Olieskift på bagtøj, gear og motor

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Olieskift på bagtøj, gear og motor

Indlægaf UlrikK » man 2. mar 2009 21:00

Bilen (en NB) skal lige have et eftersyn så den er helt klar til den første forårsdag, og jeg vil i den forbindelse have skiftet olie på gearkassen og bagtøj, selvom det vel nok også er standard ved 90.000 km. For at undgå at de bare hælder noget tilfældigt sprøjt på, har jeg kigget lidt på forskellige tråde herinde og på miatanet, og er kommet frem til at Redline ville være et godt valg. Men vil lige tjekke med lidt mere erfarne folk først ;-)

Jeg regner med at komme Redline MTL eller MT90 på gearkassen. Så vidt jeg kan forstå skulle MTL være det bedste valg af de to, og siden prisen er næsten den samme bliver det nok den.
På bagtøjet regner jeg med at bruge Redline 75W90 Hypoid olie GL-5. Efter hvad jeg har læst i de forskellige tråde, er det ikke godt at komme MTL / MT90 på bagtøjet når det har spær.
Efter hvad jeg kan læse i instruktions bogen skal der bruges 2 liter til gearkassen og 1 liter til bagtøjet. Redline leveres i \"quarts\" (946ml), er det nok at købe to dunke til gearkassen og en til bagtøjet, eller vil det være en god ide at have en ekstra?

Motor olien er jeg mere usikker på. Umiddelbart kan jeg godt lide rådet om at bruge en god 15W40 mineralsk olie, og så skifte ved hver 5000 km. Skal jeg bare satse på at værkstedet bruger en kvalitets olie, eller skal jeg bede om noget specielt der?
UlrikK

Tilbage til Diskussion