Det er snart forår!!!

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » man 31. jan 2011 20:25

Vinterkuller (for det kan ikke være forårsditto....endnu).

Men det kan jo være svært,når den ene tråd starter med \"Snart forår...\" og den anden med \"Endeligt forår....\"
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » tirs 1. feb 2011 21:58

Jeg måtte overgive mig i dag - en kort køretur for at se om bilen virkede endnu. Derefter en god motorvask og en 25 km køretur for at tørre maskinhuset.

Til sidst blev den lige skyllet af, incl. inderskærme, med varmt vand og retur til garagen (hvor Honda'en har stået et par dage).

Abstinenser kureret, midlertidigt :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf UlrikK » ons 2. feb 2011 09:05

Jeg var så dum at bruge startkabler på mit gel batteri, så lige pt kører jeg ingen steder... Nu er der dog bestilt et WestCo batteri (blev lige nødt til at prøve de der NGK Iridium tændrør og Magnecor tændkabler samtidig), og en Ctek lader med vedligeholdelses funktion til næste vinter. Jeg kan dog tydeligt mærke abstinenserne, specielt på de solskinsdage vi har haft ;-) Hernede på Sydsjælland har det også været rigtig vinter, bortset fra en rød NC har jeg ikke mødt nogen MX-5'ere.
UlrikK

Indlægaf hasse » ons 2. feb 2011 23:37

\"Jeg var så dum at bruge startkabler på mit gel batteri..\"

At startkabler og gel-batteri er en dårlig kombination vidste jeg ikke.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » tors 3. feb 2011 00:11

Jo, det vidste du godt hasse... :wink:

Remember this?
1: This battery is very different to the normal ‘wet cell’ battery. From a charge/discharge
view, you need to think of it a bit like an onion with many layers! When in use, the charge
is taken from the centre of the battery, working outwards. When re-charging, the charge
starts at the outside and works in. It is for this reason that, should the battery become
discharged, you need to charge it for a period from 3 to 7 days following the advice in
section 2.
2: Never use a boost or ‘electronic’ charger. Only ever use an old fashioned 2-3 amp
Trickle Charger, or a charger specifically designed to work with ‘Gel’ or ‘Glass
Mat’ batteries. The standard charger sold by the likes of Halfords will NOT charge this
battery correctly and may do serious damage to it.

Sakset fra mx5parts vejldening til batteriet.

Det er bemærkningen om \"Never use a boost or ‘electronic’ charger\" der udelukker brugen af startkabler. Batteriet tåler ganske enkelt ikke den kæmpe ladestrøm der går når et opladet batteri kobles på med startkabler. Der vil gå oplade strøm på måske 50 gange de anbefalede 2-3A. Det er langt fra det første Gel/Glass mat batteri der er afgået ved døden på den måde. Så selv 1. gang kan være ikke bare skadeligt, men døden for det.

UlrikK: hvordan/hvem har dødsdømt dit batteri? Er du sikker på at der er ladet på det i 3-7 dage (med max 2-3A)? Det vil ikke være nok med en \"natten over\" opladning.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf UlrikK » tors 3. feb 2011 00:58

Jeg fik den faktisk igang med startkablerne, og efter en rigtig lang tur startede den umiddelbart også fint igen. Hvilket var en lettelse, da jeg på det tidspunkt var kommet i tanke om det med gele batterier og startkabler. Men næste dag var den totalt død, der var ikke engang størm nok til at få en svag glød ud af kabine lyset. Nok mest det der gør at jeg mener det er blevet ødelagt.
Den Ctek lader jeg har købt opfører sig også som om der slet ikke er sat et batteri til, og den har ellers en form for \"repair\" funktion. Jeg prøvede at lade batteriet i tre timer, men der var stadig ikke nogen reaktion / strøm på batteriet. Men efter din info lader jeg den stå et par dage for at være sikker, det kan jo ihvertfald ikke skade noget ;-)
UlrikK

Indlægaf hasse » tors 3. feb 2011 01:52

G'aften Kuksi.

DESVÆRRE. Tror ikke, at jeg vidste det.

Så nu når kanen kalder, vil jeg - når jeg er kommet ned i den - spekulere på: Om jeg vidste det :roll:
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » fre 4. feb 2011 01:11

Skal vi lige ta' den:
Westco's batteri er et AGM batteri.
Ikke et gell ditto.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » fre 4. feb 2011 07:56

hasse skrev:"Jeg var så dum at bruge startkabler på mit gel batteri.."

At startkabler og gel-batteri er en dårlig kombination vidste jeg ikke.

Dette overrasker også mig - absolut ny viden her på matriklen.

