ØV en dårlig start på året....

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

ØV en dårlig start å året....

Indlægaf Webmaster » lør 4. apr 2009 21:38

Ja så kom dagen hvor coveret blev pillet af og der skulle gøres klar til årets første tur til Maglesø i det fantastiske vejr....

Men nej....

Bilen var død.. Ingen strøm, så lidt starthjælp fra Alfa'en fik gang i maskineriet kl 1100. De 30 km der normalt skal til for at lade batteriet op blev hurtigt tilbagelagt. Så med god fart på motorvejen, slukker jeg lige maskineriet for at teste om der er strøm til starteren... Men nej det var der ikke og ved tilkobling gik alt i sort... Hver gang bilen fik lidt omdrejninger, satte den ud. Holdte ind efter 1½ km kængurukørsel ved Bellacenteret og ringede efter kærsten, så jeg kunne prøve at slukke den og give en gang starthjælp en gang til.

Efter 30 min, kom den lille røde Fiat Cinquecento til hjælp..... Problemet var bare at sådan en lille Fiat sku ikke leverer nok juice til at starte en MX-5 :cry: .... Efter et par forsøg hvor alle instrumenter bare klikkede og den lille Ferrari drejede 6000 RPM lykkedes det endeligt.... Bilen blev kørt stille og roligt hjem og batteriet (Westco), som blev købte sidste sommer ser ikke ud til at være til at rede. Ifølge Andreas er det klappet sammen og elektronikken tilter når den ikke kan få strøm til/fra batteriet.

Så MX-5'eren er tilbage i garagen, imens jeg venter på et nyt batteri fra Andreas... (Hvis der er nogen fra Sjælland der skal til Andreas i morgen, må i meget gerne tage min pakke med :wink: )

SÃ¥ alle jer der har nydt det perfekte vejr i dag...... I er nogle klap- og narhatte.. :twisted: . (bare fordi min bil holder stille) :cry:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Kuksi » lør 4. apr 2009 22:13

Surt,surt.

Har du haft en lader på batteriet løbende gennem vinteren? og/eller har det været pillet fra?
Denne type batteri kræver jo at blive behandlet lidt specielt, og tåler ikke voldsomm ladestrøm. Man kan finde en vejledning hos mx5parts.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » lør 4. apr 2009 22:20

Jeg har to velfungerende batterier stående (ikke Westco) på værkstedet i Helsinge, hvis du skal have en søndagstur.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » lør 4. apr 2009 22:22

Ja Webmasters oplevelse (surt show Web. Føler med dig) giver endnu et godt argument for at bruge mx'eren hele året/heletiden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » søn 5. apr 2009 07:33

Køb gel batterier, det er den eneste batteritype der kan klare dybe afladninger uden at tage permanent skade. Samtidig går afladningen på et gel batteri væsentlig langsommere end på andre batterier.

Westco er et såkaldt lukket AGM batteri som også er super, men det klarer kun halvdelen af de 50% afladninger som et gel batteri kan klare uden at tage skade...fordelen er at batteriet rummer mere effekt, altså når det virker.

Gel er standard på Miata
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf And » søn 5. apr 2009 17:25

Øv for en dag Web - ved den lejlighed må jeg så henlede til den batterilader der omtales i denne tråd. Den virker altså super og har vedligeholdt batteriet hen over vinteren selvom intet har været koblet fra.

Da vi havde en del frost og og kold vind hernede fik den også reddet en fuldstændig skamafladt akkumulator i en kammerats udkørte Corolla.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » søn 5. apr 2009 18:13

Hvis et batteri er klappet sammen, er der sikkert ikke så meget at gøre.
Uanset hvad man har af opladere.

Når der købes et nyt batteri, siger forretningen - hvis man ellers spø'r - at det er fuldt opladet og klar til montering.

Tja.
Vil dog anbefale, at man checker batteriet og sørger for, at det ER tip-top ladet.
(Men pas lige på, at multimeteret kan klare det, hvis du vil måle amp'en.)

