Fremgangsmåde når man skal til maler?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Fremgangsmåde når man skal til maler?

Indlægaf MrT » fre 6. feb 2009 14:41

Ja, nu skal det sgu snart være :) 5'eren skal til rustmanden her om en måneds tid og få ordnet skærmkanter og bagpaneler, og så skal jeg selv lige slibe overfladerust af undervognen. Derefter skal den så til maler, men hvad er proceduren når man sender sin MX-5 til maler?

Der er vel ingen grund til at køre i vaskehal med den først?
Er der evt. nogle ting man SKAL afmontere før man kører til maleren, eller er det bare \"kom som du er\" fest?

Jeg har endnu ikke fået tilbud fra maleren, men det er en god ven af en ven, så jeg håber på en fair pris. Desuden vil jeg kun have malet det man kan se - altså ikke inderside af bagklap/motorhjelm o.l., da jeg vil have malet samme farve som den har nu (rød \"SU\"), så det er udelukkende for at friske lakeringen op og få ruko ridsen væk fra passagersiden.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » fre 6. feb 2009 15:22

Er det en hellakering du snakker om ?

Så vil jeg da mene at jo mere du kan gøre selv jo billigere må det blive.
Under alle omstændigheder er det vel lækrest for dem der skal arbejde med bilen at det er en ren og lækker bil de får i hænderne.

Men som sagt jo flere ting du evt selv kan afmontere, slibe, dække af mv.
jo billigere vil det vel blive.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » fre 6. feb 2009 15:24

Logisk set burde en \"hellakering\" vel dække over \"hele bilen\" og jeg vil som sagt ikke have lakeret de indvendige ting og steder man ikke kan se alligevel :)

Så jeg ved ikke lige hvad man skal kalde det.. måske \"lakering af de ydre synlige dele\" :)

Har ingen idé om hvor lang tid det tager at dække af, men jeg tror da ikke for en maler at det kan tage andet end et par timer, så det vil jeg nok hellere betale mig fra - er vel heller ikke så nemt at køre 80km med malertape på bilen :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » fre 6. feb 2009 16:30

Ja det kan jo ikke betale sig at male under tæppet i bilen, eller den indvendige side af eksempelvis firewallen :?

Næh, måske kan det ikke betale sig at bøvle for meget med det.
Det er vel også meget meget vigtigt at det blir gjort af fagfolk.

Hvad regner du med det kommer til at koste ??
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » fre 6. feb 2009 17:16

Koster det under 20k så er jeg, inkl. afgift, cirka oppe i hvad det ellers ville have kostet for en MX-5 i god stand. Og så er den samtidig rustfri og nymalet.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » fre 6. feb 2009 17:26

Tal dog med din gode vens ven om, hvad han synes, at du selv skal afmontere før malerarbejdet.
(Klart, at han si'r: \"Intet\", hvis han vil tjene penge. Og så skal du nok lige tænke dig om en ekstra gang).

Der er da ingen tvivl om at jo mere du selv afmonterer (og senere remonterer) des billigere....og i sidste ende bedre malerarbejde.

Afmontering vil altid være bedre end afdækning.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Hunden » fre 6. feb 2009 19:48

Hvis du skal betale omkring 20 k, for noget som jeg vil kalde en salgslakering, synes jeg det er dyrt. Jeg mener du skal bruge lidt tid på at afmontere, da afdækning ikke bliver nær så godt. Det vil være lidt synd at bruge så mange penge på en lakering, når du bare kunne bruge 1 dag på at afmontere ,så det ville blive supergodt. Undskyld min indblanding, bare et godt råd.
18 Ã…r igen
Brugeravatar
Hunden

Geografisk sted: Midtjyland

Indlægaf MrT » fre 6. feb 2009 19:52

H&H (Hasse & Hunden),

Tak for råd!

Men blot for at pointere, jeg mener ikke at det vil koste 20k for en \"salgslakering\", men det var hvad jeg max vil ofre - og så skal det selvfølgelig også være en rigtig god omgang, når man tænker på at bilen jo ikke er så pokkers stor og ikke skal have malet tag osv.

Så jeg forventer da også det bliver væsentlig mindre end 20k, men nu må vi se - ellers er der jo heller ingen der tvinger mig til at vælge lige netop denne maler, selvom det er en bekendt :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Hunden » fre 6. feb 2009 20:02

Held og lykke med det , håber den bliver flot
18 Ã…r igen
Brugeravatar
Hunden

Geografisk sted: Midtjyland

Indlægaf MrT » fre 6. feb 2009 23:18

Tak, det håber jeg også :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Softtop » lør 7. feb 2009 12:04

Afmonter alt du kan kommet til, men ikke mere end du kan
genmontere uden at skade den nye lak. Det er for surt hvis maleren er for doven til dette og vælger afdækning.
Skrabelister på døre skal du iøvrigt nok indstille dig på at købe nye af, da de let \"buler\" ved
afmontering. Selvfølgelig skal din bil være ren og pæn, det afspejler
at du er glad for og god ved din bil - kan nemt have indflydelse på malerens entusiasme!
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf MrT » lør 7. feb 2009 12:10

Skrabelister, er det dem der sidde mellem døren og vinduet?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kazama » lør 7. feb 2009 12:14

Det lyder som det man kalder en \"hattelak\" - i hvert fald der hvor jeg oprindeligt er fra :-)

I så fald synes jeg det lyder som en meget pebret pris. Jeg vil klart mene sådan en omgang skal koste det halve.
Er det i øvrigt ikke dumt at spare når du er igang. Få den dog lakeret under hjelmen, i bagagerummet og den slags steder også.
Kazama

Indlægaf MrT » lør 7. feb 2009 12:20

Hehe, igen, jeg har ikke sagt at det koster 20k, for jeg aner ikke hvad det vil koste - har ikke fået en pris endnu :) 20k er bare max jeg vil ofre på det, og hvis det bliver så meget, forventer jeg selvfølgelig også \"the full monty\".
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Christian S » søn 8. feb 2009 07:31

Hej.

Jeg har selv fået malet min.
Jeg afmonterede alt, som der ellers skulle dækkes af. Resultatet bliver meget bedre, og du slipper for \"kanter\" :)

Kofangere, spejle, håndtag, lister, lygter, plastpanelet mellem baglygterne osv vil være en god ide' at afmontere, selvom der er lidt arbejde i det.

Jeg afmonterede også hele den nederste del af kalesjen, selvom det ikke er det nemmeste at komme til.

Når først maleren er igang, koster det ikke meget mere at få den malet inde i dørfalsene og på panelerne. Det giver efter min mening lige det sidste.

Hvis ikke der er for meget spartelarbejde efter pladesmeden, burde sådan en omgang kunne klares til en fornuftig pris!

Mvh Christian
Brugeravatar
Christian S

Næste

Tilbage til Diskussion