Barnestol i NB 98

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Barnestol i NB 98

Indlægaf Klausuki » søn 12. jul 2009 19:35

Jubiii - har netop byttet Yamahaen med en sort NB 1,8 med 140 Heste, træinteriør, ny klud med elbagrude, læderstue og sædevarme.... Mand jeg er lykkelig... :D

Efter 20 år på MC troede jeg ikke at det skulle ske, men den lille topløse gocart er et fantastisk alternativ.

Jeg ledte egentlig efter en NA uden airbag i passagersiden, for ikke at få problemer med barnestolen. Men nu har jeg altså købt bilen.

Jeg ved det har været oppe før - hvordan deaktiverer man airbaggen i passagersiden. Jeg har surfet og fundet snedige løsninger hvor man piller et gult stik fra hinanden bag handskerummet og lign. Men i min instruktionsbog (på tysk) står der noget om en Mazda barnestol med en eller anden chip/sensor ordning, der skulle slå den fra.

Jeg ville egentlig helst have lavet en nøglekontakt - ligesom i andre biler.

Hvem ved noget - hvem har erfaringer????

/Klausuki
NB 1,8 - ´98 - Brilliant Black
- med læderstue, interiør i japansk åndenød, sædevarme og 17\" :-)
Brugeravatar
Klausuki

Geografisk sted: Skanderborg

Fandt selv løsningen...

Indlægaf Klausuki » man 20. jul 2009 19:36

...efter endnu flere forvirrede meldinger om hvorvidt jeg kan køre med mine børn i min mx´er fra den lokale Mazdaforhandler og andre venlige sjæle....

Jeg gennemlæste atter instruktionsbogen - der er på tysk og derfor lidt af en hård nyser at komme igennem.

Der står, at type 2 og 3 barnestole - altså typisk 9-18 kg og den efterfølgende selepude, trygt kan anvendes hvis blot sædet stilles så langt tilbage som mulige.

Jeg kører derfor atter trygt med min snart 6 årige datter på hendes selepude - frem og tilbage til ishuset - med den del omveje :-)

/Klausuki :-)
Brugeravatar
Klausuki

Indlægaf jepperimmen » ons 22. jul 2009 07:59

Jeg kører også gerne med sønnike i FREMADvendt barnestol.

Der er selvfølgelig klart at bagudvendt og airbag er en dårlig kombination, men gælder det også for fremadvendt barnestol og i så fald hvorfor?
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Klausuki » man 27. jul 2009 20:25

jepperimmen skrev:
Der er selvfølgelig klart at bagudvendt og airbag er en dårlig kombination, men gælder det også for fremadvendt barnestol og i så fald hvorfor?

Klausuki: Problemet skulle være, at airbaggen skydes af med så høj hastighed, at barnet, der sidder lavere bliver ramt i ansigtet - med risiko for skader.

Jeg talte med Andreas, der ikke kunne se problemet i praksis i MX´eren, da man sidder lavt og kan få sædet ret langt bagud. Min gode ven og nabo, der er Falckmand har set rigtig mange afskudte airbags (og hentet dem der blev reddet :-) Han ville heller ikke være nervøs for et barn i en fremadvendt barnestol.

Det - kombineret med "keine problem" i min tyske instruktionsbog gør, at jeg trygt kører videre.

Jeg har i øvrigt kørt MC i 20 år i klub, hvor masser af venner og veninder kørte med børn i godkendt udstyr, hvor vi havde fantastiske oplevelser.

Jeg har aldrig hørt om et barn, der kom til skade ved hverken MC-ulykke eller airbag-ullykke i en MX´er, så jeg lever videre med risikoen - der skal opvejes af alle oplevelserne med purke og småtøser...

God vind derude...

/Klausuki
Brugeravatar
Klausuki

Indlægaf JVN » ons 29. jul 2009 09:32

AIRBAG
Hvis du er klar til at køre uden airbag i begge sider, og uden ABS, sidder der en sikring til venstre for rattet.
NB 1998
MVH
JVN
JVN

Tilbage til Diskussion