Ligger der ALTID ledninger under sædet til headrest speaker?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Ligger der ALTID ledninger under sædet til headrest speaker?

Indlægaf MrT » søn 11. maj 2008 17:47

Jeg har lige monteret højttalere i min nakkestøtte, det var nu nemt. Men er ikke helt færdig endnu, kan ikke finde nogen nem/smart måde at få ledningen ud, der er 2 muligheder som er nemme:

1) Lade ledningen gå ud i bunden af lynlåsen, men så kan den godt ses når man kigger efter, evt. kan man sætte sort elektriker tape over til at skjule det.

2) Lave et hul bagerst i nakkestøtten og trække ledningerne ud der - men det kan også ses, bagfra, og vil helst undgå at lave huller jo.

MEN, jeg har så læst et sted at der ligger ledninger i et hul under selve sædet, hvor højttalerne skal tilsluttes. Men er disse ledninger i alle NA'ere, eller kun dem som kom med højttalere i nakkestøtten?

Jeg vil nemlig helst undgå at afmontere sædet hvis der alligevel ikke er noget at komme efter.

PS: Jeg sov 2 timer inat, stod op kl 3:30, sad 1 time i lufthavnen, 3 timer i fly, halv time i bus, 4 timer i tog og 45 minutter i bil - og så var jeg fremme. Men der er ingen tid at spilde, har også monteret K&N luftfilter :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » søn 11. maj 2008 21:05

Sikke en iver, du må ha savnet bilen !
Jeg kan desværre ikke hjælpe med ledningerne (bilen er på værksted), men der må da være nogen der har sat højtt. i før os.

Hvad fik du ud af det med filtret ???
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Re: Ligger der ALTID ledninger under sædet til headrest speaker?

Indlægaf PGS » søn 11. maj 2008 21:33

MrT skrev:Jeg har lige monteret højttalere i min nakkestøtte, det var nu nemt. Men er ikke helt færdig endnu, kan ikke finde nogen nem/smart måde at få ledningen ud, der er 2 muligheder som er nemme:

1) Lade ledningen gå ud i bunden af lynlåsen, men så kan den godt ses når man kigger efter, evt. kan man sætte sort elektriker tape over til at skjule det.

2) Lave et hul bagerst i nakkestøtten og trække ledningerne ud der - men det kan også ses, bagfra, og vil helst undgå at lave huller jo.

MEN, jeg har så læst et sted at der ligger ledninger i et hul under selve sædet, hvor højttalerne skal tilsluttes. Men er disse ledninger i alle NA'ere, eller kun dem som kom med højttalere i nakkestøtten?

Jeg vil nemlig helst undgå at afmontere sædet hvis der alligevel ikke er noget at komme efter.

PS: Jeg sov 2 timer inat, stod op kl 3:30, sad 1 time i lufthavnen, 3 timer i fly, halv time i bus, 4 timer i tog og 45 minutter i bil - og så var jeg fremme. Men der er ingen tid at spilde, har også monteret K&N luftfilter :D

Her er et par links som muligvis kan hjälpe dig

Montering af höjtalere i hel nakkestötte
http://www.miata.net/garage/97headrest.html

og montering i separat nakkestötte
http://www.miata.net/garage/headrest.html
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS

Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Re: Ligger der ALTID ledninger under sædet til headrest spea

Indlægaf MrT » man 12. maj 2008 10:11

PGS skrev:Her er et par links som muligvis kan hjälpe dig

Been there done that :D

Montering af höjtalere i hel nakkestötte
http://www.miata.net/garage/97headrest.html

Den guide har jeg også kigget mest på. Men jeg forstår slet ikke hvordan han kan føre ledningerne ud gennem bunden af nakkestøtten på den måde, og IND i sædet igen - jeg har overhovedet ingen af de huller bag på sædet som han nævner, og han nævner samtidig at der ikke skal laves huller i stoffet/læderet, så hvordan hans tryllerier foregår aner jeg ikke :)

Men han skriver til gengæld:
"I brought the seat as close as possible to the car, and fed the length of wire from the wire harness into the hole in the carpet, (underneath the seat) which I threaded under the carpet towards the transmission tunnel"

- og det er derfor jeg hører om nogen ved om det er alle NA'erne som har ledningerne til at ligge der, eller kun nogle enkelte. Men jeg skal (VIL :D ) have monteret højttalerne færdig idag, så det tyder på jeg blir nødt til at løfte sædet og selv finde ud af det.

og montering i separat nakkestötte
http://www.miata.net/garage/headrest.html

Han kan tage nakkestøtterne af, og smide ledningerne ned gennem sædet oppe fra, på den måde. Den luksus har vi andre fattigrøve desværre ikke :D

Tak for links anyway :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » man 12. maj 2008 10:21

Lennart skrev:Hvad fik du ud af det med filtret ???

