dæk,gummi, -blanding, slidbane.

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

dæk,gummi, -blanding, slidbane.

Indlægaf hasse » ons 25. jan 2012 01:35

Munk har været inde på det for nylig i en anden tråd.
Og har selv tænkt over dette \"fænomen\".

Nemlig, at sommerdæk også er rimelig dårlige, når det er koldt.
Uanset vejbanens beskaffenhed.
Det har flere vel også bemærket.

Og den eneste grund til dette må være dæktemperaturen/slidbanetemperaturen..

Når man kigger på hastighedskoderne på de dæk, vi normalt kører med, vil man konstatere, at de altid er oppe omkring 240 -260 km/t.

Dækket/blandingen kan altså holde til disse hastigheder. Hastigheder som er irrelevante for os. det er \"altså\" rimelig \"hårde\" blandinger. Blandinger som sikkert først når deres idealtemperatur ved højere hastigheder.
Og har en blanding, der holder helt op til deres max. Ihvertfald.

Så når jeg spurgte ind til det med slidbaner, er det fordi det ideelle for os ganske givet ville være dæk, hvor hastighastighedskoden \"sagde\" f.eks. 210 km/t.

Men sådanne dæk med en rigtig størrelse og dækmønster??
Jeg er ikke stødt på dem...da jeg sidst ledte.
Derfor: En slidbane med lækkert mønster og egenskaber med denne hastighedskode...210 km/t (gider ikke slå op i bogstavskoderne).

Vinterkuller???
Sikkert, men .....

PS.
Aldi har pt. en IR varmemåler. Til at måle udslippet i vores iglo.
Men hva :-)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lurendrejer » ons 25. jan 2012 06:34

Dvs at du antager at dækket virker optimalt ved 230/240km/t?

Det er knap så sandsynligt. Mit skud vil være at dækkets optimale evner befinder sig præcist hvor det skal og at 240 er en garanteret maksbelastning.
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf hasse » ons 25. jan 2012 10:22

Næ, det hverken antager eller ved.
Men det nok temmelig indlysende, at både kassen og (især) slidbanen er forskellig ved de forskellige hastighedskoder.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » ons 25. jan 2012 10:31

Ad temperatur.

Mener at det er Toyo, der direkte fraråder at bruge R888, hvis temperaturen er under - vist nok - +7 c.

Prøvede en søgning på Lotus Elise. Og det gav dæk med kode w altså 270 km/t.
Og dens max hastighed ligger vist omkring 210 km/t alt efter model.

SÃ¥.......
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Lurendrejer » ons 25. jan 2012 11:03

Min antagelse må være at lotusens dæk simpelthen generelt skal kunne holde til mere, eller at de måske regner med at gennemsnitshastigheden er 90 i stedet for 75 (mazda mx5?) henover bilens levetid.

Jeg tror absolut ikke at et dæk yder specielt godt ved max-hastigheden.

Tilmed, jeg vil vædde med at hvis man brugte al tid man overhovedet kunne på at spekulere i maks-hastigheder og gummi-compound kan man næppe gøre det bedre end fabrikanterne. Tilmed, hvis man så endelig fik opnået noget godt kunne man splitte det hele ad ved blot at køre med et lidt skævt dæktryk.

Sommerdæk er vist generelt fjollede under 5-7 grader. Det er ikke kun R888.

Hvad koster IR måleren forresten i knAldi?

Jeg er ved at blive idiot af at det kun er en ud af ti gange det virker at poste til forumet.
Lurendrejer

Indlægaf one-niner » ons 25. jan 2012 13:16

Kunne det tænkes, at maks. hastigheden er et udtryk for hvor hurtigt dækket kan dreje rundt, før centrifugalkraften gør sjove ting ved det?

Dækkets temperatur svinger væsentligt mere afhængig af acceleration/nedbremsning/sving end hastighed.

Generelt giver en blød gummiblanding (compound) mere grip og hurtigere nedslidning. Når gummiet bliver varmere, bliver det blødere, og derfor har alle dæk en temperaturzone, hvor de fungerer bedst. Er temperaturen lavere, står de ikke så godt fast, og bliver de varmere, slides de alt for hurtigt.

Almindelige gadedæk fungerer godt i et meget stort temperaturspænd, men en trackday er lige på vippen til at overophede dem. På Sturup var der folk, der ikke oplevede \"smeltede\" dæk, og andre der gjorde. Visse moderne sommerdæk fungerer fint, når det er koldt - andre bliver for hårde. Personligt har jeg været tilfreds med både F1 Eagle GSD3 og ContiPremiumContact 2 ved lave temperaturer.

Altså, hastighedskoden har mindre (ingen?) betydning for grip end compound.

Hvis man vil have maksimalt grip, skal man over på semislicks (R-compound), men det er en helt anden snak.

- Tom

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Lurendrejer » ons 25. jan 2012 16:06

Centrifugalkraft? Det er da vist at sammenligne med heksekunst og voodoo er det ikke? :D
Lurendrejer

Indlægaf one-niner » ons 25. jan 2012 17:02

Lurendrejer skrev:Centrifugalkraft? Det er da vist at sammenligne med heksekunst og voodoo er det ikke? :D

He he - ja, jeg ved godt, at centrifugalkraften teknisk set ikke er en kraft, men det lader til, at det er måden at få de fleste mennesker til at forstå konceptet på :)

Når man drejer et dæk på ca. 10 kg og radius på ca. 30 cm rundt 30 gange i sekundet, så er der voldsomme kræfter på spil. Påvirker man det samtidigt med pludselige stød og vrid, kræver det en vis portion ingeniørkunst at holde sammen på sagerne kilometer efter kilometer, og i visse tilfælde, flere år i træk.

Som med de fleste andre sikkerhedsrelaterede standarder, så vil jeg tro, at udviklingsomkostningerne for dæk stiger eksponentielt i forhold til hastighedsmærkningen.

Hmm.. Jeg plaprer bare løs her - det er nok fordi, jeg er ramt af feber for tiden, men min pointe var bare, at hastighedsmærkning har noget at gøre med konstruktionen af dækket og dets evne til at forblive dæk ved høje hastigheder, og ikke noget med temperaturer og vejgreb.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Tilbage til Diskussion