Tiggeren fra Åbenrå

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » ons 2. jul 2008 06:46

Lennart:
Ærligt:
Jeg kan - nu du kommer ind på det - faktisk ikke huske, hvad jeg stillede skyderne på mht. varme/kold-eller om jeg overhovedet stillede på varm/kold, da jeg var ude for uhyggelig høj temperaturstigning (viste sig at være termostaten) .

Jeg tror, du har ret.

Kan blot med 100% huske, at nålen faldt med et \"brag\", da jeg startede blæseren.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » ons 2. jul 2008 08:24

Lennart du har ret. Det gælder om at få hevet varmen ud af kølevandet, så temperaturen skal helt over på varm.
Har før reddet mig og gamle biler, når man holdt i kø på Vejle Fjord broen.
Men knap så generende må det være i en MX'er, her kan man jo trods alt selv slippe af med varmen igen når kluden er nede. :D

Det er da vildt dårligt at du har fået leveret fittings der ikke passer! Det er bare så øv, når man ikke kan blive færdig.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Felix » ons 2. jul 2008 08:36

Ja nitte med de fittings - Spank dem :evil:
Lige for at runde debatten om kølere, termostater, varmeapparater og vandtemperaturer af -
Grunden til at din temp føler for vandet står temmelig meget på samme sted er netop et tegn på at termostaten virker. Med kold motor er den først helt lukket så kølevandet recirkulerer i motoren og motoren således hurtigt opnår drifttemperatur - Når så temperaturen er kommet derop åbner termostaten for flowet af kølevand igennem køleren - Jo mere varme der produceres i motoren jo mere lukker den op - det er det du ser som at temp nålen står stille (termostaten operere over et meget smalt temperaturområde fra fuldt lukket til fuld åben, der næsten ikke kan ses på nålen) først når den er fuldt åben og køleren ikke kan køle ned alligevel sker der noget med temperaturen - f.eks. hvis man står i brokø i sommervarmen. Når temperaturnen er steget et stykke over normalområdet træder et relæ i funktion som giver strøm til ventilatoren bag køleren. Den trækker så luft igennem kølerne og hjælper således køleren med at komme af med varmen. Det er i de fleste tilfælde rigelig. Er det rigtigt slemt og temeparturen stadig stiger, er det helt korrekt en rigitig god idé at sætte fuld varme med blæser på før slanger springer af og køleren koger over - Så virker varmeapparatet, der i konstruktion fuldstændigt er en køler, med til at fjerne varmen fra kølervæsken.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » ons 2. jul 2008 09:32

Og fra her:
Selve temperaturmåleren sidder IKKE ved termostaten foran motoren men bagpå på motoren ind mod \"brandvæggen\".
(Tænkte selv \"det var satans\", da jeg opdagede det. Og så er der sikkert osse andre, der vil tænke/sige det samme).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lennart » ons 2. jul 2008 10:06

Helt enig med jer. :D

MEN er det muligt at teste den blæser, samt relæ uden at skulle varme motoren op ??? Virker den ikke (blæseren) kan det jo være svært at vide hvornår man skal stoppe testforsøget, med risiko for skader. :|
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » ons 2. jul 2008 10:15

hasse skrev:Og fra her:
Selve temperaturmåleren sidder IKKE ved termostaten foran motoren men bagpå på motoren ind mod "brandvæggen".
(Tænkte selv "det var satans", da jeg opdagede det. Og så er der sikkert osse andre, der vil tænke/sige det samme).

Det var satans... der havde jeg alligevel aldrig drømt om at kigge efter, hvis jeg engang skulle tjekke temperaturmåleren - men tak for tippet :)

Lennart,
Bare hold øje med termometeret i bilen, nu kan jeg ikke huske præcis hvordan det ser ud, men hvis den kommer op omkring de sidste 25% (ret mig hvis jeg tager fejl) og blæseren ikke er gået igang, vil jeg nok stoppe eksperimentet.

Forleden (2 uger siden) da jeg var ude at køre i 5'eren og den havde stået i tomgang i lidt tid mens jeg justerede tomgangshastigheden, slukkede jeg motoren men lod den stå i tænding, der kunne jeg høre blæseren køre et lille minuts tid cirka. Synes egentlig ikke blæseren larmer ret meget, tvivler på man kan høre den hvis man sidder i bilen og motoren kører?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » ons 2. jul 2008 10:31

Ja blæseren kan godt gå igang, når bilen har holdt et par minutter i tomgang, og herefter slukkes. Mener helt sikkert at blæseren kører uden om tændingen, såleden den fortsat kan køre/gå igang selv om nøglen er taget ud.

Har faktisk været ude for 2 gange på pug 306, at der har været dårlig forbindelse ved temp.føleren. Altså den der skal give forbindelse til at starte blæseren. Det er i selve stikforbindelserne.
Er faktisk ikke klar over om det er den føler der sidder placeret ind mod brandvæggen. Eller det er den til selve instrumentet.
På 306'eren sidder den til at starte blæseren i toppen af køleren, og kan testes ved at kortslutte den, så skal blæseren gå igang. Vil næsten tro at den også sidder der på vores MX'er da det er den \"normale\" placering.
Føleren til instrumentet sidder ofte i topstykket/blokken, her giver det jo også en mere precis indikation af kølvandets temp. i selve motoren.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Lennart » ons 2. jul 2008 10:59

På 306'eren sidder den til at starte blæseren i toppen af køleren, og kan testes ved at kortslutte den, så skal blæseren gå igang. Vil næsten tro at den også sidder der på vores MX'er da det er den \"normale\" placering.

Hmmm, der sidder ihvertfald ikke noget elektrisk i toppen af min køler, det ved jeg helt 100 da jeg selv har skiftet den.
Men måske står der noget i den bog vi alle vel forhåbentlig har !!!
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Kuksi » ons 2. jul 2008 11:19

Hmmmm... Er ikke hjemme og ikke i nærheden af min MX'er eller alle bøgerne så det må lige så hen i det uvisse. Kan ikke komme det nærmere lige pt.

NÃ¥ det gode vejr kalder 8)
Brugeravatar
Kuksi

Foregående

Tilbage til Diskussion