Skal jeg købe en MX-5 fra 97 til daglig brug ?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf AS DK » ons 4. nov 2009 17:29

unixsmeden skrev:Ringede tilgengæld til GF (hvor jeg har mine andre biler forsikret), de ville have 27.000 kr for ansvars forsikring :) Vil helt sikkert ikke give mere end 5-6000kr om året for den slags, så jeg må nok forhøre mig hos FDM og de andre.

/Mark

Prøv Codan. Ingen bøvl og ca. 6.000 kr for kasko i Århus.
Har andre biler i GF og været kunde i over 20 år, men fik blankt nej til at få MX5eren forsikret. Undrer mig at de i det hele taget vil give dig en pris.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Kuksi » ons 4. nov 2009 17:29

Ringede tilgengæld til GF (hvor jeg har mine andre biler forsikret), de ville have 27.000 kr for ansvars forsikring Vil helt sikkert ikke give mere end 5-6000kr om året for den slags, så jeg må nok forhøre mig hos FDM og de andre.

Prøv IF forsikring. Jeg er kommet ned på 6.547 med fuld kasko og 3000 i selvrisiko. Århus er ikke et af de billigste områder, samtidig \"straffes\" man på at det er bil nr 3 ( og det er noget det ser ud til mange selskaber er enige om). Men syntes prisen er OK, i forhold til hvad man ellers hører om.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf unixsmeden » ons 4. nov 2009 19:58

Jeg havde denne her som inspiration: http://www.zeva.com.au/registry.php?id=1
unixsmeden

Indlægaf altid6 » tors 5. nov 2009 11:37

Hvad gør det ved vægten, vægt fordelingen og køre egenskaberne at fylde bagagerummet op med et kæmpe batteri???? Måske bare mig, men synes at der er lidt blasfemi i at lave en sportsvogn om til en EL bil :?
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tors 5. nov 2009 14:51

Synes ikke, at det er blasfemi.
Der er vel egentlig kun tale om, at man videreudvikler.
I min ungdom -kaburatorungdommen - satte man jo også andre kaburatorer i dytten.
Og jeg synes ikke, at der den store forskel.

Er ikke klar over, hvor meget sådan et batteri vejer. Afhænger vel også af, hvad slags batteri, det er. Hvor \"langt nede\", det er placeret osv.
Men uanset hvad, bliver den - MX5 -ganske givet gumpetung og utrolig overstyret. Om man så kan elimenere det med f.eks. anden opsætning af undervognen, bredere dæk bagpå osv. Tja. den tid den \"sorg\"

Jeg spurgte et andet sted ang. Tesla'en om det med batteri og \"hviletid/afladning\".
Rettede senere henvendelse til Kristian Halskov (forfatter til Teslaartiklen). Han vidste det ikke men skrev bl.a. fgl. tilbage:

\"...Sandsynlivis er afladning intet problem: Tesla anvender jo som eneste el-bil batterier af litium-ion typen, og karakteristisk for den type batterier er - ud over at man ikke behøver aflade dem helt mellem hver genopladning - at de stort set ikke taber strøm. Et litium-ion batteri vil typisk stadig have mindst 80 pct. af strømmen tilbage, hvis man oplader det og lader det stå ubrugt i 6 måneder.

Jeg har ikke kunnet finde informationer, der skulle antyde, at Tesla's batterier ikke opfører sig som alle andre litium-ion batterier...\"
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf KjaLLe » tors 5. nov 2009 23:03

AS DK skrev:
unixsmeden skrev:Ringede tilgengæld til GF (hvor jeg har mine andre biler forsikret), de ville have 27.000 kr for ansvars forsikring :) Vil helt sikkert ikke give mere end 5-6000kr om året for den slags, så jeg må nok forhøre mig hos FDM og de andre.

/Mark

Prøv Codan. Ingen bøvl og ca. 6.000 kr for kasko i Århus.
Har andre biler i GF og været kunde i over 20 år, men fik blankt nej til at få MX5eren forsikret. Undrer mig at de i det hele taget vil give dig en pris.

