Køreferie i MX5 - Nogle gode råd?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Har du været på køreferie med din MX5?

Ja, men det kan ikke anbefales!
0
Ingen stemmer
Ja, og det kan klart anbefales!
7
44%
Nej, men jeg vil gerne!
9
56%
Nej, og jeg skal heller aldrig!
0
Ingen stemmer

Afgivne stemmer : 16

Køreferie i MX5 - Nogle gode råd?

Indlægaf Kasper Lund » tors 21. maj 2009 09:28

Hej med jer

Min fætter og jeg har efter lang tids snak, endelig besluttet os for at tage på køreferie i min MX5. - How great is that?

Planen er at vi vælger 2-3 steder i verden, som vi hver VIL besøge! Jeg har fx bestemt Venedig og Amsterdam - so far.

Vil vil blot have et telt + luftmadrasser med, og så det nødvendige i en taske.

Mine spørgsmål kommer her:

1. Er det til at holde ud i længden (sådan en lille bil)?
2. Bør jeg have reservedæk med, eller blot et kit til dæk rep?
3. Bør jeg tegne abb. på vejhjælp af en art?
4. Er det en god idé at smide et bagagebærer på, eller er den træls?
5. Bør jeg forberede bilen noget særligt inden turen?

Udover dette vil jeg gerne have alle de gode råd, i måtte have i ærmet. Skriv også hvis i har nogle gode steder at besøge :-)

Kasper Lund :P
TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG:
Mazda MX-5 NB 2000 Anniversary 2148/7500
Brugeravatar
Kasper Lund

Re: Køreferie i MX5 - Nogle gode råd?

Indlægaf Banzai » tors 21. maj 2009 11:42

Havde min far med i Østrig sidste sommer - 4500 km, og vi havde sat GPS'en til at undgå en hver form for motorveje - fed tur, bilen er bare perfekt til Alperne og de små veje.
Til dine spørgsmål:
1)Acsolut - men MX'eren er jo også lidt mere end blot en lille bil :)
2) Mit reservehjul er taget ud, kit til dæk rep. er nok en god idé, men det havde jeg heller ikke taget med - hvor tit er det lige man punkterer?
3)Dansk vejhjælp should do!
4)Bagagebærer er ok, hvis du har et, men det er ikke nødvendigt - MX'erens bagagerum opfyldte rigeligt vores behov.
5)Er dine service overholdt er bilen efter min mening klar til turen.

Go for it!
NB 99 1.6 sølv
Banzai

Geografisk sted: Risskov

Indlægaf And » tors 21. maj 2009 13:14

Kasper Lund skrev:Hej med jer

Min fætter og jeg har efter lang tids snak, endelig besluttet os for at tage på køreferie i min MX5. - How great is that?
Absolut en fantastisk ide, Mette og jeg gjorde det samme sidste år og havde en skøn ferie sammen. Det var både minimalistisk og alligevel havde vi alt hvad vi skulle bruge, vi boede dog i lejligheder undervejs.

Kasper Lund skrev:Planen er at vi vælger 2-3 steder i verden, som vi hver VIL besøge! Jeg har fx bestemt Venedig og Amsterdam - so far.
God ide med ting man ønsker at se, men overvej alligevel distancerne mellem punkterne så det ikke bliver alt for mange "kedelige" km på motorveje. Jeg mener hvis I både vil se Gibraltar, Nordkap og Sicilien, så bliver det sku en lang ferie :wink:

Kasper Lund skrev:Vil vil blot have et telt + luftmadrasser med, og så det nødvendige i en taske.
God ide - men husk når man rejser minimalistisk behøver man faktisk meget mindre end man lige regner med. Undgå store sportstasker, pak tingene i små tasker og muleposer, så kan man proppe bilen MEGET mere.

Kasper Lund skrev:Mine spørgsmål kommer her:

For Mette og jeg gik dette faktisk ganske fint, og hun var endda gravid i sidst i 5. måned da vi tog turen. Eneste ting der plagede os undervejs var seriøs hedebølge i Italien. Det var FOR varmt med kalechen nede... i kø på motorvejen zzzz
Kasper Lund skrev:2. Bør jeg have reservedæk med, eller blot et kit til dæk rep?
Jeg havde reservehjulet med, men har i dag erstattet dette med et "Slime" lappekit - tvivler meget stærkt på at mit reservehjul kommer i bilen igen!
Kasper Lund skrev:3. Bør jeg tegne abb. på vejhjælp af en art?
Hvis du slet ikke har noget, så vil jeg mene absolut ja. Ved uheld i udlandet er det godtnok dit røde SOS kort (kaskoforsikring) der bringer dig hjem, men et autohjælp abb. mener jeg også er berettiget i andre situationer.
Kasper Lund skrev:4. Er det en god idé at smide et bagagebærer på, eller er den træls?
Vi ville have købt en, men ved en "prøvepakning" to dage før afrejse opdagede vi at alt kunne være i bilen og droppede den igen. Vi rejste så heller ikke med telt og soveposer, der kunne evt. blive et problem med volumen af disse. Men prøv da at pakke bilen med de ting i mener i behøver og så har I svaret.
Kasper Lund skrev:5. Bør jeg forberede bilen noget særligt inden turen?
Service overholdt - frisk olieskift. Jeg gjorde intet ud over at tjekke min bil igennem over hele linien. Turen gik næsten uden problemer, en enkelt mislyd undervejs blev diskuteret med Andreas Au2Fast men dette betød intet.

Kasper Lund skrev:Udover dette vil jeg gerne have alle de gode råd, i måtte have i ærmet. Skriv også hvis i har nogle gode steder at besøge :-)
Jeg havde lagt vores tur til Toscana så vi kom både forbi Nürburgring og igennem fem bjergpas i Schweiz. Ingen af delene ville jeg undvære, men må alligevel sige at turen gennem bjergene var intet mindre end fantastisk og noget jeg bare må prøve igen og igen og igen!

Hvis I skal se store byer synes jeg personligt at det faktisk er bedre at efterlade bilen på en parkeringsplads og så benytte sig af tog eller bus for at komme de sidste stykke dertil - det er langt lettere og faktisk også mindre stressende. Ja jeg ved godt det er bil ferie, men ærlig talt så kan jeg ikke se hvorfor man skal bruge måske to timer på at finde en parkeringsplads der så koster 15 Euro i timen når man kan tage toget ind til centrum. Vi gjorde dette med stor succes i Italien - togene kostede intet der og var meget hurtige.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf altid6 » tors 21. maj 2009 13:59

Kørte til Spa sidste år, sammen med min far, for at se formel 1. Bagefter tog vi en tur til Nürburgring. Absolut ingen problemer med bilen. Jo kan sagtens finde en bil, hvor der ville være mere comfort, når det går ud af autobahn, men på de små veje og bare generalt, så er det en rigtig god ferie bil :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Ken » tors 21. maj 2009 19:11

Fed ide. Held og lykke med turen.

Hvis jeg var dig, ville jeg fortælle din mekaniker om dine planer. Så kontrollerer han det nødvendige ting.

Jeg satser på at hive chefen med en tur rundt i Sverige eller Norge i sommerferien, selvfølgelig på bilferie i 5eren.
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf BNI » tors 21. maj 2009 22:19

Mine spørgsmål kommer her:

Tja især hvis i skiftes til at køre. Personligt får jeg småondt i rø... efter en 5-6 tmers tid.

3. Bør jeg tegne abb. på vejhjælp af en art?
Husk at hvis du har kasko på bilen så kan dit \"røde\" kort i hvert fald sørge for transporten til et værksted. Dit \"grønne\" kort skal man også have med fik jeg at vide af mit forsikringsselvskab.
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf Kasper Lund » fre 22. maj 2009 13:40

BNI skrev:Husk at hvis du har kasko på bilen så kan dit "røde" kort i hvert fald sørge for transporten til et værksted. Dit "grønne" kort skal man også have med fik jeg at vide af mit forsikringsselvskab.

Hmm.. Hvad er det "røde" og "grønne" kort for noget? :-)
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf BNI » fre 22. maj 2009 16:41

Kasper Lund skrev:
BNI skrev:Husk at hvis du har kasko på bilen så kan dit "røde" kort i hvert fald sørge for transporten til et værksted. Dit "grønne" kort skal man også have med fik jeg at vide af mit forsikringsselvskab.

Hmm.. Hvad er det "røde" og "grønne" kort for noget? :-)

Jeg er ikke ekspert på hvad forskellen er på de to kort, men jeg fik at vide af mit forsikringsselskab (som også er dem der udsteder dem) at de er smarte at have med når man køre i udlandet. Det røde kort er dit bevis i udlandet på, at din bil er kaskoforsikret og giver dig bl.a. mulighed for at få hjælp af SOS international ved uheld.
Det grønne kort er et internationalt kort, der viser at din bil som minimum har en ansvarsforsikring. Det kan man især blive tvunget til at vise i ikke-EU lande, såvidt jeg har forstået.
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf Kasper Lund » lør 23. maj 2009 15:54

Det bliver alligevel ikke MX5 der skal være vores transportmiddel - Desværre!

Min fætter er overbevist om, at hans Seat Altea 2.0 FR Van er et bedre valg.
Til dels, kan jeg også godt give ham ret - Vi skal trods alt køre godt 8000 km.

Meeen den blå havde nu været sjov på de små veje!

Tak for jeres svar anyway.

Kasper Lund :wink:
Brugeravatar
Kasper Lund

Tilbage til Diskussion