Højttalere i \"headrest\" virker ikke?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Højttalere i \"headrest\" virker ikke?

Indlægaf MrT » søn 4. maj 2008 01:42

Jeg så lige på mx5 parts at de sælger JVC højttalere til sædets \"nakkestøtte\" for 170 kr pr par (der skal så 2 par til, et til hver sæde).

Men, har der været monteret headset speakers i ALLE MX-5'ere/Miata'ere? Jeg prøvede nemlig med min sony radio at sætte den til kun at spytte lyd ud i baghøjtalerne, og der skete ingenting, selvom det ser ud til der sidder ledninger til det. Og det er da urealistisk at samtlige 4 standard højttalere ikke virker eller har fået en løs forbindelse hver.

Er det nemt at komme ind til dem og kigge? Vil jo gerne bestille de ting jeg skal bruge fra mx5parts snarest muligt, så de ligger klar til når jeg kommer hjem til 5'eren her 11. maj.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » søn 4. maj 2008 01:53

MRT

Kanon godt spørgsmål glæder mig til om du får svar.
Jeg anede ikke engang at der var denne mulighed. Er du sikker på
at det ikke er antennen du har fået tilsluttet radioen, tjek om den kører op og ned i takt med musikken :lol:

Kan i grunden ikke forestille mig at det kan være let at komme ind til dem
sædebetrækket skal vel af, men vi må se om der er en ekspert tilstede.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » søn 4. maj 2008 02:00

Jeg har læst ét sted noget med \"zip\", så jeg ved ikke om man bare kan lyne sig ind til der hvor højttalerne er monteret. De JVC som mx5parts sælger, kræver at man fjerner lidt \"foam\" så der kan blive plads til dem.

Jeg har ikke el-antenne, tænker den har været gået i stykker, så der er bare fastmonteret antenne. Men jeg satte musik på, og lod \"FADE\" (tror jeg nok funktionen hed på radioen) stå til neutral, og det virkede fint. Så prøvede jeg det hele til FRONT, ingen ændring - det hele virke fint og lyder ens. Så prøvede jeg det hele til BACK, og der blev helt stille. Her burde baghøjtalerne jo have trådt ind.

Den eneste umiddelbare ændring jeg kan se der er lavet ved stikket til min radio, er at tændings-strømmen går hen til el-rude kontakten (de er eftermonterede), det er vel for at el-ruderne får strøm når der er tænding på.

Spørgsmålet er bare om det er nok at nøjes med de her Maystar 140w til 250 kr til dørerne, og at de giver nok og god lyd, selv med kluden nede:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/656
Synes bare 250 kr virker LIDT for billigt - havde forventet at skulle af med 800-1000 kr for noget super godt (det skal bare spille godt UDEN der er tilsluttet forstærker - vil kun bruge min sony radio)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » søn 4. maj 2008 02:03

http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... a1bdc12c45

Kig evt. her. Måske kan det løfte lidt af sløret.
Lennart

Indlægaf MrT » søn 4. maj 2008 02:10

Ah ja, takker. Derinde er link til noget clearwater audio tam tam, som har en install manual, hvor i der står at man sådan set bare skal unzip noget på sin nakkestøtte og trække det af, så kommer man ind til noget plastic og højttalerne. Men åbenbart er det ikke alle mx-5'ere der har højttalerne indbygget, da disse clearwateraudio højttalere også kommer med nødvendig ledning (2 timer skulle installation tage med ledninger, 30 minutter hvis ledningerne allerede ligger der).

Så må hellere vente med at købe højttalere til jeg ved hvad der egentlig er i sædet :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » søn 4. maj 2008 06:03

Ja for det må da være møgirriterende at side på Malta, og bilen
står på et ukendt skjult sted :D i Danmark.
Lennart

Indlægaf Lennart » søn 4. maj 2008 06:58

Hej Mr T

Nu har jeg prøvet at \"unzippe\" stoffet over nakkestøtten.
Der er ganske rigtigt en lynlås, og der er også fine udskæringer til højttalere men der er bare ingen enheder i. Mon ikke det er det samme med din ! Det ser i grunden pærelet ud at montere noget, det hele ser
ihvertfald godt forberedt ud, så jeg tror roligt du kan bestille et sæt hjem.
I min var der heller ingen ledninger, så du skal nok have dem med også. :wink:
Lennart

Indlægaf MrT » søn 4. maj 2008 10:46

Lennart skrev:Ja for det må da være møgirriterende at side på Malta, og bilen
står på et ukendt skjult sted :D i Danmark.

Jep, nemlig. Og ikke nok med det, 3 dage i midten af næste uge, skulle der endda blive 1 grad varmere i østjylland end på malta... hva' fanden ligner det!! :D

Lennart skrev:Det ser i grunden pærelet ud at montere noget, det hele ser
ihvertfald godt forberedt ud, så jeg tror roligt du kan bestille et sæt hjem.

Cool, tak for info!

Tror dog jeg er nødt til at vente indtil jeg kommer til DK, desværre. For i selve radio stikket så det ud til at være monteret alle de ledninger der burde (Er dog ikke sikker), så det vil være træls at bestille JVC'erne (2x 170 kr) fra mx5parts (som der ikke er ledninger til) og finde ud af at man skal bruge ledninger også.

