Dørhængsel - 2 eller 3 huller i de øverste?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Dørhængsel - 2 eller 3 huller i de øverste?

Indlægaf MrT » tors 11. jun 2009 17:23

Det øverste dørhængsel i venstre side (førersiden) er slidt på min MX-5, så for nogle måneder siden havde jeg købt et nyt hos Mazda. Da jeg tog det over til Au2fast for at få det skiftet, sagde han at det var til den forkerte side jeg havde fået - åbenbart noget han så meget tit, han forudsagde faktisk jeg havde fået det forkerte, allerede inden jeg gav ham det :)

Jeg tog det tilbage til Mazda og der kunne de også godt se at det var forkert, efter at have studeret det lidt nærmere - jeg fik den modsatte makker udleveret, som så skulle passe rigtigt.

Nu har maleren så malet det, og skal til at montere det - og her ser han så at der er 3 huller i det øverste hængsel på MX-5'eren (som '93 Miata fra Canada), og kun 2 huller i det hængsel han har malet fra Mazda.

Nogen der kan forklare mig hvorfor der er forskel på hængslerne om det er en Canadisk eller Europæisk version?! Mazda vil nok ikke tage hængslet tilbage nu hvor det er malet, det er også lige meget, det er næsten værre hvordan jeg finder et RIGTIGT nu hvor Mazda 2 gange har givet mig forkert :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » tors 11. jun 2009 18:41

Aner det ikke.
Men gør for fremtiden det, at du går ind under \"download\" og finder den relevante fil med reservedele til din MX'er.

SÃ¥ kan du finde reservedelsnummeret.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf pdc » lør 13. jun 2009 10:21

de to af hullerne er lige store ikke?
den i midten er en tand mindre?
pdc

Indlægaf MrT » man 15. jun 2009 09:44

pdc skrev:de to af hullerne er lige store ikke?

Det skal jeg svare dig på senere idag når jeg har hentet bilen og fået hængslet tilbage :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » man 15. jun 2009 15:26

pdc skrev:de to af hullerne er lige store ikke?

Umiddelbart ser det sådan ud, det er svært at se, da hængslet jo selvfølgelig er monteret - men det ser ud til det i midten er en tand mindre.

Er det en holdbar løsning at bore hul i det nye hængsel og så montere det alligevel, eller er der andre forskelle som gør at det ikke vil virke?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » man 14. dec 2009 15:44

Jeg tager lige denne tråd op igen.

Førerdøren er ved at hænge lidt på bilen og jeg har konstateret et tydeligt slør i øverste hængsel. Da jeg alligevel skal have købt lidt julegaver til mig selv ved IL kan jeg ligeså godt få det problem ordnet samtidigt.

Men der er lige et par spm. der skal afklares. Er det normalt kun det øverste hængsel der bliver slidt, eller tilrådes det at skifte begge? Umiddelbart kan jeg ikke konstatere slør i det nederste hængsel.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf MrT » man 14. dec 2009 16:06

Det lød til, på Andreas, at det som regel er nok bare med det øverste.

Men kan du godt få det et sted? Ifølge Andreas laves de ikke mere og de er efterhånden ikke til at finde - fra ny, hvertfald.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » man 14. dec 2009 16:12

MrT skrev:Det lød til, på Andreas, at det som regel er nok bare med det øverste.

Men kan du godt få det et sted? Ifølge Andreas laves de ikke mere og de er efterhånden ikke til at finde - fra ny, hvertfald.

Tak for svaret.

IL har dem: http://www.ilmotorsport.com/shop/articl ... c096f258fe

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf MrT » tirs 22. dec 2009 11:57

Det var dælme billigt! Men det ser ud til der også kun er 2 huller i den der. Har du tjekket at du også kun skal bruge 2 huller i dit? For mit, der er monteret, bruger nemlig 3 huller.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » tirs 22. dec 2009 13:46

MrT skrev:Det var dælme billigt! Men det ser ud til der også kun er 2 huller i den der. Har du tjekket at du også kun skal bruge 2 huller i dit? For mit, der er monteret, bruger nemlig 3 huller.

Det finder jeg ud af når jeg skifter beslaget - for 5 min siden kom en fragtmand i snestormen med en pakke fra IL til mig.

Vi får se i det nye år om det passer :)

Brugeravatar
And

Indlægaf MrT » tirs 22. dec 2009 13:48

Du burde kunne se det selvom døren stadig er monteret, bare så du ved det :D

Håber det passer, for så vil jeg nok også bestille et. Det løste det værste af mit \"slør\"-problem at skifte nederste hængsel, men før eller siden skal det øverste nok også skiftes.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » tirs 22. dec 2009 17:49

Umiddelbart skal min også bruge tre huller i hængslet og det er med to, det jeg har købt. Meeeeen mon ikke det kan fikses med en boremaskine og en spraydåse bagefter :D

Brugeravatar
And

Indlægaf And » man 1. feb 2010 20:00

... og det kunne det så ikke :?

Var lige en tur forbi Andreas og mit fine ORIGINALE dørhængsel blev lige \"dømt ude\" da det ikke passer alligevel. Der ligger en konstruktionsfejl bag skidtet hvor det fra fabrikken oprindeligt er blevet spejlvendt på min bil... intet at gøre andet end at smide et brugt på.

Brugeravatar
And

Indlægaf AS DK » man 1. feb 2010 20:23

And skrev:...... mit fine ORIGINALE dørhængsel blev lige "dømt ude" da det ikke passer alligevel. Der ligger en konstruktionsfejl bag skidtet hvor det fra fabrikken oprindeligt er blevet spejlvendt på min bil....

Utroligt at reservedels-fiduserne hos Mazda ikke har hørt om det endnu eftersom det må være sket i 1992 (prod.år for din bil).
For du er vel ikke den eneste ene??
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf MrT » tirs 2. feb 2010 10:46

And - ja, Andreas dømte også mine beslag ude, jeg havde endda købt to for at forøge mine chancer :) Men det ene af dem duede dog, men det var kun til det hængsel som egentlig ikke trængte så voldsomt meget til en udskiftning, det øverste mener jeg.

Mener det var Andreas der også nævnte at man \"bare\" kan bore hullerne op i de eksisterende, og så i med nogle tilsvarende større bolte. Så skulle det nok holde en masse år.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Næste

Tilbage til Diskussion