Ny kalesche

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Ny kalesche

Indlægaf Martin Blædel » lør 22. okt 2005 14:42

Bliver nødt til at skifte kluden - sidder snart i vand til knæene.
Er der nogen der har erfaringer mht. valg af type, hvor den bør købes og montering?
Martin
Martin Blædel

Geografisk sted: Charlottenlund

Indlægaf Danny » lør 22. okt 2005 15:47

Jeg har lige sat en klud på, som jeg købte på www.duettomotors.com og den er jeg godt tilfreds med. Installerede det hele selv.
Jeg havde nogle problemer med at installere deres \"rain rail\", jeg begynder at tro jeg har gjort det forkert. Men den var af meget bedre kvalitet end Mazdas originale og det er jo heller ikke sikkert du får brug for en ny alligevel.

Du har 2 valg: vinyl eller stof. Stof klarer sig bedst i vintervejret, men er samtidig dyrest. Hvad der ser bedst ud er en smagssag. Derudover kan du også vælge mellem glas- eller plastrude, der vil jeg anbefale glas.
Min erfaring:
-Duetto er rigtig service-mindede, det skal de have ros for.
-Total omkostninger beløb sig på 6800 kr (incl moms, fragt og told og et værksted til at sætte det rail på plads :roll: ). Det var i øvrigt for modellen i stof og med glasrude. Til sammenligning koster en original kaleche til en 1990'er næsten 9000 kr, det er med plastrude.
-Du kan selv montere det hvis du gider, selve kalechen havde jeg ingen problmer med (og jeg er ellers fumle-fingret :wink: )
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Webmaster » søn 23. okt 2005 00:15

Det lyder som om at Danny har fundet en rigtig lækker løsning...

Hvis det skal være billigere, så prøv at kigge hos MX-5 parts .... Billigeste er knap 2000,- http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/638 (til NA) og http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/162 (ca. 4000,- til NB)... MX5parts tilbyder en del forskellige løsninger - prøv at surf lidt rundt.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Claus » søn 23. okt 2005 03:20

Danny, du skriver
Du har 2 valg: vinyl eller stof. Stof klarer sig bedst i vintervejret.

Øhhhhh, vil da gerne høre hvorfor du har en holdning til at stof er bedre end vinyl i netop vintervejr.

hilsen claus
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Danny » søn 23. okt 2005 15:27

Øhhhhh, vil da gerne høre hvorfor du har en holdning til at stof er bedre end vinyl i netop vintervejr.

Jeg mente, at hvis en vinylkaleche, der er frossen, bliver foldet op eller ned har den lættere ved at revne. På den anden side kører man vel sjældent topløst i frostvejr...

Det er nu heller ikke fordi jeg selv har prøvet det, men det var baseret på de svar jeg fik fra henholdsvis FM og Duetto da jeg spurgte om der er en grund til at vælge stof fremfor vinyl (udover at de selvfølgelig tjener mest på det dyreste valg :wink: ). Men jeg antog FM for at være upartiske, da de ikke sælger kalecher.
Men jeg tror ikke forskellen på det to materialer er altafgørende stor når det kommer til stykket, det var mest ment som en sidebemærkning.
Danny

Indlægaf Danny » søn 23. okt 2005 15:36

Forresten Martin: da kluden var med glasrude og \"no-zip\" var jeg nødt til nitte 4 medfølgende stropper på rammen for, at kalechen skal kunne lægges ordentligt ned. Det er med i købet, men vær klar over at det er nødvendigt for denne løsning.
Danny

Ja

Indlægaf Claus » man 24. okt 2005 11:24

Ja, kan godt forstå din argumentation.

Efter min mening vil en vinyl klud være væsentlig nemmere og holde ren, og materialet er ikke så følsom overfor materialevalg når man behandler kluden og så vil den være mere resistent overfor mug og fugt.