Men ligeledes er det jo også træls at bestille de clearwateraudio (ca. 600 kr for 4 enheder med ledninger) hvor ledningerne følger med, og døje med porto fra USA, told og 25% moms til import (eller 18% hvis leveret til Malta).

Ellers må jeg køre omkring Carsound i Horsens og sige at jeg har en standard sony radio, og skal bruge de bedste højttalere der kan passe i MX-5'eren, og så bare håbe på at det lyder godt nok selv når man kører med kluden nede :D Eneste frygt er lidt at der vil være for meget vindstøj til at man rigtigt kan høre sang/stemme fra højtalerne, det er nok der headrest-speakerne har sin fordel.

Pudsigt så meget der er at lave på en bil der ellers er helt som den skal være :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » søn 4. maj 2008 14:39

Hej

Har selv for lidt siden bestilt de der JVCer fra MX hjem.
Ledningerne kan man jo selv lave. Jeg har alligevel ikke original radio
i længere.

Det er rigtig en bil man kan skrue i. Måske fordi den er så enkel, og måske nøglen til dens pålidelighed, og dermed popularitet.
Naboen var lige ovre (han er bilfreak, og kører selv Alfa Romeo)
Han var da betaget ud over alle grænser, kultbil osv, var blandt hans rosende gloser. Han fortalte også at bilen var meget anmelderrost, da jeg spurgte ham hvorfor han troede det, sagde han at man fik utroligt meget bil for pengene, både en cabriolet, samt en bil med meget fine køreegenskaber, og en trods alt rimeligt kvik bil. Han mente sagtens den ville kunne følge hans Alfa med 129 HK. Så var jeg jo pavestolt.
Lennart

Indlægaf MrT » søn 4. maj 2008 14:41

Pavestolt, kan jeg godt forstå :D

Ja jeg har godt nok diverse højttalerkabel til at ligge, men det er mere mht. montering i stikket bag radioen, uden man skal igang med en masse samlemuffer/strømtyve/lodninger, det vil jeg helst undgå. Må lige få kigget i min Haynes bog og se hvad den siger omkring det. Men der er lige en uge endnu :(
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 5. maj 2008 16:35

Hej MRT

Hvad så fik du bestilt de højttalere.
Jeg fik bestilt JVCerne, dejligt med dine indspark her på siden, de giver jo en masse viden. Uden havde jeg da aldrig forsket i de nakkestøtter. :wink:
Lennart

Indlægaf MrT » man 5. maj 2008 17:05

Jeg skal til at straffe visakortet nu her, så der ligger en masse dejlige dele i DK til når jeg kommer "hjem på ferie" :D

Har bestilt min Voodoo gearknob nu og 3 stickers. Flinker fyr ham Tom Thompson.

Og skal lige omkring mx5parts også og finde lidt diverse, jeg er ikke helt sikker på JVC højttalerne endnu. Jeg er meget hooked på dem, men vil gerne have noget der er nemt at montere mht. ledningsnettet, hvis jeg nu ingen ledninger har i forvejen.

Så lige pt. tænker jeg på:

1) Købe JVC'erne og beholde de Kenwood der sidder i dørerne (som jeg ikke synes er super gode, men sikkert bedre end de originale), og så håbe at JVC'erne kan bidrage godt til lyden.

2) Købe nogle super højttalere til dørerne og nøjes med det.

Ved ikke hvad der vil være bedst :)

Lennart skrev:dejligt med dine indspark her på siden, de giver jo en masse viden. Uden havde jeg da aldrig forsket i de nakkestøtter. ;)

Hehe jah når jeg finder noget interessant har jeg det med at dykke så langt ned i det at man aldrig kan få næsen op igen :D Så alle ting skal vendes, drejes, åbnes og undersøges for at finde ud af hvad jeg helst vil ha', hvad der er bedst og hvordan det fungerer :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 5. maj 2008 18:26

Fint nok MRT

Så længe du ikke sætter Hella tågelygter i hajmunden, så værsgo.

Hvad med sådan en fætter her lige bagved sæderne.......

http://avantix.dk/catalog/popup_image.php?pID=166
Lennart

Indlægaf MrT » man 5. maj 2008 18:44

Nej tak, jeg tror jeg springer over :D

Men jeg er ved at bestille 2 sæt JVC højttalere nu, 350 kr ialt, så det er god nok pris. Jeg er spændt på at se hvordan man kommer ind til højttalerne, for jeg kan dælme ikke huske at have set nogen lynlås noget sted på mine sæder...

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 5. maj 2008 19:10

Er der et eller andet med lakken på din bil, den ser lidt orange ud i den ene side ?
Hvis du kigger på nakkestøtten er der en syning midtpå siden, der løber ned langs hele sædet. Lige efter syningen er der et stykke med sort
vel en halv centimeters penge, på min bil sidder der en lynlås derinde under. :wink:

Jeg syntes da ellers det var en fin woofer, jeg tror der kan være et eller andet der bagved sædet, og ikke under sædet som ellers omtalt i dette forum.

Hvad laver du ellers der på Malta ??? Arbejder :?:
Lennart

Næste

Tilbage til Diskussion