Er det for mange km den har gået?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Er det for mange km den har gået?

Indlægaf Tobster » lør 14. jul 2007 16:06

Jeg har idag set på en NA fra 90. Jeg har sagt ja til den, men dog ikke mere end at jeg hverken har betalt eller skrevet under.

Den har pt. kørt 211.000 km.
Kode: Vælg alt
Udstyr & information
Registreret første gang: 15/8-90, Rød Fræk sommerbil i pæn stand, 16\" alufælge, lædersæder, læderrat, el-ruder, radio/cd, servo, glasbagrude, sportsudstødning, model: sports edition, sænket, lev. nysynet, tysk import, 6 mdr. 100% garanti

Mit spørgsmål er så: har den kørt for meget? Er der for få km tilbage i motoren og kan jeg regne med ikke at få ret meget for den når den skal sælges igen...?

Angående det ydre, vil jeg sige at den er nærmest perfekt... Lakken er utrolig flot og det er minimalt hvad der er af ridser. Der er helle ingen store buler - et par små i hjelmen. Lakken er flot og ikke falmet.

Den larmer af h..... til med den remus sportsudstødning, så han sætter en lyddæmper på. Jeg er ikke morfar, men den larmer MEGET. Så meget at man får ondt i hovet af alt den \"rungen\" (hedder det det? ;))
Så er der lidt rust i panelerne foran baghjulene, men det laver han også.
Alle 4 fælge har ridser, da det er typiske tyskerfælge hvor dækkene sidder 5 mm indenfor fælgen. Så en omlakering af fælgene vil med tiden pynte.
Kalechen er af stof og har slidmærker rundt omkring. Ikke noget vildt og gennemtrængende, men det kan da ses.
Han skifter også et blinklys der er vand i.

Bilen jeg har set på er denne:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/Sh ... 4&source=1

Jeg har forhandlet mig ned til kr. 90.000,- plus levering. Er det for meget? Jeg ved godt at det er svært at svare på når I ikke har set den. Men i forhold til km og de ting jeg har oplyst.
I forhold til den her, så synes man det jo ikke:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/Sh ... 2&source=1
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf Helle » lør 14. jul 2007 16:31

Det springer mig lidt i øjnene at den er annonceret til at have kørt 188.000 og du siger den faktisk har kørt 211.000 - det er da noget af en forskel. Personlig ville jeg hellere købe en MX5 der er leveret af Andreas end af en almindelig forhandler..
Stikker hjulene lige så meget ud af hjulkasserne som det ser ud til på billederne??
Helle
--------------------------------
og Felix (NB 1,8i 1999 Grace Green Mica)
Helle

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Tobster » lør 14. jul 2007 16:35

Ja, jeg ved ikke helt hvorfor han har skrevet 188.000 km - det var jeg også lidt irriteret over - derfor slog han de ca kr. 5.000,- af. Noget med en fejl og at han mente at der var skiftet km-tæller.
Dertil laver han alt hvad jeg mente der skulle laves... Unde problemer og uden omkostninger.

Jeg finder forhandleren meget reel og fair. Jeg har ikke indtryk af at han forsøger at snyde mig. Han var meget ærlig.

Ja, hjulene stikker meget ud... Tror lige den kan synes med det, men så heller ikke mere ;)
Han sørger for at den bliver synet.
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf Tore » lør 14. jul 2007 17:00

Min NA 1,8 '95 har ca. 205.000 km på tælleren - og jeg har ingen problemer med motoren. Jeg har dog \"kun\" kørt 30.000 km i den siden jeg købte den.

Jeg importerede den selv fra Tyskland, hvor jeg købte den af 1. ejer. En dame omkring de 50 der havde købt sig en NC'er istedet.

Hvis bilen ellers er blevet behandlet ordentligt, mener jeg ikke 200.000 km er et problem.

Er der skiftet tandrem? ... det bør gøres for hvert 100.000 km iflg. Mazda.

Og min \"Do it up!\" mx-5 guide, siger at ved hvert 60.000 Miles bør man:
Skifte tandrem
Skifte Benzinfilter
Skifte differentiale Olie

og det falder selvfølgelig også sammen med 30.000 miles service:
Check (skift) tændrør og tændrørskabler
Skift Gearkasseolie
Tøm, skyl og skift kølersystemet

og 15.000 Miles:
Skift luftfilter
Check undervogn og kardanaksel

og 7.500 Miles etc ...

