Transsport af bil til Danmark

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Transsport af bil til Danmark

Indlægaf kragen » tirs 28. nov 2006 17:12

Hej Alle

Jeg er har besluttet mig for at jeg skal have mig en lille MX 5'er som en sommer bil.

Jeg forestiller mig at jeg køber en NA 1.8 i sydtyskland. Mit problem er bare hvordan jeg for den transporteret hjem. Er der nogen her der har nogen erfaringer med at få et transport firma til at gøre det? Pris?

Alternativt må jeg have en trailer efter min bil, men det er sq en lang tur frem og tilbage med 80 i timen :?

Mvh
Kragen
kragen

Indlægaf Softtop » tirs 28. nov 2006 17:41

Ingen erfaringer - men hvorfor kører du den ikke bare hjem?

:blond:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf kragen » ons 29. nov 2006 11:37

Der er 2 grunde:

Jeg har hørt at det er lidt besværligt med prøvepladerne i tyskland. Og jeg må vel ikke køre i den i Danmark overhovedet før der er betalt afgift?

Desuden er jeg på udkig efter en bil der i hvert fald kosmetisk trænger til en overhaling. Det skulle holde afgiften lavest muligt, og den skal allivel have turen da jeg vil montere en anden forkofanger mm (som Henriks flotte MX 5'er. http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=545 )
Defor ender jeg sikkert med en bil der skal have den store service, før den for alvor skal ud at rulle, og jeg gider ikke strande på den tyske motorvej med en bil der ikke kan køre.

Men det kan da være man bare skulle hoppe ud i det :)

Kragen
kragen

Indlægaf Webmaster » ons 29. nov 2006 12:05

kragen skrev:..Og jeg må vel ikke køre i den i Danmark overhovedet før der er betalt afgift? ...

Du går på motorkontoret med kopi af den udenlandske registreringsattest og får et par prøveplader (klistermærker) for den/de dage hvor bilen skal køres gennem Danmark.

Som alternativ kan du jo tage hjem med biltog. Så skal du ikke køre så langt i den!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf jepperimmen » ons 29. nov 2006 14:29

kragen skrev:Der er 2 grunde:

Jeg har hørt at det er lidt besværligt med prøvepladerne i tyskland. Og jeg må vel ikke køre i den i Danmark overhovedet før der er betalt afgift?

Kragen

Du får sælger til at sørge for midlertidige tyske prøveplader - de koster ca. 50 Euro tror jeg.

Når du kommer til Padborg kører du til Politiet (der har døgnåbent) og køber "prøveklistermærker" som du kan køre hjem på. De koster 100,-

God tur!
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Tore » man 11. dec 2006 08:42

Da jeg hentede min NA i sommers havde jeg prøveplader med hjemmefra, det havde jeg fået at vide af mit lokale motorkontor at jeg skulle.
Da de så fortalte mig på det tyske motorkontor at deres prøveplader også gælder i danmark, kørte jeg hele vejen hjem på dem, intet stop ved Padborg.
Da jeg afleverede mine danske prøveplader på mit lokale motorkontor og viste dem de tyske papirer, sagde de bare \"Nå, ok. Det vidste vi ikke\"

En bekendt købte få måneder senere en Porsche 930 i Italien, han kørte også hele vejen hjem på midlertidige italienske plader.

... men det er en RIGTIG god idé at aliere dig med en tysker når du skal på tysk motorkontor (som forøvrigt alle lukkede kl. 12:00 da jeg var dernede), de giver ordet bureaukrati en helt ny dimension! :o

Held og lykke! :D
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf zyli » man 11. dec 2006 09:58

Velkommen til landet hvor alt tilsyneladende er muligt....

MAN MÅ IKKE SOM DANSK STATSBORGER KØRE MED ANDRE LANDES PRØVEPLADER I DANMARK...punktum!

MAN MÅ IKKE KØRE UDENFOR SKANDINAVIEN MED DANSKE PRØVEPLADER...punktum!

EN TIDLIGERE SYDLANDSK INDREG. BIL SKAL PÅFØRES DISSE KLISTERNUMMERPLADER VED TOLDEN I PADBORG...punktum!

Alle andre mere eller mindre fantastiske forslag er helt og aldeles for egen regning og risiko. Hvis du på hjemturen kører en person ned eller smadrer ind i en anden bil, så kan du sidde i spjældet indtil millionerstatningen er betalt...punktum!

(Ps. Selvfølgelig kan du køre hjem med tyske eller italienske prøvenumre, men det er forrygende ulovligt og absolut udenfor enhver forsikringsdækning. Dette er et godt eksempel på hvad folk kan finde på at løbe af risiko hvis der kan spares nogle tusinder...)
zyli

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Webmaster » man 11. dec 2006 11:31

zyli skrev:Velkommen til landet hvor alt tilsyneladende er muligt....

MAN MÅ IKKE SOM DANSK STATSBORGER KØRE MED ANDRE LANDES PRØVEPLADER I DANMARK...punktum!

MAN MÅ IKKE KØRE UDENFOR SKANDINAVIEN MED DANSKE PRØVEPLADER...punktum!

EN TIDLIGERE SYDLANDSK INDREG. BIL SKAL PÅFØRES DISSE KLISTERNUMMERPLADER VED TOLDEN I PADBORG...punktum!

Alle andre mere eller mindre fantastiske forslag er helt og aldeles for egen regning og risiko. Hvis du på hjemturen kører en person ned eller smadrer ind i en anden bil, så kan du sidde i spjældet indtil millionerstatningen er betalt...punktum!

(Ps. Selvfølgelig kan du køre hjem med tyske eller italienske prøvenumre, men det er forrygende ulovligt og absolut udenfor enhver forsikringsdækning. Dette er et godt eksempel på hvad folk kan finde på at løbe af risiko hvis der kan spares nogle tusinder...)

Endnu et eksempel på den fantatiske harmonisering indenfor EU - Hvorfor skal alting altid være anderledes og besværligt i Danmark ?? :roll:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Tore » man 11. dec 2006 11:49

Det lyder somom jeg har været meget heldig, men det undrer mig bare at der i papirerne fra det tyske motorkontor står at bilen på deres prøveplader også er forsikret i Danmark, og at de svarede det samme, når jeg eksplicit spurgte dem om netop dette forhold... og at mit lokale motorkontor efter at have set papirerne sagde god for det ... jeg mener, man burde da kunne regne med den juridiske vejledning som man får på motorkontoret.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf zyli » man 11. dec 2006 13:20

Tore du har været heldig ja, og det går heldigvis stort set altid godt:-)

En tysk statsborger må måske godt køre i danmark på de tyske plader, men du må altså bare overhovedet ikke køre en meter i danmark - på tyske plader!

Reglerne er meget klare, så det kan kun gå galt:-(

Der bliver meget mere politifokus på dette område i årene fremover, fordi det jo nærmest er blevet en folkesport at købe en bil så langt væk som muligt :wink:
zyli

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf kragen » tirs 12. dec 2006 13:28

Tak for svarene.

Jeg tror jeg prøver at køre den hjem, når jeg finder den rigtige bil.

Kragen
kragen

Tilbage til Diskussion