Topstykke renovering og olie forbrug.

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf Kuksi » tors 5. jan 2012 01:24

@Hasse Nej du har ikke drømt. Den med danskvand er god nok. Det virker ganske godt til at fjerne koks i forbrændingskammeret.
Tænkte bare at der måtte være kommet forbedrede midler siden dette 70'er råd. :)

@And Ja gu' er du skyldig. :lol: Det var efter din mail jeg begyndte at søge efter olieringe der havde sat sig.
Jeg havde faktisk også fundet flere der omtaler dine råd, og havde søgt på hvad seafoam var. http://www.seafoamsales.com/motor-treatment.html

@ Viggoman Det tror jeg også du har ret i. Det skal være noget man kan kommer i tændrørshullet, tørner motoren lidt og lader stå at virke. Det er bare lige hvad man skal prøve med. Seafoam har jeg ikke fundet et sted i EU, hvor de vil levere til DK.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » tors 5. jan 2012 09:31

Kuksi skrev:@Hasse Nej du har ikke drømt. Den med danskvand er god nok. Det virker ganske godt til at fjerne koks i forbrændingskammeret.
Tænkte bare at der måtte være kommet forbedrede midler siden dette 70'er råd. :)

@And Ja gu' er du skyldig. :lol: Det var efter din mail jeg begyndte at søge efter olieringe der havde sat sig.
Jeg havde faktisk også fundet flere der omtaler dine råd, og havde søgt på hvad seafoam var. http://www.seafoamsales.com/motor-treatment.html

@ Viggoman Det tror jeg også du har ret i. Det skal være noget man kan kommer i tændrørshullet, tørner motoren lidt og lader stå at virke. Det er bare lige hvad man skal prøve med. Seafoam har jeg ikke fundet et sted i EU, hvor de vil levere til DK.

Hasse har helt ret, danskvand har jeg også brugt på et par biler der var kokset til - troede jeg. Problemet viste sig at være noget andet, men det virker godt til at fjerne skidt på stempeltoppe og omkring ventiler.

Problemet er netop det som Viggoman skriver, det renser fra "toppen" og ned - chancen for at et rensemiddel kommer HELT ned hvor der er brug for det i dette tilfælde er ikke ret stor!

Inden panikken breder sig, så ville jeg dog overveje en tur med automatgearolie i blokken for at rense ud.
Det følgende bliver jeg sikkert hængt/skudt/stenet for i nogle kredse... Eller en god sjat petroleum i olien og så lade motoren gå i tomgang. (Bell add laver også en rensekur til olien, men den koster noget mere end 3 liter petroleum!)

En bekendt havde engang en gammel Golf diesel der var godt kokset til... noget med en eftermonteret turbo og 3 - 4 år uden olieskift. Olien kunne nærmest ikke komme ud og den var HELT sort/klistret. Han tappede det olien af som han kunne og hældte diesel i, motoren gik så i fem minutter OG så kunne der tappes olie af. Måske lige rigeligt cowboy-trick...

Det trælse ved skift af ringe er stadig at det kun kan ske med motoren ud... eller forbroen af! Jeg ville tage den første løsning. Du bliver bare dobbelt ærgerlig hvis du monterer en frisk top og den stadig brænder olie. Men et tjek af toppen kan jo hurtigt afgøre om der er et problem der, så kan du beslutte om kværnen skal ud efterfølgende.

Alt er så let når man ikke skal lave det selv... :oops:
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf AS DK » tors 5. jan 2012 10:46

Ikke for at spille \"Kloge-Ã…ge\", men alligevel....

Jeg har prøvet afkoksning tidligere med både danskvand (billig og nem) og med forskellige tilsætningsprodukter (Redex).

Stoppede med danskvandet, da det sprænger koksaflejringerne i stykker. Og et af de stykker satte sig på tværs i en skyllekanal. Og så var det pludseligt hverken nemt eller billigt længere :evil:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf hasse » fre 6. jan 2012 01:19

Den med daskvand er vist mht. ventilerne.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 6. jan 2012 10:48

Prøv et middel fra:
http://www.rvs-tec.dk/00008/00014/

Kan ikke lige huske, hvad det var jeg brugte, men jeg kan garantere, at der sker noget.

Jeg har brugt det.
Først total udskiftning af olie i både gearkasse og motor.
Og så gav jeg både gearkasse og motor en gang...af nogle af deres produkter.

Da jeg så - efter at have FULGT diverse brugsanvisninger - tømte, var det, der kom ud af samme farve og konsistens som råolie (tror jeg :roll: ).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Foregående

Tilbage til Diskussion