Hvis man skal bruge bilen til transport til og fra arbejde uanset vejrudsigten, så er vinterdæk et must.
Vi havde bil med sommerdæk ca. 28 år uden problemer, var vejene isglatte eller bare dårligt føre, så lod vi bilen stå til i garagen til det igen blev normalt føre. Det var ingen problem, da vi arbejdede kort i afstand fra bopælen. Men så flyttede Mols Linien deres lastbilfærge fra Odden til Kalundborg, således at vi nu skulle køre 150 km. hver dag i stedet.
Der blev straks købt nye vinterdæk til Golfen, og vi har kørt i 6 år, alle dage uden problemer af nogen art, lige meget om der var isglat, sammenpresset sne eller snedriver på tværs af vejene.
Der var et år hvor stort set alle veje i Vestsjælland var lukkede grundet lastbiler og firehjulstrækkere som blokerede overalt. Vi var så på vej til Svinninge for at se om vi kunne komme hjem ad den vej, og blev mødt af en modgående Toyota pickup som listede af sted. Han stoppede os og fortalte at vi godt kunne vende om, da den vej også var spærret af en lastbil som stod på tværs af vejen. Mens vi holdt ved siden af hinanden, kom der et kraftigt vindstød og hans bil blev bare skubbet ud i rabatten af vinden. (Og han kom ikke i gang igen på hans sommerdæk). Vi vendte snuden den anden vej, og holdt på med 30-40 km i timen på vores vinterdæk. Sådan.
Flere af mine kollegaer mente ikke at det var nødvendigt at investere i vinterdæk, og en del af dem havnede da også i grøften eller på en mark, inden de lærte det!
Så hvis jeg skulle køre om vinteren i min 5’er, så ville jeg nok investere i et par brugte fælge og sætte vinterdæk på. Og nyde fornemmelsen af at 5’eren havde fat i vejbanen under mig