2009 MX-5

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

2009 MX-5

Indlægaf Swootech » lør 4. okt 2008 10:56

Fin Five-Speed artikel om 2009 udgaven af MX-5'eren!

Jeg plejer ikke at være så meget til sølvgrå, men damn den nye sølvgrå farve er flot på MX-5'eren. Jeg kunne altså godt blive fristet...

Jeg fandt også nogle andre tiltalende ændringer:

Enhanced engineering to enable the driver to enjoy the full potential of the engine performance:
• 500 rpm higher rev limit and the raised engine speed at max power
• Introduced a forged crankshaft, fully floating pistons and newly designed valve springs

Sportier engine sound that responds more crisply to accelerator inputs:
• Surge tank rigidity optimization, new forged crankshaft and ISE, Induction Sound Enhancer (for 6MT)

Smoother shifting feel with brisk and high-quality steering feel :
• With 6MT, the meshing surfaces of the 1st–4th triple-cone synchronizers are now carbon coated, and the 3rd–4th synchronizer diameter has been increased.
• A lower front roll centre and retuned suspension make the car`s response to steering inputs more linear and enable the driver to precisely trace desired lines. The yaw and roll also feel more natural, producing a higher-quality ride Improved quietness
Swootech

Indlægaf Lurendrejer » lør 4. okt 2008 16:59

Nu har jeg ikke selv en NC'er men synes faktisk det er lidt brutalt af Mazda at lave så voldsomme nogle ændringer allerede.

Meeen, både NA og NB'ernes \"forbedringer\" floppede vist i test. Så det kunne jo være det samme med NC'erens. :roll:
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Claus » søn 5. okt 2008 13:11

Voldsomme ændringer ?
De har blot ændret lidt på \"gabet\" hvilket jeg med garanti ikke vil bide mærke i med mindre jeg vidste det.
Resten er forhåbentlig ikke til det dårligere, med Recaro sæder, en 2 liters Ford motor med forstærket krumtap og bedre stempler samt mulighed for paddle shift.

Men man kan godt fornemme at det nu er Ford der styrer Mazda, min dårlige fornemmelse er at man er ved at gå længere og længere væk fra det oprindeligeMX-5 koncept - hvem ved om 5år bliver den desværre en konkurrent til BMW Z4, Mercedes SLK og Honda S2000
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Martin » søn 5. okt 2008 17:28

Er det bare mig, eller bliver den beskedne vægtforøgelse overdrævet en smule i den ellers fine beskrivelse af den nye model der er her på siden:

\"Forandringerne af konstruktionen gør at bilen tager 10 kg på i vægt. Nye 0-100 tider er endnu ikke oplyst, så det må forventes at bilen vil opleves en smule langsommere i forhold til nuværende 3. generationsmodeller\"

Når man tænker på hvordan de nye 10kg er fremkommet (stivere opbygning mv.), samt det forhold at motoren er forbedret, giver det for mig ikke rigtig mening at man skulle kunne mærke 10 kg. -Du kan vel heller ikke mærke det på 0-100 tiden hvis du har taget lidt på og lagt en Netto-pose i bagagerummet vel?
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf motorbøllen » søn 5. okt 2008 18:03

Claus skrev:Voldsomme ændringer ?
De har blot ændret lidt på "gabet" hvilket jeg med garanti ikke vil bide mærke i med mindre jeg vidste det.
Resten er forhåbentlig ikke til det dårligere, med Recaro sæder, en 2 liters Ford motor med forstærket krumtap og bedre stempler samt mulighed for paddle shift.

Men man kan godt fornemme at det nu er Ford der styrer Mazda, min dårlige fornemmelse er at man er ved at gå længere og længere væk fra det oprindeligeMX-5 koncept - hvem ved om 5år bliver den desværre en konkurrent til BMW Z4, Mercedes SLK og Honda S2000

Gud ved om den så vil komme i en Cosworth eller en RS udgave, når det nu er en Ford motor der ryger i?
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Webmaster » søn 5. okt 2008 20:12

Martin skrev:Er det bare mig, eller bliver den beskedne vægtforøgelse overdrævet en smule i den ellers fine beskrivelse af den nye model der er her på siden:

"Forandringerne af konstruktionen gør at bilen tager 10 kg på i vægt. Nye 0-100 tider er endnu ikke oplyst, så det må forventes at bilen vil opleves en smule langsommere i forhold til nuværende 3. generationsmodeller"

Når man tænker på hvordan de nye 10kg er fremkommet (stivere opbygning mv.), samt det forhold at motoren er forbedret, giver det for mig ikke rigtig mening at man skulle kunne mærke 10 kg. -Du kan vel heller ikke mærke det på 0-100 tiden hvis du har taget lidt på og lagt en Netto-pose i bagagerummet vel?
Korrekt, men motoren er også blevet væsentlig mere "miljø"rigtig, og det koster oftest på ydelsen. Normalt opgiver producenterne altid 0-100 tider... ved mindre den altså bliver dårligere :wink: Var den blevet forbedret er jeg ret sikker på at det ville stå i pressemeddelelsen - hvis du forstår min logik ?
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Viggoman » søn 5. okt 2008 21:03

Lugter langt væk af at marketingsfolkene styrer udviklingen. Og jeg deler Claus' opfattelse af at Mazda bevæger sig længere og længere væk fra det oprindelige koncept og ender i det (IMHO) gale markedssegment. De skulle hellere have haft modet til at designe bilen i en mere rendyrket sportsvogns retning: lavere vægt, mindre komfort, mere køreglæde, lavere pris.

