Lige et par spørgsmål omkring årgange mm.

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf KjaLLe » tors 17. apr 2008 05:03

MrT skrev:..Lige indtil for 10 minutter siden troede jeg faktisk at min ikke havde servo, og jeg var parat til at sige at bilen jo i forvejen er så let at det ikke betyder det store (medmindre du har kæmpe fælge på, velsagtens) - men ud fra den her dims i mit motorrum, vil jeg tro jeg har servo på - og uanset om jeg har heller ej, så er jeg da glad for den måde rattet virker på :D

Yeps, din har både servo og abs ;)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf MrT » tors 17. apr 2008 09:14

KjaLLe skrev:
MrT skrev:..Lige indtil for 10 minutter siden troede jeg faktisk at min ikke havde servo, og jeg var parat til at sige at bilen jo i forvejen er så let at det ikke betyder det store (medmindre du har kæmpe fælge på, velsagtens) - men ud fra den her dims i mit motorrum, vil jeg tro jeg har servo på - og uanset om jeg har heller ej, så er jeg da glad for den måde rattet virker på :D

Yeps, din har både servo og abs ;)

ABS også? Du godeste, hvad har jeg dog gjort :? ... hvorfor tror/ved du at min har ABS, kan du se det ud fra noget i motorrummet, eller har ALLE 93'ere bare ABS? :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf BB » tors 17. apr 2008 16:44

MrT skrev:ABS også? Du godeste, hvad har jeg dog gjort :? ... hvorfor tror/ved du at min har ABS, kan du se det ud fra noget i motorrummet, eller har ALLE 93'ere bare ABS? :)

Hvis din bil har ABS, så skal der være en ABS lampe som tændes på instument birdet når du starter dyret og samme lampe skal så slukke efter nogle sekunder. Hvis den lyser konstant er der noget galt med ABS funktion og lyser den ikke, så er der noget galt med elektronikken (pæren, sikring...).

Man kan jo lave en bremsetest og finde ud af om ens ABS fungerer, men det skal ske med forsigtighed og et sted hover der er god plads (og på eget ansvar). Opskriften er simpelthen fart på og så bremsen i bund (husk sele), har du ABS så vil der kun ske minimal/ingen blokering af hjulene og din bremsepedal vil ryste lidt. Har du ingen ABS så vil du tilgengæld opdage om din bil bremser skævt :twisted:
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Viggoman » tors 17. apr 2008 17:44

@ MrT: rolig nu, du har ikke ABS. (lyder næsten som en sygdom.... :wink: )

I så fald sidder der en ABS enhed (stor metalblok hvor alle bremserør er tilsluttet) i passagersiden af motorummet. Den glimrer ved sit fravær i dit motorrum.

Derimod skal du have skiftet bremsevæsken i en fart. Med den farve har den suget en del vand til sig. Bremsevæsken skal være helt lys og klar.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf MrT » tors 17. apr 2008 19:15

Viggoman skrev:@ MrT: rolig nu, du har ikke ABS. (lyder næsten som en sygdom.... :wink: )

I så fald sidder der en ABS enhed (stor metalblok hvor alle bremserør er tilsluttet) i passagersiden af motorummet. Den glimrer ved sit fravær i dit motorrum.

Derimod skal du have skiftet bremsevæsken i en fart. Med den farve har den suget en del vand til sig. Bremsevæsken skal være helt lys og klar.

Okay, så har jeg altså ikke ABS - men jeg må hellere lige teste engang jeg kommer i nærheden af en våd vej med god plads :D

Mht. bremsevæsken - det sagde min mekaniker faktisk også da vi var ude og købe den, men sælger sagde at det var noget specielt væske der var på, både til bremsen og til koblingen mener jeg, som skulle være blå. Og derefter sagde mekanikeren også OK til det, så jeg går ud fra det er iorden. Det hed vist nok noget med "racing blue" eller "blue racing", noget i den stil.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Foregående

Tilbage til Diskussion