Jeg silicone behandler min vinyl klud og må indrømme at det er perfekt om vinteren mod sne, vand og is der preller af på kluden og sætter sig aldrig fast grundet den glattere og mere jævne overflade. Silicone er samtidig vand fortrængende og smørerende og giver kluden sin originale glød tilbage efter en behandling.
Det er blot hvad jeg har erfaret, hvad er jeres erfaring ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Professionel hjælp søges!!

Indlægaf Martin Blædel » lør 29. okt 2005 20:10

Der gik fedterøv i den og jeg har nu købt en budget pvc hood fra MX5parts i england. Fik den efter 2 dage og slap med 1500,-
Der følger dog ingen instruktioner med så jeg overvejer at få professionel hjælp til montering. Er der nogen der kender et sted i storkøbenhavn der har erfaringer med den slags og ikke er alt for dyre?
Martin Blædel

Geografisk sted: Charlottenlund

Indlægaf the chicken » tirs 1. nov 2005 09:52

Trænger desværre også snart til en ny klud - Andreas sagde at man ikke kunne installere sådan en selv?

Plejer da ikke at være voldsomt fummelfingret og mine forældre har et autoværksted, så burde det ikke kunne lade sig gøre? :D

- Den der duetto ser sgu vaks ud med \"glasfold\" - skal have dele hjem til camaroen nu her fra usa, så kunne være man skulle få sådan en med...

Har du opdaget nogle ulemper ved din og er den med \"glasfold\"?
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Danny » tirs 1. nov 2005 15:05

Ja min er med glasfold, dvs man ikke skal lyne ruden ud for at lægge taget ned.

Jeg synes det er ret nemt selv at installere den, men i den forbindelse har jeg en tilståelse (en meget pinlig en!): jeg købte som sagt også deres \"unbreakable rain rail\" og fandt den usædvanlig svær at installere. Nu har jeg fundet ud af at det er mig der var en klovn. Jeg vendte rail'et på hovedet, så det blev utrolig svært at klemme på gevindet, og helt umuligt at få både toppen og metalrammen på bagefter. Så det fik jeg meget modvilligt min mekaniker (samt 3 hjælpere og en presse af en art) til. Og så var det bare mig der havde vendt den forkert, utrolig flovt :oops:. De har garanteret fået sig et godt grin hos Duetto da jeg fortalte dem at det var mig, der havde klokket i det.

Men tilbage til emnet: medmindre det afskrækker dig at skulle nitte 4 stropper på \"skelettet\" kan jeg ikke komme på nogen ulemper. Jeg er meget glad for den.
Danny

Indlægaf the chicken » tirs 1. nov 2005 15:28

Jamen så må jeg hellere bestille sådan en - min bagrude er færdig og kluden begynder at sprække over sidevinduerne... :(

Til en pris på 2500,- + told og moms er det næsten for billigt til man tør tro at det virker - men vælger at tro på dig :D
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf Danny » tirs 1. nov 2005 21:14

Hov stop, den koster altså 4500 kr! Med moms, told og fragt er det 6000 kr (fordømte told og skat :cry: ). Jeg håber ikke jeg har skrevet noget andet et andet sted...
Danny

Indlægaf the chicken » ons 2. nov 2005 09:11

På deres side står der 350 + 28 $ - 378x6,5+30%=3200 kr?

Det er så godtnok også uden rain rail... :wink:
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf Danny » ons 2. nov 2005 17:37

Nå ja selvfølgelig, det havde jeg ikke tænkt på. Hvad materiale har du set på, vinyl eller stof?
Hvis du vil have andre meninger om toppen, så læg et smut forbi rewievs på www.Miata.net.
Danny

Indlægaf the chicken » tors 3. nov 2005 09:05

Ser jo meget godt ud med de rewievs :o - ikke ret meget dårlig omtale at finde om duetto...

Vil gerne have en vinyl, da det ligner en original - købte du stof eller vinyl?
Brugeravatar
the chicken

Næste

Tilbage til Diskussion