres skiver, men uden resultat.

Er der nogen af jer, der har fået en eller anden form for certificat sammen med skiverne?

Umiddelbart er der nok nogen, der tænker: \"Det var dog et underligt spørgsmål\".

Nej. det er det ikke.
Vi har lige i en anden tråd været inde på det med certificat for forstærkede bremseslanger. Som jeg selv har fået \"påtalt\" ved det periodiske syn.

Og ved mit sidste syn spurgte synsmanden til bremseskiverne (EBC Turbo Grove).
Men de gik igennem. Uden certificat. (Tror det skyldtes, at vi talte forbi hinanden. Og det var ikke bevidst fra min side).

Jeg spørger generelt til certificat for bremseskiver.
For det er nok tvivlsomt, om en synsmand kan se forskel på hvad, der er hvad.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Uhrskov » søn 10. jan 2010 00:45

Nu ved jeg ikke om det er rillerne synsmanden er utilfreds med. I så fald kan du bede han nærlæse lovgivningen, for disse anses ikke som en konstuktiv ændring.

Havde selv bøvl med dette for en del år siden. Dette fik han til at stoppe talestrømmen ;-)

Se Vejledning om syn af køretøjer, Afsnit 5.01.001:
Afvigelser i form af huller eller fræsespor i friktionsflader, udført af komponentfabrikanten, anses dog ikke for at være konstruktive ændringer.
http://www.lfvk.dk/Love%20&%20regler/Vejledning_april2007.pdf
Brugeravatar
Uhrskov

Geografisk sted: Langå

Indlægaf hasse » søn 10. jan 2010 02:12

Kendte jeg ikke/har jeg ikke set.
Det har ganske givet været det, som synsmanden hæftede sig ved..vil jeg tro. Rar at ha' i baghånden (eller forhånden).

Jeg vil bruge den samme synsmand her til foråret:
(\"Gamle jas. Det er de samme skiver som for 2 år siden, hvor den var til syn hos dig. Og dengang gik de igennem\".)

Men det er da mærkeligt, at der ikke er en TÜV el. lgn. f.eks. hos I.L.
Jeg har efterhånden på fornemmelsen, at der i Tyskland skal være TÜV på alt, der har med sikkerhed at gøre.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » søn 10. jan 2010 02:24

Var lige inde og kigge:

\"\"\"Montering af uoriginale bremseskiver (og eventuelt tilhørende kalipre) og -tromler med friktionsfladedimensioner og slidmål, der afviger fra køretøjsfabrikantens angivelser, anses for at være syns- og registreringspligtige konstruktive ændringer, der forudsætter dokumentation fra bilfabrikanten eller et anerkendt prøvningslaboratorium. Det skal dokumenteres, at EF-direktivet/ECE-regulativet om bremser for den aktuelle køretøjskategori er opfyldt, når bremserne er monteret på den konkrete køretøjstype og -model.
Afvigelser i form af huller eller fræsespor i friktionsflader, udført af komponentfabrikanten, anses dog ikke for at være konstruktive ændringer.\"\"\"\"

Altså:
Hvis skiverne har samme mål som originale, er det ok!!!!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Uhrskov » søn 10. jan 2010 10:21

Godt, når det er oprindelig størrelser og kalibre, er der ingen problemer. Bare referer til vejledning. Det er meget mere sikkert en \"jammen, du sagde ikke noget sidst\" :-)

I øvrigt skræmmende man skal belærer synsmanden om lovgivning.
Kan også undre mig over hvorfor de går op i en spids, hvis man opgradere en sikkerhedsdel på sin bil. Det havde været mere på sin plads hvis de dumpede biler med THansen skod skiver.
Brugeravatar
Uhrskov

Geografisk sted: Langå

Indlægaf hasse » søn 10. jan 2010 11:16

Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Ozan Yücelbas » søn 10. jan 2010 20:52

Uhrskov skrev:I øvrigt skræmmende man skal belærer synsmanden om lovgivning.
Kan også undre mig over hvorfor de går op i en spids, hvis man opgradere en sikkerhedsdel på sin bil. Det havde været mere på sin plads hvis de dumpede biler med THansen skod skiver.

Fatter heller ikke synreglerne i dk... Har man eksempelvis en gammel amerikaner uden seler, og man monterer H seler eksempelvis. Jamen så er det ulovligt :D

Men lovligt at køre uden :lol:
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Tilbage til Diskussion