Og hvis ikke, som det skal være, giver det en langtidsopladning.
Og så måske i stearinlysets skær, når man er træt af at kigge på tossen henne i hjørnet (fjernsynet!!!), læser den brugs- vedligeholdelsesanvisning, der - forhåbentlig - fulgte med batteriet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf motorbøllen » søn 5. apr 2009 19:29

Altså webbie.

Det skulle du da have sendt en pb om.

Jeg har lige hentet min dyt hos Andreas idag, efter lidt sevice og lidt banke banke og male male.

Så havde jeg da lige taget den med i prøvekuverten.

Er det så her at jeg ikke skal sige at taget var nede på hele hjemturen?
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Kuksi » søn 5. apr 2009 19:53

Altså webbie.

Det skulle du da have sendt en pb om.

Jeg har lige hentet min dyt hos Andreas idag, efter lidt sevice og lidt banke banke og male male.

Så fik web lige ødelagt sin søndag også :wink:
Nå men det er snart tirsdag, op posten kommer sikkert tideligt. Føler med dig web.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Claus » søn 5. apr 2009 20:05

Ja, Hasse, vil gerne se ham der kan måle 300Amp ved 12V på sit multimeter med en ledning der er 1mm tyk, det er sku meget godt klaret, hvis man kan det... :lol:
Det må lugte af brændt gris bagefter :D

Husk et gel eller et AGM batteri kræver en lader der er designet til den type batterier.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf hasse » søn 5. apr 2009 20:48

Du har fat i noget Claus.
Det jeg ville sige var, at øh..............................................................
Senest rettet af hasse søn 5. apr 2009 23:28, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Webmaster » søn 5. apr 2009 22:05

Søndagen gik nu meget godt alligevel...

Vi var ude og kigge på nye biler til kærsten... Det går sku ikke med sådan en bette Fiat der ikke en gang kan starte en MX-5 :wink:
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf hasse » søn 5. apr 2009 23:34

Hun må være dyr i drift Web.
Det er sgu' godt, det ikke er mig, der har en kæreste, der ligefrem ska' ha \"nyE bilER\"!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » man 6. apr 2009 07:47

Webmaster, hvad har i så kik på ?
Jeg stod i samme situation med kæresten, altså ikke at hendes Punto ikke ville starte mazdaén, men at hun ville have en bedre og mere sikker bil - det endte med at jeg blev små 200K fattigere da hun ville have sig en 90HK Yaris 1.4 Diesel og ja, hun beholdte sku pengene da hun solgte den Punto til en arbejdskollega....og tro det eller lad være hun brokker sig stadigvæk over at jeg ikke kommer hjem med blomster engang imellem - damm, jeg bliver aldrig klog på de kvinder.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Webmaster » man 6. apr 2009 08:51

Det bliver nok til den nye Ford Ka, som er er baseret på en Fiat 500/Panda platform med en meget livlig lille 1,2 motor med 69 HK, som samtidig er super økonomisk.

Den styrer rigtig fint og motoren opleves tilpas kvik i den lille skøjte. Kvaliteten i Ford udgaven er mange gange bedre end Fiat-søstermodellerne og designet er ganske frisk og moderne.

Vi prøvede følgende...

Ford Ka
Fiat 500 (Nuttet, men prisen svarer slet ikke til hvad man teknisk set får af bil)
Fiat Panda (God og billig bil, men ikke den smarteste at se på.)
Suzuki Alto (Den nye... Knallert med tag på)
Suzuki Splash (Godt alternativ, men spøjst udseende)
Suzuki Swift (Er blevet alt for dyr)
Mazda 2 (Nøj, den kører dårligt - Den gyngede så meget at jeg blev helt køresyg)
Nissan Micra (Støjsvag, men har svært ved at køre over 120 km/t)
Citroen C1/Peugeot 107 (Fed 1,0 motor, men godt nok noget skrabet interiør)

Målet var en NY bil i 100.000 kr området og KA var uden tvivl det bedste alternativ... 8)
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Næste

Tilbage til Diskussion