Bilpleje

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Bilpleje

Indlægaf Renne » man 25. maj 2009 14:38

Jeg har lige købt mit nye vidunder en Rød NA 97 :D

Nu vil jeg jo gøre alt det rigtige for at passe og pleje den.

Hvilke produkter bruger I.. ?..Alle tips og triks...

Har fået anbefalet Ultra Glozz til polering...Er der nogen som
har erfaring med det?...

Jeg ved godt at der er flere tidligere inputs om samme emmne
og har ivrigt læst, men håber på flere guldkorn her :wink:
Renne

Indlægaf Kasper Lund » man 25. maj 2009 19:21

Jeg er simpelthen nødt til at sige tillykke med bilen - Det er jo en fantastisk tid du går ind i! :D

Mit bedste bud er, at du giver bilen en god og grundig polering. Gør dette uden maskiner, altså udelukkende med næverne. På denne måde får du udforsket bilens små kurver og fine detaljer - En dejlig fornemmelse :-)

Et godt bud på et polermiddel lader jeg andre om at komme med?

Bagefter vasker du den, og nyder den dejlige glatte overflade.

Et godt råd fremover er, at du lader vaskehallerne tage alle skrammelkasserne, og holder din flotte røde ny-polerede 5'er langt væk fra vaskemaskinen. Det ridser...

Held og lykke med bilen :-)

Kasper Lund 8)
TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG:
Mazda MX-5 NB 2000 Anniversary 2148/7500
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf And » man 25. maj 2009 19:34

Personligt har jeg et lidt blandet forhold til Ultraglozz. Når jeg polerer med det på min sorte lak ender jeg altid op med nogle svage skygger i lakken der ikke lige sådant lader sig polere væk. Jeg har brugt det nogle gange nu og jeg kunne godt finde på at købe det igen, da det er let at arbejde med, men de skygger irriterer mig lidt. Jeg har dog en formodning om at dette kun er et problem på mørke laktyper som min.

Min personlige favorit er en forbehandling med en Sonax2 eller Sonax 3 voks der også indeholder lidt polermiddel. Den er lidt hårdere at arbejde med, men arbejdet tjener sig selv hjem igen! Dernæst skal der lægges en rigtig HÅRD voks ovenpå som afsluttende lag. Lige nu bruger jeg en Autoglym hård voks hvor jeg tidligere har brugt en som Sonax havde på programmet. Det er ikke spændende arbejde, men kombinationen voks/polish efterfulgt af hård voks giver en lak som jeg personligt synes ser fantastisk ud!

Undgå midlerne med farvepigmenter og accepter at de ting der er gode til at \"slibe\" og rette lakken af, kræver et efterfølgende lag voks for at give en glans der holder.

Husk i øvrigt din kaleche, her har jeg personligt rigtigt god erfaring med Ultraglozz vinyl pleje, det er let at påføre og holder ganske udemærket uden at give en fedtet overflade. Syninger på kalechen giver jeg en omgang flydende silicone direkte i folderne med hjælp fra en kanyle og nål... kan fås på apoteket.

Plastbagruderne klares med en gang Renovo plast polish. Husk i øvrigt at få noget flydende silicone penslet på alle gummilister omkring døre og kaleche, så holder de meget længere.

Vedr. pleje, så søg på ordet \"drænhuller\" - disse er særdeles vigtige!

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Claus » man 25. maj 2009 20:31

Et stort tillykke med din investering...et rigtig godt valg du har taget.

Blot min kommentar...et rigtig godt og billigt alternativ til vinyl pleje er at bruge silikone spray og påføre det med en svamp, det holder ikke så lang tid men er fantastisk vandafvisende og så står kluden som ny bagefter...og husk samtidig at give alle gummilister så de bibeholder deres fleksibilitet.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf jepperimmen » tirs 26. maj 2009 09:20

Få den Ditec behandlet, listeprisen er vist 3.500,- jeg fik det for 2.800,- \"det er jo en lille bil\". Derefter er anbefalingen højtryksrenser til vask.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Martin » tirs 26. maj 2009 12:09

Hvad er fordelen ved højttryks-spul fremfor en almindelig vandslange? -er ofte mere nervøs for at blæse lakken af (måske fordi jeg har en gammel NA), men kan da ikke se at det skulle give et bedre resultat, eller hvad?
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf jepperimmen » tirs 26. maj 2009 13:15

Martin skrev:Hvad er fordelen ved højttryks-spul fremfor en almindelig vandslange? -er ofte mere nervøs for at blæse lakken af (måske fordi jeg har en gammel NA), men kan da ikke se at det skulle give et bedre resultat, eller hvad?

Vandslangen kan ikke "spule" skidtet af uden brug af svamp eller børste. Med højtryk på en Ditec behandlet bil er det unødvendigt med svamp/børste og du slipper for den fysiske kontakt der potentielt kan give ridser. Tør efter med vaskeskind (eller jeg kan anbefale sådan en: http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=6647)
Brugeravatar
jepperimmen

Indlægaf Renne » tors 28. maj 2009 08:52

Hej Alle,

Er der virkelig ikke flere der vil dele deres erfaringer om gode produkter
og tips til vores MXèr :cry:
Renne

Indlægaf jepperimmen » søn 14. jun 2009 18:57

jepperimmen skrev:Derefter er anbefalingen højtryksrenser til vask.

BEKLAGER - metoden lever ikke op til anbefalingerne! Jeg har lige købt en højtryksrenser og den er fin nok til at fjerne spindelvæv, men glem alt om insekter og bremsestøv! Man slipper vist ikke for børsten/svampen :|

Nogen der mangler en Nilfisk højtryksrenser, der kun er brugt én gang??
Brugeravatar
jepperimmen

Indlægaf hasse » søn 14. jun 2009 19:32

Renne:
Så lige dit indlæg fra 28 maj.

Kig i tråden:

http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... ht=extreme
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf UlrikK » søn 14. jun 2009 19:53

Jeg vasker bil sådan her:
1. Trykspuling for at fjerne det løse skidt.
2. Skummer bilen ind og lader sæben virke.
3. Trykspuler igen for at fjerne det skidt sæben har løsnet.
4. Vasker bilen med en vaskehandske og to spande, en med sæbe og en til at skylle handsken i.
5. Trykspuler endnu en gang, og tørrer så bilen af.

Jeg bruger en Kärcher hedvandsrenser, den kan sagtens fjerne insekter (også lak hvis man har et stenslag) ;-) Af produkter har jeg gode erfaringer med Meguiars NXT bilvask, og bruger også deres vaskehandske. Det der irriterer mig mest er aftørring af bilen, bruger pt. microfiber klude, men synes de ridser lidt. Overvejer at smide en tank op til regnvand, og så bruge det til afskylning.
UlrikK

Indlægaf Kuksi » søn 14. jun 2009 20:19

Nielfisk... er det den 120bar's med tilbehør (fliserenser, 15m afløbsrenser og sæbe \"fidus\") Har kunnet købes på tilbud de sidste uger til 999,-kr.

Så kunne jeg måske godt være interesseret.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Tilbage til Diskussion