Vand i bagagerum

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Vand i bagagerum

Indlægaf jepperimmen » man 1. nov 2004 10:54

Under vinterklargoringen fandt jeg vand i bagerummet.

Der stod blank vand under plastik-bakken nede til venstre i bagegerummet. Plastik-bakken fjernes med en enkelt stjerneskrue. Heldigvis har jeg set det i tide og der ingen tegn paa rust.

Har nogen oplevet samme problem :?: Hvis du ikke har kigget efter var det maaske en ide at gore det..

Jeg har ikke kunnet identificere hvor vandet kommer ind - forslag :?: :?:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Webmaster » man 1. nov 2004 12:46

Kunne jf. tidligere diskussioner muligvis være enten defekt \"rain rail\" http://www.miata.net/garage/rainrail.html , eller tilstoppet afløb http://www.webcars.net/drain.htm
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf jepperimmen » man 8. nov 2004 09:37

Tak for det CL - rain rail er synderen!

Nu har jeg fjernet alt inderbeklædning fra bagerum og \"hattehylde\". Der var ganske fugtigt (læs: driv vådt) under hattehylden, heldig vis ingen rust overhovedet, så jeg har fundet det i tide.

Ved at hælde lidt vand på kallechen var det nemt at identificere hvor vandet kommer ind. Mazda laver bilen (på garantien) i denne uge så den forhåbentlig kan komme i vinterhi i næste weekend.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Tobster » tors 20. sep 2007 20:43

Jeg har lige konstateret samme problem... Synes der var lidt fugt i bagagerum og fandt ud af det kom fra hattehylden.

Der er fugt/vand i venstre side (set inde fra), så det må i område 2, 9, 5 og 6 der komemr vand ind jf. http://www.miata.net/garage/rainrail.html

Hvad gør jeg for at løse dette problem? Jeg kan ikke se nogen revner i rainrail'en...

Jeg har ikke testet med vand endnu, da jeg hørt lige har konstateret problemet her til aften...
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf Helge » tors 20. sep 2007 21:45

Tobster skrev:Jeg har lige konstateret samme problem..
Hvad gør jeg for at løse dette problem?

Du ku' jo starte med at prøve Jeppes opskrift :)
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf Claus » tors 20. sep 2007 23:19

Det er med garanti ved \"nedløbs\" røret - jeg opdagede at der ikke kom regnvand ud af mit rør idag...tog en vandslange og spulede røret...så nu virker det igen...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Tobster » fre 21. sep 2007 06:34

Helge skrev:
Tobster skrev:Jeg har lige konstateret samme problem..
Hvad gør jeg for at løse dette problem?

Du ku' jo starte med at prøve Jeppes opskrift :)

Var hans løsning ikke at køre til Mazda og få den lavet på garantien?
Det får jeg dem nu nok ikke til på en 17 år gammel bil ;)

Jeg er på arbejde nu, så jeg har selvfølgelig ikke haft tid til at gøre noget ved det eller teste med vand på kalechen.
Men Claus jeg vil da klart forsøge at skylle rørene igennem... Trykluft kan vel også gøre det...?
Jeg har godt nok først konstateret problemet efter at jeg har haft bilen hos Dinitrol... Måske røret er klistret til nede for enden....(?)

Tog lige et billede af området og har i bedste Jørgen Clevin sat lidt rammer og tekst på...

Billede
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf Tobster » fre 21. sep 2007 15:11

Så er der regnvejr og så ville jeg lige tjekke.... :( :( :(

Billede

Billede
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf Tobster » fre 21. sep 2007 18:43

Nogen der kan nikke genkende til dette problem pg har et løsningsforslag?

Jeg er lidt træt af det, for det vil jo forårsage rust og mug hvis der ikke bliver taget hånd om det... :cry: :cry: :cry:
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf hasse » fre 21. sep 2007 19:40

Hvis jeg var dig, ville jeg afmontere metalskinnerne. De har sikkert godt af en kærlig hånd på den indvendige side (den man ikke kan se).
Rainrailen må kunne tætnes med noget pakningmasse f.eks indeholdende silicone.