Måske er det derfor han har angivet den som 188.000 istedet for 211.000 ... altså hvis han ikke har fået lavet \"den store service\" ved 200.000?
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Martin » lør 14. jul 2007 17:43

Hvad er det såkaldte \"sports edition\" han skriver modellen er?? ..har jeg da aldrig hørt om!!!
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Tobster » lør 14. jul 2007 17:46

Tror bare at det er fordi at den er sænket...
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf hasse » lør 14. jul 2007 18:57

Jeg vil foreslå, at du lader FDM gennemgå mx'eren. Det er altså MIT råd. Andre har sikkert et andet.

Betal det selv. Så undgår du diskussion med forhandleren om DET.

Men det allerbedste råd, som jo også er i Helles indlæg:
MX5 købes hos Andreas.

Glem alt om, hvad du kan få for den ved videresalg. Du sælger den ikke .

Ad km:
Da jeg \"fik\" min for 5 år siden, havde den gået små 200.000. I Schweiz! Mon den har fået koldstarter, så hatten passer???
Der har aldrig været noget i vejen med den (nu små 250.000). Men det manglede s.gu osse bare: Den bliver behandlet som et enebarn med kolik.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » lør 14. jul 2007 20:09

200.000 km er intet for en NA som er passet og i orden. Der er nogle gummibøsninger rundt omkring som kan være trætte og som muligvis skal skiftes, men motoren skulle gerne spinde som en lille killing (hvis den har den rigtige olie (fed tyk mineralsk)). Du skal ikke være bange for det med tandrem. Hvis den springer sker der intet med toppen. Stemplerne kan ikke nå ventilerne.

Hvordan er standen på kabinen, kalechen, lakken, har den været skadet?

Vær opmærksom på at hvis den er sænket, skal den have gasdæmpere, ellers kører den ikke optimalt.

Hvis jeg skulle vælge imellem de to du viser, ville jeg vælge den blå der står hos Andreas. Uden diskussion!! Den er med garanti 110% i orden, og skulle der være nogle småting, ordner han det uden diskussion.

Skynd dig at købe en. Det gode vejr er på vej, og er du først ramt af en 5'er... ja - så velkommen til en behagelig sygdom :wink:

Check også typiske problemer her: http://www.five-speed.dk/Guides/NAguide.htm
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf IT » lør 14. jul 2007 20:11

Du skriver at der lidt rust ved panelerne :!:
Der er flere af de fimaer der undervogns behandler, som tilbyder at kikke ens bil igennem, få det gjort, da rust er kompliceret og dyrt i en MX 5.
Så vil jeg også forslå at få FDM til at se på den. Jeg fik selv min set efter og udgiften til FDM blev mere end tjent hjem igen.
MX 5 NA 1,8 1995 racing green
IT

Geografisk sted: Vest jylland

Indlægaf Helle » lør 14. jul 2007 20:33

Tobster - nu så jeg på mx5 club at det også lidt er farven du er ude efter og det er pga den blå farve at du ikke er så varm på den fra Andreas. Har du set at han også har en rød - ret tilsvarende - til salg?

Klip fra Andreas hjemmeside:
Mazda MX5 1,6 115 hk årgang 1991. 205.000 km.

Import fra Schweiz. Ny kaleche, chrombøjle, servo, elruder, 15\" aluhjul, cd afspiller, meget velholdt bil. Leveres nysynet.

Selvom der da er en bid vej over til ham kan jeg (og alle andre MX5 ejere) kraftigt anbefale ham, han er virkelig entusiast og ved hvad han taler om. Det er turen værd, det lover jeg dig.
Helle
Helle

Indlægaf Claus » søn 15. jul 2007 13:54

Ja, 200.000km på en 17år gammel bil, det er jo ikke ualmindeligt...jeg vil sige hvis der stod lidt over 100.000km, så ville jeg personligt ikke tro en pind på sælger...
Jeg ser at den røde sælges med 100% garanti i 6mdr. hvilket kan give dig en fantastisk tryghed, såfremt der skulle opstå problemer..
Ja, som webmaster skriver vil undervogns bøsningerne nok være lidt møre eller slidte og de kan sikkert trænge til en udskiftning.
Men tag den til FDM og lad dem gå bilen igennem og få deres vurdering og de fejl der bliver opdaget skal naturligvis udbedres under garantien.
Hvis Andreas hos Au2Fast vil give en tilsvarende garanti for hans model, ja, så er jeg personlig slet ikke i tvivl, det er der du skal shoppe din første MX-5.
Tryghed ûber alles
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Danny » søn 15. jul 2007 15:11

Jeg vil også godt mane skrækken for mange kilometer i jorden. Selv har jeg kørt 53000 km ud af de 226000 min 5'er efterhånden har kørt.
Men det er ingenting, på Miata.net var der for nogle måneder siden en tråd om emnet og nogle biler har over 400000 MILES på tælleren, still going strong!