Sælg ALDRIG jeres NA, den bliver mere og mere værd jo mere NC'eren glider i den gale retning 8)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf AS DK » man 6. okt 2008 10:17

Viggoman skrev:Sælg ALDRIG jeres NA, den bliver mere og mere værd jo mere NC'eren glider i den gale retning 8)

Du mener vel NB.
Det er jo den videreudviklede model med de rigtige forlygter :twisted: :twisted: :twisted:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Viggoman » man 6. okt 2008 11:38

Nej. NA! NB og klassiker trives ikke i samme sætning........ :twisted:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf motorbøllen » man 6. okt 2008 13:24

Viggoman skrev:Nej. NA! NB og klassiker trives ikke i samme sætning........ :twisted:

HØRT!

NB, NC, RC og hvad de ellers kommer til at hedde ude i fremtiden, vil allerhøjst kunne opnå status af prædikatet piratkopi.

En klassiker har klaplygter, og ikke alle de elektroniske dikkedarer.
Antispin er noget man har i højrefoden, lige akkurat som med ABS, medmindre man venstrefodsbremser.
:twisted:
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf MrT » man 6. okt 2008 13:26

motorbøllen skrev:HØRT!

NB, NC, RC og hvad de ellers kommer til at hedde ude i fremtiden, vil allerhøjst kunne opnå status af prædikatet piratkopi.

En klassiker har klaplygter, og ikke alle de elektroniske dikkedarer.
Antispin er noget man har i højrefoden, lige akkurat som med ABS, medmindre man venstrefodsbremser.
:twisted:

Hvordan kårer man det her indlæg til årets indlæg i kategorien "Bedste NA propaganda"? :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Claus » man 6. okt 2008 16:21

Nu skal vi jo tale pænt til hinanden, der er jo ingen grund til at man mobber 70´er klaplygterne og de fejl NA modellen har og som alle blev rettet på NB fremfor et kludetæppe af tilretninger - fordi nogle primært grundet økonomien har valgt at købe sig en NA, behøver man jo ikke mobbe dem.
En NA er da en dejlig bil at køre i, hvis man kan leve med en model Travolta klaplygter, manglende airbag, abs bremser, mindre vridnings stabilt karosseri, mælkehvid plastikbagrude, mindre bremser, hjul og motor.
Senest rettet af Claus man 6. okt 2008 17:27, rettet i alt 1 gang.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » man 6. okt 2008 16:31

Claus skrev:Nu skal vi jo tale pænt til hinanden, der er jo ingen grund til at man mobber 70´er klaplygterne og de fejl NA modellen har og som alle blev rettet på NB fremfor et kludetæppe af tilretninger - fordi nogle primært grundet økonomien har valgt at købe sig en NA, behøver man jo ikke mobbe dem.
En NA er da en dejlig bil at køre i, hvis man kan leve med en model Travolta klaplygter, manglende airbag, abs bremser, mindre vridnings stabilt karosseri, blastikbagrude, mindre bremser, hjul og motor.

<--- går lige ud på toilettet og forsøger at hive den kniv ud af ryggen, som *somebody* lige fik stukket dybt ind :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf PartyPhreak » man 6. okt 2008 18:14

Claus skrev:Nu skal vi jo tale pænt til hinanden, der er jo ingen grund til at man mobber 70´er klaplygterne og de fejl NA modellen har og som alle blev rettet på NB fremfor et kludetæppe af tilretninger - fordi nogle primært grundet økonomien har valgt at købe sig en NA, behøver man jo ikke mobbe dem.
En NA er da en dejlig bil at køre i, hvis man kan leve med en model Travolta klaplygter, manglende airbag, abs bremser, mindre vridnings stabilt karosseri, mælkehvid plastikbagrude, mindre bremser, hjul og motor.

Eller man kan få en NA'er med Kørelys uden klaplygterne, Airbag, ABS-bremser, Elruder og Elspejle samt glasbagrude, 15" fælge og 1,8 motor. Ganske som min :lol:
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Indlægaf Mogenz » man 6. okt 2008 18:38

Jeg holder nu med Claus her.
NB = en langt bedre bil, fra standard.(især den blå jubii) Men med modifikationer kan en NA da godt komme op på siden, og så snakker vi mere smag end funktionalitet.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Næste

Tilbage til Diskussion