At GEL og "glas-måtte" batterier ikke kan tåle startkabler. Det er faktisk lidt træls... (sagt med svær jysk underdrivelse)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » fre 4. feb 2011 09:27

Og jeg er ikke overbevist...endnu.
Det, som Kuksi refererer, fremgår ikke af WestCo's hjemmeside.
Har mailet til dem, men ikke fået svar.
Andre på Miatanet har åbenbart det samme problem...manglende svar fra WestCo.
Og henvendelse til FDM gav ikke noget eentydigt svar.

Og så - som ikke-elkyndig - er der det yderligere problem med det engelske><danske:
Jump, boost osv.

Fsv. angår den engelske tekst:
\"..Never use a boost or ‘electronic’ charger...\"
Rent sprogligt går \"boost\" på charger.
Og det er vel ikke det samme som \"boost(jump) starter\".
(Ja det var lige den gamle cirkushest, der skrabede i høet).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Tomsale » fre 4. feb 2011 11:24

Lige en tanke,
hvorfor er der nogen der bruger et gel-batteri, og ikke som normalt et bly/syre batteri. Så slipper man jo for den fare, at det går i stykker med startkabler.
De er vel også hulens dyre, gel-sagerne?

Undskyld jeg blander mig, men måske er jeg ikke for godt inde i nutidens batteri udvikling.

Og til trådens emne, jeg ser ingen MX5'ere her i det sydvestlige hjørne, og min bliver i garagen til sne og frost er ude af syne. Har 2 andre biler med tag, de står ude i kulden, så det rækker her i den kolde tid.
\"Men det trækker nu i én, når solen skinner fra en skyfri himmel\"

Tom
NB FL - 2005 - 1.8 Sport - Sunlight Silver
Brugeravatar
Tomsale

Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf UlrikK » fre 4. feb 2011 17:24

Efter hvad jeg har hørt taber gel / AGM batterier strømmen langsommere, og holder til mange flere opladninger end den traditionelle type (og bliver dermed billigere på sigt). De kan heller ikke lække syre. De skulle være det helt rigtige valg til \"sæson biler\".

Mit gel batteri vil umiddelbart gerne oplades nu. Men da jeg har fået WestCo batteriet, bliver det ikke MX-5'eren der kommer til at tjekke om det stadig fungerer som det skal.
Umiddelbart kan jeg heller ikke finde nogen officielle steder der siger nej til at bruge startkabler på gel / AGM (det virker dog til man skal gå op i at få en god stelforbindelse). Men der er flere steder hvor de siger det er hammer svært at få bilen igang hvis batteriet er helt fladt, hvilket passer fint med mine erfaringer. Hvorfor bilen blev helt afladt på et døgns tid er jeg ikke sikker på. De par timer bilen kørte har sikkert ikke ladet det specielt meget op, og mener også det var en af de nætter med stærk frost, så måske ligger svaret der.
Men nu starter den ihvertfald perfekt, og jeg kan få udnyttet kommende solskins dage ;-)
UlrikK

Indlægaf Kuksi » fre 4. feb 2011 17:28

Du har ret hasse.
Både i det du siger ang. betydningen af \"boost\" og at der ikke er overensstemmelse mellem vejledningen ved mx5parts, og det man kan læse om AMG batterier forskellige steder (måske også hos Wisco?).
Lad os se om der kommer et svar til dig.

Har googlet lidt, og som i så mange andre tilfælde, risikerer man at blive forvirret på et højere plan.
F.eks. kan man læse at AMG batterier kan lades med 1/8 af kap. i Ah (et mærke endda 1/4)
At de er hurtigere at lade op (med den rette lader)
Interesserede kan starte her:
http://www.firststartbatteries.com.au/battery-maintenance.html
http://www.windsun.com/Batteries/Battery_FAQ.htm Læs under AGM
http://www.lifelinebatteries.com/manual.pdf

@ Tomsale
Jeg har valgt denne type ud fra at jeg sparede knap 10kg i forhold del det der sad i min bil. Samt at det er 100% lukket, og uden risiko for syre der løber ud (Selv om det smadres). Dermed er de perfekte til biler hvor batteriet sidder i et bagagerum. Samtidig er det meget mere modstandsdygtigt over for mekaniske påvirkninger. Godt når man nu har en Koni sports undervogn, med polybøsninger og RB krængnings stab. :)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 4. feb 2011 23:52

Har fået et svar fra WestCo.
Mine spørgsmål:
My mx5 with a WestCo batterty cannot start because the battery is empty.

Is it safe without ruin the westCo battery to start my mx5 with cables from the battery in another car?

Can I use a boost-/jump-starter on a WestCo battery?

Og deres svar - må siges at være kortfattet:

Sure..

Jason Smith

Så mon ikke man skal lade være med at \"booste\" opladningen dvs. hurtigladning men tage den \"lange opladning\"? Se de forrige indlæg.

Mit eget -nye - batteri er Danbrit, vedligeholdelsesfrit, 12v, 42 AH

Lidt ærgerligt, at alt det om batterier er kommet i denne tråd om \"forår\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Foregående

Tilbage til Diskussion