Nyt og rent luftfilter... det er vel grund nok? :D

Ved ikke om det gamle trængte helt VILDT til at blive skiftet - men nu ved jeg da at jeg har et filter der kan holde bilens levetid ud, hvis jeg da får det renset engang imellem. Ved dog ikke hvor ofte det skal være, men ved også jeg ikke får det gjort, så KN'et blir nok også skiftet med nogle års mellemrum :D

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 12. maj 2008 10:33

Hej MRT

Jeg troede du havde monteret noget high performance filter agtigt, men jeg kan se at det blot er selve\"filteret\" du skifter. Jeg har selv købt et andet KN filter til min, men med modifikationer i forjold til det gamle. Nu kan jeg se at man kan se direkte ned på gruset igennem motorrummet, og det betyder at der mangler en plastic plade, som beskytter motorrummet nedefra, da du måske ikke selv har fjernet den bør du måske anskaffe dig sådan en.
Lennart

Indlægaf Lennart » man 12. maj 2008 10:40

Godt der er nogen der kan lave det hårde research arbejde...... Mht. trækning af de kabler i sæderne.
Vi forventer en fyldest gørende rapport med billeder, omkring emnet lagt på denne side. :D
Lennart

Indlægaf MrT » man 12. maj 2008 11:10

Nej jeg gad ikke bøvle med noget \"high performance\" åbent filter, så har bare sat et indsatsfilter i.

Var ikke klar over der skulle være en plade under motoren - ved dælme ikke hvor man skal få fat på sådan en henne, eller hvordan den skal monteres?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » man 12. maj 2008 11:40

Men højttalerne kan hvertfald godt sidde der:

Billede

Og indtil videre går mine kabler bare ud her:

Billede

Det er nemlig der hvor lynlåsen lukker til. Enten vil jeg forsøge at få dem inden under sæderyggen, ellers skifter jeg ledningerne til nogle sorte og trækker om bag på sædet, så de ikke ses medmindre man står og kigger efter det.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 12. maj 2008 12:57

Det ser godt ud.

Ja der en plade der dækker hele motorrummet af nedefra.

Hvis du ikke kan finde den så er der et link her:

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/673
Lennart

Indlægaf MrT » man 12. maj 2008 13:42

Nice, den må jeg lige få med næste gang jeg bestiller fra mx5parts så.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 12. maj 2008 14:16

Ja tænk at have en bil hvor der mangler en del på størelse med en af dørene, uden at vide det :?

Sikkert rar at have på, modvirker vel også de værste muddersprøjt mv.
Lennart

Indlægaf MrT » man 12. maj 2008 15:40

Lennart skrev:Sikkert rar at have på, modvirker vel også de værste muddersprøjt mv.

Du godeste, godt din 5'er er på værksted så den ikke kunne "høre" dig sige i det offentlige rum, at du har tænkt dig at køre den i regnvejr/mudder :D

Nu har jeg så afmonteret sædet, det var dælme nemt - hurtigere end at oprette mit første indlæg i denne tråd, næsten :D

Men der er ingen ledninger :( Det eneste hul der er, er tomt... så jeg må trække ledninger selv.

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 12. maj 2008 16:44

Ja en \"mudracer\" er det ikke.

Men måske blir det svært helt at undgå hun får våde fødder.

Spændende at følge dit ledningsprojekt. Sad sædet bare fast med 4 skruer ??? Netop noget man forestiller sig sidder boltet/svejset/limet osv.
fast.
Lennart

Indlægaf MrT » man 12. maj 2008 17:17

4 nemme bolte ja.
Skal til at trække ledninger her efter kampen, kan satme ikke finde ud af hvor ledningerne til rear speakers dukker op igen, me de er bag radioen hvertfald. Trækker bare nye.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Næste

Tilbage til Diskussion