Fornuftig MX-5 til 70 kilo?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf Bent » lør 1. maj 2010 19:14

Lars Z skrev:Jeg vil også se om jeg kan komme ud i begge typer, bare for at have referencen. Nu mangler der bare det sidste på opsparingen og det nye tag på garagen så der er et godt hjem til den. :D

2. punkt. Hvorfor pokker skal rattet med airbag egentlig ligne en ecco sko der er kastet ind i midten af rattet? Det er da et turn off, ihvertfald på billederne. Kan man sætte et andet rat, uden airbag, lovligt i bilen?

Airbaggen er en del af sikkerhedsudstyret og må ikke fjernes; ecco plejer da ikke at lave så pæne sko :) Men jo, airbaggen ligner noget overskud fra en 323
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » lør 1. maj 2010 23:09

Hvorfor pokker skal rattet med airbag egentlig ligne en ecco sko der er kastet ind i midten af rattet? Det er da et turn off, ihvertfald på billederne. Kan man sætte et andet rat, uden airbag, lovligt i bilen?
En god grund til at vælge en af de tidligere modeller. :)
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf SHM » søn 2. maj 2010 08:31

Lars Z skrev:
Jeg har dog valgt at springe den udgave med 90 heste over, ellers kører konen bare fra mig i sin 88 hestes Mazda 323. :?[/quote]

Det er jeg nu ikke helt sikker på. Har selv haft en \"rigtig\" 1.6'er med 116 hk, og jeg måtte faktisk anstrenge mig for at køre fra \"kampagnemodellen\" med kun 90 heste.

Den kom i 1997 på det danske marked med en prisnedsættelse på 100.000 kr. og havde masser af fornuftigt udstyr, som de \"rigtige\" 1.6'ere ikke har. Men måske mere vigtigt: typisk ca. 10 heste mere end de opgivne 90 hk.

Så falder du over en dejlig \"kampagnemodel\", hvorfor så ikke prøve den :?: :D
Søren - 10th Anniversary 2472/7500
SHM

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Tore » søn 2. maj 2010 12:31

Billede

Airbaggen i 1.8'eren ser sådan ud - helt rimeligt hvis du spørger mig. :-)
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Indlægaf Lars Z » søn 2. maj 2010 13:37

Tore skrev:Airbaggen i 1.8'eren ser sådan ud - helt rimeligt hvis du spørger mig. :-)

Ja, det kunne da egentligt godt være værre. :lol:
Det var nu denne model Ecco sko jeg havde på nethinden. Den kan jeg ikke leve med.
Billede
Så kom den på plader, nu skal vi bare have genskabt tilliden til den lille røde.
Lars Z

Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf Lars Z » søn 2. maj 2010 13:40

SHM skrev:Lars Z skrev:
Jeg har dog valgt at springe den udgave med 90 heste over, ellers kører konen bare fra mig i sin 88 hestes Mazda 323. :?[/quote]

Det er jeg nu ikke helt sikker på. Har selv haft en "rigtig" 1.6'er med 116 hk, og jeg måtte faktisk anstrenge mig for at køre fra "kampagnemodellen" med kun 90 heste.

Den kom i 1997 på det danske marked med en prisnedsættelse på 100.000 kr. og havde masser af fornuftigt udstyr, som de "rigtige" 1.6'ere ikke har. Men måske mere vigtigt: typisk ca. 10 heste mere end de opgivne 90 hk.

Så falder du over en dejlig "kampagnemodel", hvorfor så ikke prøve den :?: :D

Jeg regner nu heller ikke med at hun suser fra mig. Det kniber hende at følge min 68 hestes Fiesta diesel. Tror ikke alle hestene er ude af folden længere.

Hvad er det for ekstraudstyr der er i den model? Umiddelbart mangler der jo ikke noget:
Baghjulstræk----- tjek
Blødt tag---------- tjek
Lille kabine--------tjek
:P
Så kom den på plader, nu skal vi bare have genskabt tilliden til den lille røde.
Lars Z

Indlægaf Ozan Yücelbas » søn 2. maj 2010 14:12

Lars Z skrev:2. punkt. Hvorfor pokker skal rattet med airbag egentlig ligne en ecco sko der er kastet ind i midten af rattet? Det er da et turn off, ihvertfald på billederne. Kan man sætte et andet rat, uden airbag, lovligt i bilen?

