Hvad med MXeren om vinteren ?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvordan opbevarer du din MX5er vinteren over, og skal man overhovedet tage specielle hensyn

Vinterhi, visse vasse, den kører året rundt
14
40%
Uha uha, den må endelig ikke køre om vinteren
2
6%
Bilen opbevares i opvarmet garage, og jeg ser til den jævnligt
4
11%
Bilen står bare under åben himmel hele vinteren det kan den sagtens tåle
1
3%
Jeg snupper en køretur i bilen når solen ellers skinner, ellers ikke
7
20%
Jeg kører ikke i bilen om vinteren men starter motoren og lader den snurre lidt i tomgang
3
9%
Jeg kører ikke i bilen om vinteren men starter den op i ny og næ, og kører den gennemvarm i ½ times tid
4
11%

Afgivne stemmer : 35

Indlægaf PGS » tors 23. okt 2008 22:10

Lennart skrev:Pgs, du kan bare skrive løs, frit fra leveren. Jeg er ikke typen der går op i den slags små detaljer. Nogen sabler ned bare man siger et ord forkert, eller spørger om noget der HAR stået eller står i Google eller andet steds i dette forum. Who cares, i denne tråd og alle andre jeg starter kan alle skrive præcis hvad de vil, og spørge præcis lige så meget (og gerne dumt) som de vil. :wink:

Tak Lennart, en gang i mellem så glider man lidt uden for emnet i diverse tråde.
Da jeg synes en "mx-5 bilferie" tråd kunne väre interessant at ha på forummet var jeg også lidt bange for at mit eget inläg skulle drukne i dit inläg.
Nu ser jeg at Hr. And har taget tråden op og skrevet et inläg med en herlig rejsebeskrivelse om sin tur til Italien, så nu er det bare at fylde på med egen bilrejse oplevelser eller eventuelle spörgsmål inden man selv tar afsted näste år :D
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS

Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf Kuksi » tors 23. okt 2008 22:36

Lennart,
Tager du så taget ned hver gang du skal ud at køre (hvis det ikke regner), selvom det måske bare er 3km til bilka og 3km hjem igen?
Vil bare tilføje, at det gør jeg!
Er det tørvejr kommer taget ned, også hvis turen er kortere end 3km (for så kører jeg bare en omvej :wink: )
Tror det kan tælles på en hånd, de gange jeg har kørt med taget oppe siden marts. Men bykørsel og lysreguleringer kræver at taget kommer op, hvis det er begyndt at regne.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » tors 23. okt 2008 22:51

Kuksi skrev:Men bykørsel og lysreguleringer kræver at taget kommer op, hvis det er begyndt at regne.

Jeg er sgu spændt på hvornår jeg kommer ud i mit første regnvejr med taget nede, og hvor våd man egentlig blir :D - ikke ret meget kan jeg forstå, hvis bare man holder en vis hastighed.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Munk » tors 23. okt 2008 23:20

Hvis du bliver fanget af en byge er det helt sikkert i en gang bykørsel ved 20 km/t eller bag en traktor på en smal landevej og med en flok hidsige medtrafikanter bag dig ;)

Du skal ca. køre 50-60 km/t for at holde \"normal\" regn ude. Hvis det er en byge med lidt mere gang i snakker vi nok nærmere 80. I bykørsel er jeg ganske glad for at NB'ens top har glasbagrude så man kan hive toppen op på et par sekunder hvis ens skulder og vindstopper tillader en at nå.

Og ja folk kigger selvf. på dig som om du er skør hvis du kører i regnvejr eller om vinteren. Men lad dem endelig :)
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf MrT » tors 23. okt 2008 23:23

Munk skrev: I bykørsel er jeg ganske glad for at NB'ens top har glasbagrude så man kan hive toppen op på et par sekunder hvis ens skulder og vindstopper tillader en at nå.

Kan man også i en NA med plast bagrude, hvis man var doven da man tog den ned (og undlod at lyne ruden ned først :D ) - men ellers holder man nok også en del vand ude ved at tage toppen op men lade ruden blive nede, indtil man kan holde ind og få den op.

Og ja folk kigger selvf. på dig som om du er skør hvis du kører i regnvejr eller om vinteren. Men lad dem endelig :)

Det frygter jeg også de vil :D Fik da også en kommentar for et par måneder siden (!), hos en mcdonalds mad-uddeler, "er det ikke koldt?".
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » fre 24. okt 2008 05:27

Jeg gør præcis som Kuksi :D Ned med taget, og så den umiddelbare
længste omvej, jeg kan finde på.
Så en tur til byggemarkedet lige om hjørnet (ude hos Jan) 3 km borte blir tit til mindst 10-15 km. kørsel.
Hehe konen har da heldigvis ikke opdaget noget ( ellers blir det ekstra benzinforbrug jo hurtigt vekslet med ekstra tøjindkøb)
Så jeg bruger altid den med at jeg \"skal lige ud til Jan\", og så ser hun mig ikke den næste times tid............Der var jo kø ved kassen, og Jan er jo også sådan et snakkehoved.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf AS DK » fre 24. okt 2008 11:18

MrT skrev:[ Fik da også en kommentar for et par måneder siden (!), hos en mcdonalds mad-uddeler, "er det ikke koldt?".

