Dæk

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Dæk

Indlægaf Martin » tors 20. maj 2004 19:57

Er der nogen der har gode (eller for den sags skyld mindre gode) erfaringer med forskellige dæk?

Ny taler jeg selvfølgelig om den originale størrelse 185/60 R14. Kunne godt tænke mig at høre hvad folk kører med, hvorfor de gør det, og hvad de finder optimalt.

...måske dette også kunne blive til en afstemning?
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Godt emne

Indlægaf Webmaster » tors 20. maj 2004 21:38

Godt emne....

Jeg er også lidt interesseret i at høre om hvilke erfaringer der måtte være med forskellige indpresning på fælge?

Min MX-5 er monteret med 15\" OZ. Superleggera med 195/50/15 Goodyear F1GSD3, som jeg syntes kører fandens godt. Da jeg købte bilen havde den 205/50/15 Toyo Proxes et eller andet, og det var bare noget snot. Det var mega meget forskel på de to dæktyper, til Goodyears fordel, som iøvrigt også har den fordel at de ikke koster spidsen af en rumraket.

Jeg købte OZ fælgene først på året, som erstattede et andet sæt 15\", af ukendt mærke, som gik lidt i stykker :oops:. Jeg kørte også med F1 GSD3 på de gamle fælge. Hvad jeg seriøst kan mærke forskel på er at OZ fælgene vejer ganske meget mindre end mine gamle fælge.

Til gengæld er mine OZ fælge kun ET37, 7\" brede, hvor standardfælgene er ET45, 6½\" brede. Så jeg kører principielt med en smallere hjulafstand. Jeg har forsøgt at læse på miata.net om forskellen, men har ikke fundet nogen, som decideret har negativt erfaring.

Overalt syntes jeg at høre i krogene og læse mellem linierne, at MX-5'eren i virkeligheden kører bedst med de originale 14\" fælge (som skulle være ganske lette) monteret med den originale dækstørrelse. Desværre har jeg ikke selv erfaret dette.

SÃ¥ hvad siger i??? \"Softtop\" har garenteret en del erfaringer :?: har jeg ret :wink: ?
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf microracerdk » tors 20. maj 2004 22:22

min bil var monteret med nogle gamle oz fælge med goodyear dæk i størrelsen 195/50-15, først og fremest syntes jeg ikke det klæ'r bilen med små hjul, og så er det også svært at finde fælge der er pæne i små størrelser. jeg syntes også den havde tendens til at slippe vejen med bagenden ved \"meget\" hurtig kørsel i sving og i rundkørseler, sidste sommer købte jeg så et sæt mille miglia HT3 fælge de er lidt dyre men er efter min mening nogen rigtigt pæne fælge med en kombination af stil og race, disse fælge monterede jeg så regal 205/45-16 på, og herefter kan jeg køre praktisk talt som det passer mig i sving m.m. så længe vejbanen er tør, da det lige skal siges at regal dæk er totalt skod i vådt føre, men har et perfekt vejgreb på tør vej.
ejer af en af de 5 oprindelige danske BRG limited edition mx-5'er.
microracerdk

Geografisk sted: nord.sj

Re: Godt emne

Indlægaf Softtop » fre 21. maj 2004 08:17

Webmaster skrev:Godt emne....

Til gengæld er mine OZ fælge kun ET37, 7" brede, hvor standardfælgene er ET45, 6½" brede. Så jeg kører principielt med en smallere hjulafstand. Jeg har forsøgt at læse på miata.net om forskellen, men har ikke fundet nogen, som decideret har negativt erfaring.

Overalt syntes jeg at høre i krogene og læse mellem linierne, at MX-5'eren i virkeligheden kører bedst med de originale 14" fælge (som skulle være ganske lette) monteret med den originale dækstørrelse. Desværre har jeg ikke selv erfaret dette.

SÃ¥ hvad siger i??? "Softtop" har garenteret en del erfaringer :?: har jeg ret :wink: ?