Billede

Jeg fandt da et 323F rat liggende hos naboen, så den røg på istedet for det store momo møllehjul :lol:

1.8 uden airbag :roll:
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Martin » søn 2. maj 2010 15:19

90 hk 1.6'eren er en skrabet udgave, lavet for at få prisen yderligere ned på bilen. Den har således tyndere tæpper, andre knaster, billigere bolte til ventildekslet, mv.

DOG har den vist et stærkere bagtøj (som har det med at gå, issær hvis man tuner) de rigtige 1.6'ere, da den baserer sig på den \"opgraderede\" model fra 1994.

Vil omvendt sige at jeg UDEN problemer holdt på en 1.8 fra 1998 i min lille 1.6'er.... ved ikke om det fortæller så meget.... bilen er jo ikke så meget om rå performance, men mere det at nyde de dejlige køreregenskaber og den friske luft!
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Lars Z » søn 2. maj 2010 15:49

Det handler, for mig, bestemt heller ikke om at køre stærkt. Det handler om turen, luften, lydene, og svingene.
Dog gør det ikke noget at man ikke sidder og tænker, havde jeg for pokker bare haft de sidste 26 heste. Men det mener I ikke at man gør i en 90 hestes?
Lars Z

Indlægaf Ozan Yücelbas » søn 2. maj 2010 15:52

Lars Z skrev:Det handler, for mig, bestemt heller ikke om at køre stærkt. Det handler om turen, luften, lydene, og svingene.
Dog gør det ikke noget at man ikke sidder og tænker, havde jeg for pokker bare haft de sidste 26 heste. Men det mener I ikke at man gør i en 90 hestes?

Nææææ mange af dem yder alligevel over de 90... altså 105-115.. Kommer an på stand og km :D
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Bent » søn 2. maj 2010 16:03

Man kan finde et Nardirat (læder eller træ) med airbag for ca 500eur på ebay.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » søn 2. maj 2010 18:05

Vil snarere sige at \"kampange\" modellen mangler noget udstyr. Som det også blev nævnt, så kom den for at smide en billig model på markedet.
Der mangler bla. servostyring og elruder,begge dele var et must for mig. Det er rigtigt at bagtøjet er stærkere, men selv har jeg ingen problemer med mit gamle 90'er. I praksis må jeg sige at jeg har prøvet udgaven med 90hk (på papiret) uden at være i stand til lige at bemærke at den skulle være langsomere. Men 116hk udgaven var dog også et must for mig. :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf SHM » søn 2. maj 2010 23:27

Der er nu ikke meget discount over \"kampagnemodellen\". I forhold til den \"rigtige\" 1.6'er (solgt i Danmark 1990-1993) har den fx ABS bremser, dobbelt airbag, elektronisk startspærre og kollisionssikring af sidedøre.

Godt nok har den lidt færre hk, men i praksis er der ikke den store forskel. Dels fordi den har betydeligt mere at gøre godt med end opgivet og dels fordi den har et bedre drejningsmoment ved lave omdrejninger.

Forøvrigt blev den efter sigende produceret af forsikringsmæssige årsager, idet præmien på flere vigtige markeder afhang af antallet af hk. Og så var det jo pludselig en fordel med kun 91 hk på papiret.
Søren - 10th Anniversary 2472/7500
SHM

Geografisk sted: Nordsjælland

bil til salg

Indlægaf pdc » man 3. maj 2010 13:44

hej lars jeg har en na fra 97 til salg skriv evt din mail eller tlf nummer så jeg kan maile nogle billeder hvis det har interesse
pdc

Indlægaf jepperimmen » man 3. maj 2010 13:58

Lars Z skrev:Det handler, for mig, bestemt heller ikke om at køre stærkt. Det handler om turen, luften, lydene, og svingene.

Der er kun en løsning: Ud at prøve de forskellige muligeheder! Start med en 115 hestes - se om det er for lidt eller for meget. http://www.au2fast.dk/salgs-biler.html har alle varianterne på lager og så møder du samtidig ham der kan give dig den bedste vejledning.

Jeg har selv knapt 200 hk - og det er ikke spor for meget i min bog, men lysterne er jo heldigvis forskellige :wink:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Diskussion