Det var dog en sindsyg pris, og underligt at de slet ikke ville forsikre din AS DK.

Jeg har min forsikret hos gf, dog stadig til en stor pose penge.. Men det med under 25år og betegnelsen 'sportsvogn' hos forsikrings selskaberne harmonerer desværre ikke så godt.. Så jeg slipper lige pt. 16.000kr om året med kasko, og det er med 4-5 års anciennitet.

Tilgengæld er jeg blevet nægtet forsikring hos andre selskaber, eller fået skyhøje priser, så jeg glæder mig til at se hvad prisen bliver når jeg er 25 :)

BTT: Som priserne ser ud på MX5'erne i øjeblikket, er det da bare med at slå til.. Og når du nu skriver at din rute til/fra arbejde består af landevej og små veje, bliver du først glad for bilen ;)

Go' for it!
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf And » tors 5. nov 2009 23:09

Vedr. forsikring så nægtede GF at forsikre min MX-5. Jeg gjorde opmærksom på at jeg havde kendskab til MX-5 der var forsikret ved dem... men nej, den blev blankt afvist og det kunne ikke forhandles.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf jepperimmen » fre 6. nov 2009 08:45

Forsikring: http://www.etuforsikring.dk

Jeg giver ca. 6.000,- med kasko og 5.000,- i selvrisiko. De slår op i en tabel og kigger kun på bilens værdi og antal HK - derfor bliver den ikke dyrere end fx en Golf :D

Der er en finte med at få tegnet forsikringen gennem en forhandler, der er medlem af D.A.F. men det kan de sikkert forklare hos ETU.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf one-niner » fre 6. nov 2009 09:23

GF kaskoforsikrer af princip ikke \"spændende\" biler. De kan selvfølgelig ikke nægte at ansvarsforsikre, men sætter i stedet prisen urimeligt højt. Jeg kan fra en kilde bekræfte, at de således kategorisk ikke ønsker at forsikre MX5'ere.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf hasse » fre 6. nov 2009 09:49

(Lidt) Uden for emnet:

Det er egentlig ganske tanevækkende, at GF Forsikring annoncerer i \"Autosport\" - medlemsblad for DASU medlemmer:

\"Billigere bilforsikringer til DASU medlemmer......
Vi støtter unionens ungdomsarbejde....\"

Ak ja. De annoncepenge.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

vægten

Indlægaf unixsmeden » fre 6. nov 2009 12:00

Det er klart at batterier hurtigt kan gøre en MX-5'er (for) tung. Nu var det ikke meningen at give den mere rækkevidde end højst nødvendigt (og hvad der er penge til!). Hvor meget motor+gearkasse vejer ved jeg ikke, men det skal jo trækkes fra regnestykket.

Og så er der jo muligheden for at fordele vægten mere eller mindre frit. Altså lavt tyngdepunkt og 50/50 vægtfordeling. Og jo længere tid jeg er om at komme igang jo lettere og billigere bliver batterierne :)

/Mark
unixsmeden

Indlægaf Danny » fre 6. nov 2009 13:25

> Jepperimmen

Jeg bruger også ETU og har haft kasko på 8000 årligt i 2 år, dvs fra før jeg blev 25. Førhen måtte jeg bløde 10500 for ansvar ved Alm. Brand. Og i år har jeg lige fået mig et gratis vejhjælp-kort.

De har dog lavet én fejl: de glemte i sin tid at aflevere forsikringsbeviset til Politiet, som en dag kom og tog mine plader.

Hvad angår el-konverteringen, så forstår jeg det ikke helt. Jeg har ikke gidet sætte mig fuldstændig ind i emnet når det kommer til 5'ere, men jeg har ikke indtryk af at elbiler er nogen fordel i disse dage. Forstået sådan, at teknologien stadig ikke er god nok. Jeg så i fjernsynet, at den mest effektive elbil på gaden i DK ikke engang kan klare en tur fra KBH til Aalborg på en ladning. Det at lade den op tog, hvis jeg husker ret, noget nær en dag. Derudover var det i nyhederne, at elbiler bruger 30% mere energi end benzinbiler. Og eftersom DK eksporterer stort set alt sin miljøvenlige energi, kan man godt antage, at energien til elbilen kommer fra traditionelle kraftværker og at bilen dermed forurener mere.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf unixsmeden » fre 6. nov 2009 14:12

