15W-40 Mineralsk efter anbefaling fra Andreas. Jeg var selv meget undrende over dette ved køb, men vælger at stole på hans viden om tingene, han har nok set mere end én motor gennem tiden.
Har selv skiftet en gang nu og pt. er der en god Castrol 15W-40 olie på og det kommer der også på igen. Havde jeg en ny motorkonstruktion ville jeg nok kigge mere på den syntetiske olie.
På min gamle Golf II turbo-diesel der lavede jeg en analyse af olien efter 7500 km og sammenlignede den med ny olie. Sådant en gammel dieselkværn med +250.000 km på tælleren, forurener olien langt mere end vores biler gør. Den kørte desuden delvist på rapsolie og var nok lidt justeret i pumpen samt forøget ladetryk
Olien var en 10W-40 delsyntetisk Shell olie.
- Vandindholdet var næsten nul - ingen problemer der.
- Viskositeten var næsten som den nye olie, dog lidt mindre, men på ingen måde alarmerende.
- TBN tallet (oliens modstandsevne i forhold til at nedbryde affaldsstoffer) var også stadig acceptabelt - men selvfølgeligt ikke som den nye olie.
- Mængden af frie affaldsstoffer var også fint acceptabelt.
Altså var olien stadig sund - ved skiftet. Min pointe med det er at man ikke behøves en helvedes dyr fuldsyntetisk-raket-olie på vores
gamle motorer - så hellere skifte lidt oftere og købe god kvalitet - OG et godt filter. Så skal maskineriet nok holde!