Jeg har lidt vanskeligt ved at tro, at vandet i bagerummets venstre side kommer gennem de huller du har indtegnet.

Hvis du afmontere beskyttelsesskjoldet (dækker benzinslangerne) i bagagerummet vil du se, at der er ikke forbindelse mellem \"dine\" huller og fordybningen i venstre side af bagagerummet.

Har selv tidligere konstateret, at jeg har \"vandproblemet\"-meget lidt og troede egentlig, at det var noget, der blev \"smidt\" ind i vognen fra hjulkassen. Og tætnede forskellige steder-omkring gummipropperne.

Men Nu er jeg ikke sikker. Har nemlig lige konstateret, at jeg har lidt dejligt rent vand i fordybningen.

Prøvede iøvrigt også lige vandprøven en vandkande ned i rainrail med halvåben kalesche.

Ganske interessant kom der også vand ud af de små huller i vangen (hullerne ved støttepunkterne)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Tobster » fre 21. sep 2007 20:15

Det er i bagagerummets højre side - altså modsatte side af benzin slangerne. Og jeg skal love for at der er hul igennem, hehe...

Test med min lygte (med lidt støtte ;))
Billede Billede

Og her lyser jeg ned oppe fra kabinen:
Billede

Men de metalskinner... Er de lige til at afmontere uden at det hele falder sammen? Vil jeg kunne se rain rail'en derfra og så tætne? Eller skal jeg ud og have en ny monteret?

Men hvorfor du har vand i venstre side i fordybningerne skal jeg ikke kunne sige... Sikker på at det ikke kan komme fra hatte-hylden ligesom hos mig?
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf hasse » fre 21. sep 2007 20:36

Nå så jeg osse ved at blive skeløjet. Sorry.

Du må ikke hænge mig op på det, men som jeg husker de der skinner er der ingen problemer med at skrue dem af. der er ikke noget, der falder fra hinanden.

Jeg havde dem ude, da jeg for godt et år siden satte ny bagrude i.
Og siderne af den del af kaleschen, som bagruden sidder i, går helt frem, hvorfor det var nødvendigt at tage skinnerne ad.

Men prøv at starte med den miderste skinne.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » fre 21. sep 2007 21:50

Nu når I alligevel skal igang, så gør det jeg lige har gjort:
Pres en hånd (ikke megen plads) ind i hjørnerne, hvor kaleschen er monteret, Faktisk lige over afløbet under vognen, foran hjulkassen.

Fedter I tilstrækkelig rundt derinde mærker I pludselig et rimeligt stort hul.
Det er begyndelsen til afløbet, der udmunder under vognen.

Sørg for, at dette hul ikke er dækket af måtte, flig af kaleschen, blade eller andet. Det var dækket på min MX'er.

Og det var grunden til, at vandet fra vandkandeprøven løb ud gennem hullerne i vangen og ikke gennem afløbsrøret.

Hvis dette hul er dækket på en eller anden måde, er det klart, at der kommer vand ud alle mulige andre steder end væk.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Tobster » lør 22. sep 2007 13:55

Så har jeg haft det skilt af i dag, og rain rail'en var ikke beskadiget. I stedet for var der en del skidt i den. Om det er det der har fået vandet til at løbe over skal jeg ikke kunne sige, men jeg afmonterede den og rengjorde den... Det hele i det område fik lige en tur - dejligt at få det gjort...

Her er lidt tilfældige stemningsbilleder...

Billede

Billede

Billede

Billede
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf hasse » lør 22. sep 2007 17:00

Godt gået Tobster.
\"Man\" skal spørge:

Har den fået og bestået vandkandeprøven (efter hærdning af evt. pakningsetellerandet)?

Al det skidt må da være noget, der blæser ned i railen, når man kører i åben vogn. Det kan da ikke komme derned med regn/vand!!!???
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Næste

Tilbage til Diskussion