Batteri (WestCo gel?) og andre dimser til montering?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf Kuksi » tors 17. sep 2009 23:15

Har selv en teori om at det er fjernbetjeningen den lytter efter og det er det der bruger strømmen - Ligesom et fjernsyn i stand by. Har din radio også fjernbetjening?
Måske er der en måde at slå det fra?

Det er ikke det i mit tiilfælde - Min radio har ikke fjernbetjening.
Men som du selv skriver, så tror jeg ikke vores radioer fejler noget. De er bare lavet på en dum måde.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » fre 18. sep 2009 07:38

Min radio har også fjernbetjening, så jeg skal lige have kigget i manualen om man kan slå det fra på en måde. Man skulle jo bare tro at når man tager displayet fra, så vil den ikke bruge strøm på at lytte efter fjernbetjeningen, men min bil bruger jo stadig 0,15A uden front monteret.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » man 21. sep 2009 19:42

Kan jeg få et godt råd til hvilken \"mode\" på CTEK XS3600 jeg bør oplade mit nye WestCo AMG/GEL batteri med?

\"Bil\"
Indstilling 14.4V/3.6A
Normalindstilling til åbne batterier, MF og til de fleste GEL batterier

\"Vinter\"
Indstilling 14.7V/3.6A
Denne position anbefales ved ladning af batterier, når det er koldere end +5°C. Det er også egnet til mange AGM-batterier. Denne indstilling anbefales ikke til vedligeholdelsesopladning, når temperaturen i perioder overstiger +5°C. Så anbefales positionen 14.4V/3.6A.

Jeg fik lige målt lidt mere på mit strømforbrug med alting taget fra (GPS tracker og radio) var der stortset intet at måle, 0,01A stod den på. Da jeg monterede radioen gik den op på 0,13A (uanset om der var front på eller ej).

GPS trackeren alene trak 0,17A.

Sammenlagt er de altså oppe på 0,30A.

Der står ikke noget i manualen til min radio om hvor meget strøm den skal trække i standby, og heller ingen mulighed for at slå IR-modtageren til fjernbetjeningen fra, men den burde jo heller ikke virke hvis fronten er taget fra (og der bruger radioen lige så meget strøm).
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » tirs 22. sep 2009 11:04

Du skal bruge stilling \"Bil\". Temperaturen er jo over +5°C.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf MrT » tirs 22. sep 2009 11:12

Kuksi skrev:Du skal bruge stilling "Bil". Temperaturen er jo over +5°C.

Det var også det jeg tænkte, men den indstilling er jo kun til "åbne batterier, MF og til de fleste GEL batterier " - ikke et ord nævnt om AGM, som WestCo er.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » tirs 22. sep 2009 13:07

Som jeg læser manualen til min CTEKXS3600 lader så er det på vinterindstillingen at et AGM batteri skal oplades, men ikke til vedligeholds-ladning ved temperaturer over +5 grader C!

Men løsningen ligger da lige til højrebenet:
http://www.ctek.com/DA/Default.aspx

Klik på fanebladet \"Contact us\" - og skriv spørgsmålet til dem.

EDIT: Har lige læst FAQ'en på deres side - her er spm og svar.
http://www.ctek.com/DA/FAQ.aspx

I have an AGM battery. Do I charge it in snowflake mode?

It depends. Optima and Hawker recommend snowflake mode. If there is no indication on the battery, use car mode for batteries over 14Ah or MC mode for batteries under 14Ah.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf MrT » tirs 22. sep 2009 13:30

God idé And - jeg skriver lige til dem så vi kan få det afklaret én gang for alle.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » tors 24. sep 2009 09:47

Så har jeg fået svar fra CTEK:
I recommend you to use the \"snowflake\" it will give your AGM battery a bit higher voltage (14,7V) that most of the AGM batteries needs to get well charged.

SÃ¥ ved vi da det, ang. AMG batterier og CTEK XS 3600.

Jeg har desuden udskiftet min Sony bilradio med en Alpine - og når jeg måler dens strømforbrug står der 0,00 i mit multimeter, hvor sony'en brugte 0,17 i slukket tilstand. Det er da en forskel der er værd at føle på. Sony'en må lige ind og blive byttet.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » tors 24. sep 2009 16:25

Godt MrT, så fik vi det afkalaret. Eller ?
that most of the AGM batteries needs to get well charged

For er Westco nu også et \"most of\"?
Der sker sikkert ikke noget Jeg ville bare ikke efterlade den i denne indstilling til veligeholdelses ladning, men kun bruge den til en total opladning.( det står der vist også et eller andet sted)

Super du fik en radio der også er slukket, når man forventer det. Så er der jo basis for at bilen lige kan holde strøm en uge mere.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf MrT » fre 25. sep 2009 07:14

Ja det er dejligt at ens radio er slukket når man slukker den :D

Har prøvet at skrive til Ctek igen, så må vi se hvor meget support de er villige til at give.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Foregående

Tilbage til Diskussion