Men jeg tror ligesom de andre, at jeg villle vælge en bil fra Au2fast. Ham den anden har allerede svækket sin troværdighed i mine øjne ved, at opdigte en \"sport edition\" på baggrund af sænket undervogn, samt det Helle nævnte med antal kørte km.
Og brugtbilsverdenen er nok et af de steder man møder flest r*vhuller, selvom det er mindre udtalt blandt MX5-ejere.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Tobster » søn 15. jul 2007 17:01

Fyren der har den til salg, er én som henter biler i Tyskland, og ved således ikke så pokkers meget om den enkelte bil.
Her er lige lidt uddybende:

Exteriør
Bilen er super i lakken. Vi havde bilen på lift hos ham. Jeg kiggede efter alle de steder jeg kunne, og kunne intet rust se. Selvfølgelig var der lidt ubetydeligt enkelte steder, men det vil jeg ikke betegne som rust.
Jeg var meget imponeret over at den var så flot i lakken efter 17 år. Det så ikke ud til at den var omlakeret. Jeg så kun en enkelt rids og ent par små bløde bilkabuler... Men man skal vide det for at se de ting. Så vidt jeg kunne se havde den ikke været tidligere skadet.
Optisk set vil jeg sige at den er 110% i orden. Slet ikke som de 4 andre jeg har set på, som eften havde ridser, buler eller rust...

Kalechen er af stof og er med glasbagrude, men varmen i ruden er ikke koblet til. Ruden kan desværre ikke \"lynes af\" (kan dette \"eftermonteres\"?). Kalechen har flere slidmærker - jeg har lidt svær ved at finde ud af hvad det er kommet af. Jeg mener dog sagtens den kan holde 3 år endnu uden problemer. Gummisamlingerne ser fine ud.

Der var lidt rust i panelerne foran hvert baghjul. Områderne er hver for sig ca ovant 10x5 cm. Ikke meget, og dette laver sælger.

Fælgene er også flotte - desværre er de bare så ridsede hele vejen rundt, at de burde renoveres om omlakeres.
Er der nogen der ved hvad det koster?

Den er \"rimelig\" sænket, men om det er gasstøddæmpere der er brugt, tør jeg ikke sige.

Interiør
Instrumentbordet og tæppet var i middel stand. Skift af et par knapper og dyser vil pynte. Der er sat sådan noget kromlir på - ikke lige mig.
Der avr et par revner i plasticen i dørbeklædningen i begge sider. Disse revner er kommet efter den tidligere ejer selv har monteret diskanter. Jeg går ud fra at dørbeklædningerne kan skiftes uden problemer?
Der er lædersæder i den, som må siges at være i perfekt stand. Den tidligere ejer har selv fået de originale sæder ombetrukket, og der er ingen tegn på slitage af sæderne. De ser stort set ud som nye.

Motor
Morteren starter fint med det samme og lyder fin. Der er umiddelbart ingen mislyde og den trækker godt. Jeg er ikke så kyndig på motorområdet, men der var umiddelbart ikke noget jeg bed mærke i som skulle kunne give anledning til bekymringer.
Der var dog en utæt vandslange, som gjorde at der var orange belægning ned af motoren. Det er altså vandet i beholderen der har det orange skær.... (???) - anyways - sælger skifter denne.

Elektronik
Der er centrallås til bilen men denne virker umiddelbart ikke. Måske kan en af jer svare på hvad der er galt ud for symptomerne:
Der er fjernbetjening til med 2 knapper. Den reagerer ikek ved tryk, så måske er batteriet dødt? Bilen skal låses op med nøgle, og startes bilen ikke, låser dørene efter 5 min. Så det er med at huske nøglerne. He he...
Der er et klistermærke på ruden, hvor der står \"Euro Alarm\", men hverken sælger eller jeg kunne konkludere om der alarm på eller om det bare er for \"sjov\". Burde der være flere knapper på fjernbetjeningen for at der var alarm i den?
Sælger ser på problemet og forsøger at få centrallåsen til at virke.

