LED Kørelys

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

LED Kørelys

Indlægaf Felix » fre 30. jul 2010 07:54

Jeg overvejer et projekt hvor blinklygterne forsynes med hvide LED og har fra MX5parts købt LED lamperne. De består af 8 hvide klare LED i en række og min tanke er at montere dem inde i selve lygtehuset så de lyser ud gennem det. Alternativt på den længere bane at modificere selve lygten så dne både bliver LED baseret og giver en indgang for kold luft til motoren :D .
Lygtehuset er i forvejen modificeret på den vist nok synsgodkendte måde hvor blink flyttes ud i kanten og den store lygte bruges til 21 W hvidt kørelys.

Nu er spørgsmålet hvad synsmanden vil sige til sådan en ny modifikation - Er der nogen der ved noget om der er frit slag når blot lygterne lyser med x lumen, hvad der er tilladt eller ved hvor jeg kan finde ud af mere?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Viggoman » fre 30. jul 2010 08:55

Det kommer an på den enkelte synsmand. Ret beset tvivler jeg på at det er lovligt, specielt fordi LED er meget retningsbestemte og derfor vil være for kraftige lige forfra og lyse for svagt set fra siden.

Kørelys skal først og fremmest ses så din lille MX5 ikke bliver overset mere end højest nødvendigt i trafikken. Look'et kommer vel i anden række......? :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Bent » lør 31. jul 2010 06:29

Har selv de lygter monteret på toyotaen, ved ikke om de lyser med ml. 400 og 1200 cd. Lysfladen er under 40 cm2, så de ikke lovlige som kørelys. Til syn var de dog monteret som positionslys, er dog aldrig blevet stoppet pga dem. Yderligere info:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130888
pkt: 6.12.002
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Felix » lør 31. jul 2010 22:50

Tak Viggoman for input og Bent for link
Såvidt jeg kan læse er kravet om lys 45 grader udad kun gældende for så vidt at de skal være synlige - ikke noget om fuld effekt hele vejen rundt.

Bent- Den med de 40 cm2 som mindste lysfladeareal kan jeg ikke finde i teksten. Nogen der ved hvordan lysareal defineres? For hvis det er lygten pæren/LED placeres i er denne vel uændret ved montering af LED og hvis det er lovligt med pære burde det vel alt andet lige være OK med LED :?:

Hvis det har været, er det så stadig et krav nu hvor LED teknikken ændrer ved parametrene (Audi som et eksempel benytter LED kørelys i en smal stribe, der hvis men måler de enkelte lyspunkter og lægger den sammen vist temmeligt sikkert ikke kommer op på 40 cm2)

Måske man med Viggomans tanke for MX-5'en sysnlig som det primære gøre noget ved den begrænsede lysspredning af LED ved montering af 2 lamper a 8 LED i lygten, hvor den ene placeres vinklet udaf. Så får man både dobbelt lysstyrke og bedre spredning så bilen ses bedre fra en vinkel fra midten. Forfra kan det nok gøres så de to lamper fremstår som en streg af lysprikker. det burde vel være en både lovlig og bedre løsning end den søvnige 21 W pære der klarer jobbet nu :?: Og en del frækkere i udseendet :P
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Bent » man 2. aug 2010 20:54

lysfladen står under pkt. f.
Du har ret, Audi's led lygter opfylder ikke de danske krav.
Der kommer nok en revision at de danske krav om et par år.

Jeg synes ikke spredningen af lyset er noget problem, har selv monteret dem så de lyser ca.5 grader 'udad' og er indtil videre ikke blevet stoppet.
Har kørt med dem i ca et år.
Testede her til aften: led'erne på toyotaen lyser faktisk markant stærkere end 20w kørelyset på mazdaen
Senest rettet af Bent ons 4. aug 2010 21:41, rettet i alt 1 gang.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Felix » ons 4. aug 2010 21:20

Ja mon ikke der kommer en revision af reglerne - Jeg håber på det kan fungere og både se bedre ud og give et bedre lys.
Har ferie næste uge hvor jeg satser på at få set på det og melder tilbage til forummet.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf AS DK » tors 5. aug 2010 08:28

Bent skrev:Du har ret, Audi's led lygter opfylder ikke de danske krav.
Der kommer nok en revision at de danske krav om et par år.

Ak ja, en gang.
For år tilbage blev man sendt til omsyn for at have monteret bremselys i bagruden. Senere blev det lovpligtigt.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Tilbage til Diskussion