Alle der ikke kører cabrio eller sportsvogn tror at man fryser ad H.... til.
Jeg bliver tit kaldt Viking og lign. selv her i oktober, hvor vejret stadigt er fint (ind i mellem). Forklaringer om vindskot og at der ER varmeapparat i bilen får bare folk til at tro at man er helt tosset.

Jeg gør præcis som Kuksi Ned med taget, og så den umiddelbare
længste omvej, jeg kan finde på.

I går skulle jeg lige hurtigt hente noget 3 km væk. Da jeg kom hjem havde jeg kørt 64 km :lol: :lol:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf MrT » fre 24. okt 2008 12:47

AS DK skrev:I går skulle jeg lige hurtigt hente noget 3 km væk. Da jeg kom hjem havde jeg kørt 64 km :lol: :lol:

I må sgu da have nogle ret spændende landeveje de steder hvor I bor :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf PartyPhreak » fre 24. okt 2008 15:12

Kasper Lund skrev:Jeg må ærligt indrømme, at jeg syntes det er tåbeligt ikke at køre i sin bil hvis det er vinter/salt. Det er jo en brugsgenstand, dermed ikke sagt at den ikke skal passes og plejes.. Meeeeen, ligefrem at begrænse kørslen? ;)
Man køber den, elsker den, passer/plejer den, og KØRER i den! :D
Kasper

Du har til dels ret, men min blev i første omgang købt som legetøj, og for at erstatte en motorcykel, som supplement til min hverdagsbil. Så det har aldrig været meningen at den skulle køre særligt meget.
Så glæder jeg mig også det mere over at komme ud og køre i den, når der er gået 14 dage eller lign.. ;)
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Indlægaf PGS » fre 24. okt 2008 15:22

Her i Sverige er det ganske normalt som mx5 ejer at man afregistrere bilen over vinterperioden, hvilket så betyder at du ikke MÅ köre i bilen för du har registreret bilen igen frem mod foråret. Det betyder så også at du slipper for at betale vägtafgift og forsikring i samme periode.
Så det med med at ta en tur i ny og nä under vinterhalvåret når solen skinner er aldrig aktuelt for mig.
Hvid NA -94 1.8
Brugeravatar
PGS

Indlægaf Lennart » fre 24. okt 2008 19:49

Nu ved jeg ikke hvor langt oppe i Sverige du bor PGS, men er der ikke noget med at det også er mørkt hele vinteren, så er der sku ikke meget ved det mere.
Lennart

Indlægaf PGS » fre 24. okt 2008 22:28

Lennart hvis du kigger under mit profil billede så ser du at der står Göteborg, som vel ligger på samme breddegrad som Skagen eller Frederikshavn.
Sammenligner man antal lystimer på vinteren mellem Åbenrå og Göteborg så skilder det nok ikke mere en max en halv time.

Er det virkelig bare et svensk fänomen det med at af-registrere sin bil fire-fem måneder under vinterhalvåret?
Hvid NA -94 1.8
Brugeravatar
PGS

Indlægaf Lennart » lør 25. okt 2008 18:46

Ha ha var nu mest for sjov PGS, man skal aligevel langt op (i Sverige) før det bliver et reelt problem, selvom det godt nok svinder ind dagslyset.
Lennart

Indlægaf Kuksi » søn 26. okt 2008 17:56

PGS skrev
Er det virkelig bare et svensk fänomen det med at af-registrere sin bil fire-fem måneder under vinterhalvåret?

For mit vedkommende har mit forsikringsselskab ikke den mulighed. Jeg har forespurgt. Men for 25 år siden gjorde jeg det med nogle af motorcyklerne.
Det har så den fordel at er vejret til det, så går det løs. Vinter eller ej 8)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf JP-photo.dk » man 27. okt 2008 20:34

PGS skrev:Er det virkelig bare et svensk fänomen det med at af-registrere sin bil fire-fem måneder under vinterhalvåret?

Ikke helt. Jeg har sat min forsikring i stilstand. Men det kan ikke svare sig at afmelde den helt for at spare den grønne ejerafgift. Man sparer godtnok en skilling, men så skal der nye plader til (1.180 kr.) og et nyt syn (400 kr.). Så besparelsen står ikke længere mål med bøvlet.
JP-photo.dk

Geografisk sted: Aalborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Diskussion