:o

Lavere ET = større sporvidde. Så din MX kører altså med bredere hjulafstand, Christian :wink:

Det er rigtigt at MX5´eren (og mange andre biler) er konstrueret
til den hjulstørrelse de er født med. Purister mener bestemt også
at det er det bedst at køre med originalstørrelsen, og det er da et
fornuftigt synspunkt. Det kommer nu bare også lidt an på hvad man
vil opnå med sin bil. Styrepræcision og -reaktion forbedres meget i takt
med formindskelse af dækprofilen, men det er så på bekostning af komforten.
Men hvis man ikke kan holde vægten på de "fede" hjul
nede, er det ikke en helt optimal situation for køreegenskaberne,
godt nok vinder man lidt på den lave profil, men affjedringen vil komme
på overarbejde især på ujævn vej (læs:DK) da undervognen vil have
det sværere med at "trykke" hjulene mod vejen med konstant pres.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Enig

Indlægaf Claus » fre 21. maj 2004 10:44

Det er vigtigt at man træffer en beslutning hvad man vil opnå inden man monterer andre dækstørrelser.
Skal bilen have bedre respons, skal det se godt ud eller ??
Jeg har monteret BBS RC fælge i 17\" og monteret 215/40/17 Pirelli dæk på trods af min har de smukkeste polerede 15\" alu fælge som standard montering.
Jeg ville opnå bedre styrerespons i sving og idet BBS RC fælge er så lette ja, så vejer den nye kombination faktisk mindre end original monteringen. Totalvægten på dæk og fælg er faktisk en vigtig faktor, som mange ikke er opmærksomme på.
Min opsætning er faktisk en skodmontering når det er vådt, med mindre man virkelig elsker og drifte igennem alle sving når hastigheden er lidt høj og vejen er våd \"i love it\"
Men de støjer mere og bilen har nemt ved og \"fange\" striber på vejen men komforten er acceptabel og på tør vej har den et formidabelt fodfæste.
Vedr. dækvalg, så jeg har prøvet GoodYear F1 i 195/50/15 og de er fantastiske i tørt og vådt vejr. Men du skal vælge nyeste generation af dem, for tidligere generationer af de dæk har tendens til og \"synge\" for de får kanter i mønstret. Ellers kan jeg anbefale den nyeste dæk test i som FDM lavet...de har lige fra 14\" til 17\" i testen og her kan du se hvor de stærke og svage sider er ved dækket.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

F1 Dæk

Indlægaf Webmaster » fre 21. maj 2004 10:49

Enig m.h.t. F1-dæk. Dem jeg referere til er den seneste udgave (GSD3)... og de koster narda... Tror jeg i sin tid gav 2300,- inkl. moms og montering hos Superdæk for 4 stk.
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf Martin » fre 21. maj 2004 12:01

Min dæk-mand (lyder så flot :-) Har anbefalet mig Michelin Exalto, da de er lavet specielt til \"små sporty biler\"... Hmm det falder Mx-5'eren måske meget godt ind under. Selvom jeg nu bedre kan li' betegnelsen \"sportsvogn\" end \"sporty\", , men er der nogen der har prøvet omtalte dæk.

Hvorfor er det egengtlig forresten sådan at man ikke kan prøve et dæk??? DEr er jo ingen der køber en bil, eller en cykel uden at prøve den først, , hvorfor er det anderledes med dæk???
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Se her

Indlægaf Claus » fre 21. maj 2004 13:26

Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

dæk på 14\"

Indlægaf hasse » fre 9. jul 2004 07:26

Der er jo nok en grund (køreteknisk og ikke økonomisk(?)) til, at maxda monterede 14\" på den.

Er der nogen der har erfaring med 195-dæk på 14\" fælge.
Der er nogle dækfirmaer der har disse. Vist nok både Kumo og Yama..et eller andet.

Hasse
Ps.:
Ganske vist skal mx'eren også se pæn ud/være smart, men det er vel det køretekniske der er afgørende IKK' ?????
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Andres mening

Indlægaf Webmaster » ons 14. jul 2004 23:59

1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin