Stilstand; vægtafgift?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Stilstand; vægtafgift?

Indlægaf EPO » fre 29. sep 2006 13:10

Ja, man må jo desværre se i øjnene at tiden for vinteropbevaringen af den lille nærmer sig - ja, der går jo lige en måneds tid, men overvejelserne omkring det praktiske kommer jo tættere på...

Mit forsikringsselskab tilbyder stilstandsdækning på 20% af den almindelige præmie hvilket jo er fint.

Men hvordan er det med vægtafgiften? Kan man slippe for at betale den i stilstandsperioden? (Uden at indlevere pladerne)

Mvh
Emil
Brugeravatar
EPO

Geografisk sted: Køge

Indlægaf jepperimmen » fre 29. sep 2006 13:30

Det tror jeg ikke du slipper for.

Jeg piller også pladerne af, men det giver kun nedslag hos forsikringen - ikke i det store sorte hul, hvor vi betaler skatter og afgifter til :roll:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Martin » fre 29. sep 2006 14:28

jepperimmen skrev:Det tror jeg ikke du slipper for.

Jeg piller også pladerne af, men det giver kun nedslag hos forsikringen - ikke i det store sorte hul, hvor vi betaler skatter og afgifter til :roll:

Du skal bare aflevere dem til motorkontoret, så slipper du for vægtafgiften (gjorde det selv sidste år).

Du skal dog være opmærksom på at du er nødsaget til at betale for et sæt nye nummerplader til næste år.

Et sæt nye plader koster 1050 så du skal som minimum have dine plader afmonteret i 1050/(1420/6)=4,43 => 5mdr, førend besparelsen er hjemme. Der skal herudover naturligvis også beregnes en time eller to sammen med diverse pizza-ejere, "mekanikere" mv på det lokale motorkontor. Fordelen er et par skinnende nye plader :D
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf MisterMazda » fre 29. sep 2006 19:17

Heysa... Jeg har selv lige undersøgt lidt om stilstands forsikring. Normalt giver jeg 8500 helårligt hos top dk. Ved stilstand skal jeg gi 4000. Jeg kan så vælge mellem at aflevere pladerne hos top dk mod et gebyr på 350,- og fuld vægt afgift i stilstands perioden eller på motorkontoret mod at betale 1180 for et nyt sæt plader, men ude at betale vægtafgift. Hvis pladerne er af bilen i mere end 2 måneder kan det faktisk bedre betale sig at aflevere pladerne på motorkontoret... Jeg har lavet et excel ark som jeg meget gerne vil uploade så i andre nemt kan ændre 4 tal og se hvad der bedst ka betale sig. Min sidste løsning er at afmelde bilen totalt og sørge for en go lås på garagen. Derved er besparelsen meget større. Den sidste løsning vælger jeg frem til marts hvor min lille brombasse atter skal ud og gøre vejene sjovere at køre på. :D :P

Mvh. Lars Boisen
En verden uden MX5, ville være det samme som en verden uden... øhhh... Tænke Tænke Tænke... Nej
MisterMazda

Geografisk sted: Haderslev

Indlægaf Softtop » fre 29. sep 2006 22:48

Martin skrev:Du skal bare aflevere dem til motorkontoret, så slipper du for vægtafgiften (gjorde det selv sidste år).

Var bilen så stadig forsikret, eller opsagt?

Kunne godt forestille mig problemer i forbindelse
med opsigelse og gentegninger af forsikringer.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Martin » lør 30. sep 2006 09:08

Softtop skrev:
Martin skrev:Du skal bare aflevere dem til motorkontoret, så slipper du for vægtafgiften (gjorde det selv sidste år).

Forsikringen var opsagt, og jeg havde tegnet en stilstandsforsikring på 2500 om året. Der var fra forsikringsselskabets side intet krav om at ha' rådighed over pladerne
Brugeravatar
Martin

Indlægaf Softtop » lør 30. sep 2006 10:04

Ok, men så var dit forsikringsforhold aldrig helt opsagt.
Personligt vælger jeg også stilstandsforsikring om vinteren,
men mine plader vil jeg gerne beholde - måske mest fordi
de to bogstaver også er initialerne i mit navn.. :D
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf EPO » lør 30. sep 2006 11:19

Det er også lige præcis derfor jeg foretrækker en stilstandsforsikring. Jeg er kun 26 år, og har fået en kasko til 5900 herårligt. Derfor vil jeg ikke risikere at \"opsige\" min forsikring...

/Emil
Brugeravatar
EPO

Indlægaf Helge » lør 30. sep 2006 12:56

EPO Skrev:
5.900 kr helårligt, m. kasko.

Det var godt nok billigt. Hvor stor er selvrisikoen, og hvad hedder det selskab? :o
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf Martin » lør 30. sep 2006 14:30

Softtop skrev:Ok, men så var dit forsikringsforhold aldrig helt opsagt.

I teknisk forstand er det en opsigelse af den eksisterende forsikring, dog med en indbygget "option" på at tegne igen til samme betingelser.

Kan nu godt forstå din begrundelse for at beholde dem. Man skal samtidig også medtage de indikrete omkostninger der er forbundet med den tid man skal bruge på det.... der er som regel ganske lang ventetid på motorkontert osv. Dette er ikke helt uvæsenligt, da besparelsen kun er et få par hundrede kroner (afhængig af hvor lang tid man dader den stå).
Brugeravatar
Martin

Indlægaf EPO » søn 1. okt 2006 04:17

Helge skrev:EPO Skrev:
5.900 kr helårligt, m. kasko.

Det var godt nok billigt. Hvor stor er selvrisikoen, og hvad hedder det selskab? :o

Trekroner forsikring - Selvrisiko ca. 5000 kr, men det er fastpræmiedækning, så på det grundlag syntes jeg faktisk min selvrisiko er lav...

/Emil
Brugeravatar
EPO

Indlægaf overby » lør 7. okt 2006 15:17

Ja jeg har også i tre kroner, men gir ca 6600, men det har nok noget med og gøre med hvor man bor. for mit vedkommende i odense c.. men så gir vi også kun 20 % af præmien de mdr den er afmeldt. så om man kan forsikre den mod brand og tyveri, hvis man afmelder den helt på motor kontoret ved jeg ikk, men måske der er nogen der gør???
overby

Geografisk sted: Odense

Indlægaf the chicken » man 9. okt 2006 07:40

Det har mindst ligeså meget med sweettalking at gøre :wink:

Jeg skulle gi 13.500,- men efter en brok fra en sekretær på padborg park endte jeg på 8.600,- og til januar er jeg nede på 6.200,- med 2.500,- i selvrisiko...

Jeg er 25 år og har ikke mere end 1 års ancinnitet...

Det er sønderjyske forsikring.
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Tilbage til Diskussion