Sælger udbedrer flg. uden beregning:
* Laver rust i begge paneler.
* Sætter en lydpotte på
* Skifter vandslange
* Skifter tandrem
* Skifter olie og oliefilter
* Syner den
* Betaler for nummerplader
* Syer kalechen som er gået op i en syning - ca 20 cm
* Skifter blinklys i forkofanger
* Lave centrallåsen (evt bare et batteriskift i fjernbet.)

Umidelbart vil jeg vurdere at jeg sammen med afslaget på kr. 5.000,- har fået yderligere 5.000,- rabat med de ting der skal laves... Incl. materialer og arbejdsløn. Min vurdering - ved ikke om I er enige?
Der avr ingen problemer med sælger: alt jeg nævnte ville han få brugt i orden ub. Der var ingen problemer i det.

Jeg har set at Andresas har både en rød og en blå til salg med nogenlunde samme specs, men det er lidt svært når man netop har forelsket sig i em bestemt bil. Elsker den frække udstødning på den, sænkningen, fælgene og lædersæderne.
Jeg er ikke i tvivl om at et køb hos Andreas ville være uden de store risici. Har kun hørt positive ting om ham.

Jeg føler mig lidt trykkere ved at købe en ældre bil med over 200 kilo på klokken, når der ydes 100% garanti i 6 måneder.
Planen ville så være at køre den til et FDM Testcenter umiddelbart efter, og så få dem til at gennemgå den. Hvor meget er sælger egentligt forpligtet til at reparere? Jeg ved godt der står 100%, men den er stadig 17 år gammel. Noget må man jo forvente, ellers skulle man jo købe en helt ny bil.

Jeg har umiddelbart et godt indtryk af sælger. Han virker meget fair og yder en god service. Jeg har ikke indtrykket af at han forsøger at snyde mig på nogen måde. Selvfølgelig vil han tjene penge på bilen - det er jo det han lever af, men han virker reel nok.

Jeg har planer om at FDM skal gå den igennem og så vil jeg have den undervognsbehandlet. Vil rabatten på ovenstående ting være dække et ab. hos FDM?
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf Tobster » søn 15. jul 2007 17:03

(Og sidste del af mit indlæg, som desværre ikek kunne være i den anden post)

, men det er lidt svært når man netop har forelsket sig i em bestemt bil. Elsker den frække udstødning på den, sænkningen, fælgene og lædersæderne.
Jeg er ikke i tvivl om at et køb hos Andreas ville være uden de store risici. Har kun hørt positive ting om ham.

Jeg føler mig lidt trykkere ved at købe en ældre bil med over 200 kilo på klokken, når der ydes 100% garanti i 6 måneder.
Planen ville så være at køre den til et FDM Testcenter umiddelbart efter, og så få dem til at gennemgå den. Hvor meget er sælger egentligt forpligtet til at reparere? Jeg ved godt der står 100%, men den er stadig 17 år gammel. Noget må man jo forvente, ellers skulle man jo købe en helt ny bil.

Jeg har umiddelbart et godt indtryk af sælger. Han virker meget fair og yder en god service. Jeg har ikke indtrykket af at han forsøger at snyde mig på nogen måde. Selvfølgelig vil han tjene penge på bilen - det er jo det han lever af, men han virker reel nok.

Jeg har planer om at FDM skal gå den igennem og så vil jeg have den undervognsbehandlet. Vil rabatten på ovenstående ting være dække et ab. hos FDM?
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf Helle » søn 15. jul 2007 19:13

Ja det er jo tydeligt at høre at du er faldet hårdt for lige præcis den bil :D
Hvad så med at få lavet FDM testen INDEN du skriver under, så ved du ihvert fald hvor du står. I kan måske slå halv skade om omkostningen for testen?

Og du er selv ude om at første gang du kontakter five-speed med et problem med bilen får du et kor af \"hvad sagde jeg..\" :D

Uanset hvor det ender ønsker jeg dig al mulig held og lykke med din erhvervelse af en mx5, jeg købte selv den allerførste jeg så (kærlighed ved første blik) og det skulle bare være lige præcis den, og det har jeg ikke fortrudt et eneste sekund.

Og den signatur ryger i skraldespanden i samme sekund du har skrevet under, ik´?
Helle
Helle

Næste

Tilbage til Diskussion