Danny skrev:> Jepperimmen
Hvad angår el-konverteringen, så forstår jeg det ikke helt. Jeg har ikke gidet sætte mig fuldstændig ind i emnet når det kommer til 5'ere, men jeg har ikke indtryk af at elbiler er nogen fordel i disse dage. Forstået sådan, at teknologien stadig ikke er god nok. Jeg så i fjernsynet, at den mest effektive elbil på gaden i DK ikke engang kan klare en tur fra KBH til Aalborg på en ladning. Det at lade den op tog, hvis jeg husker ret, noget nær en dag. Derudover var det i nyhederne, at elbiler bruger 30% mere energi end benzinbiler. Og eftersom DK eksporterer stort set alt sin miljøvenlige energi, kan man godt antage, at energien til elbilen kommer fra traditionelle kraftværker og at bilen dermed forurener mere.

Hej Danny,

Det er vel også mest et 'lad os gøre det fordi det lyder sjovt projekt'. Ville jeg være miljø hippie, så kunne jeg købe en Lupo 3L og have god samvittighed. Jeg synes at el-biler har enormt potentiale, men teknologien er stadig ung. Men også derfor er det sjovt at være med fra starten. Om 5 år er en el-bil nok ikke et sjælendt syn længere.

Grunden til at jeg synes MX-5'eren er oplagt, er fordi det er et sjov bil til at starte med. En el-bil har jo enormt moment og potentiale for rigtig meget fart. Der er ikke noget fornuft i det :)

Jeg har også set udsendelser med Tesla'en og læst om at el-biler skulle være mindre miljøvenlige end moderne diesel osv. Der er mange historier, og det kommer jo 100% an på om strømmen kommer fra en vindmølle/vandfald eller et kulværk i polen. Jeg tror dog på at det er muligt at lave mere miljøvenlig strøm i et moderne elkraft værk end vi kan med koldstarter osv i vores familie diesel. Det med at en el-bil ikke kan køre fra kbh. til århus er ikke aktuelt for mig. Mit krav er at køre til arbejde og hjem. Skal jeg til Jylland kan jeg tage familie-containeren med plads til konen og børnene :) I det hele taget virker det dumt når journalisterne sammenligner en elbil med en benzin/diesel. En el-bil kan på nuværende tidspunkt ikke erstatte en alm. bil (anno 2009), men hvem ville ikke kunne leve med 100km radius på bil nr. 2? Og jeg ser det som en fordel at jeg ikke skal på tanken, men blot kan sætte den i stik-kontakten derhjemme! :)

/Mark
unixsmeden

Indlægaf hasse » man 9. nov 2009 11:41

Også i yderkanten af tråden:
Rettede henvendelse til GF-forsikring/DASU:
\"\"Vi tegner forsikringerne gennem GF, hvor reassurancen ikke omfatter sportsvogne.\"\"\"

Derfor: Altovervejende hovedregel (((måske dispensation for DASU-medlemmer))): NIX sportsvogne.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » man 9. nov 2009 21:22

Hvis blot det var muligt...

Så kunne man smide et par hundrede af disse små batteri sataner i bilen de fylder intet og rummer en fantastisk effekt.

Det er da fantastisk specs fra et batteri der blot vejer 1kg.
http://www.rctoys.com/rc-toys-and-parts ... ERIES.html

Total vægt ca 200kg 37volt og 200Amp i burst.
Så fjerner man den tunge motor og brændstoftank.

Her vil selv en Veyron få store problemer på en 1/4mile.

Men sådan en bil er jo lavet, den er dansk, den hedder Lynx, men har blot 950HK med en køreklar vægt på 850kg.

Jan Magnussen testede den, men den lavede røg fra baghjulene, blot han rørte speederen.
http://www.youtube.com/watch?v=cQ9BsweknZ0
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

ForegåendeNæste

Tilbage til Diskussion