Hvor meget kan en stof kalesche tåle?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvor meget kan en stof kalesche tåle?

Indlægaf Star » tors 3. sep 2009 21:56

Min nyerhvervede NA'er fra 92 er udstyret med en rigtig pæn Sonnenland kalesche. Nu begynder efterår/vinter sæsonen så småt, og så er det jeg tænker:

Hvor godt tåler sådan en stofkaleche en dansk vinter? - jeg har nemlig ingen garage at sætte den i. Bliver den f.eks ved med at være tæt efter ugevis med regn?

Skal man købe en overtræksgarage, for jeg har hørt at kondensen er endnu værre end vintervejret, og hvad med lakken under en sådan presenning?

Jeg havde faktisk tænkt på at investere i en harddtop, som må være det optimale, men told & skat ville have 10 kilo mere end jeg havde forestillet mig så finanserne er ikke lige til Hardttop nu :cry:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf Viggoman » tors 3. sep 2009 22:27

Giv toppen en tur af dette her: http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/166

Undervognsbehandling, en god gang voks eller lakforsegler+ hyppig vask vil redde dig gennem vinteren. Toppen er i den store sammenhæng nok den billigste \"karrosseridel\" at skifte, en vinter med salt og sjap vil være værre for undervogn, skærmkanter, vanger mv.

Mange af de dyre cabrio'er (Audi A4, BMW, Mercedes mfl.) kører med Sonnenland stof og de klarer skærene gennem vinteren uden problemer.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 3. sep 2009 23:41

Star:
Prøv Andreas Fast fsv. angår hardtop tlf. 40317408.

Uanset hvad du giver stofkalechen, vil der jo nok trænge noget vand/dug/rim - you name it - ind i stoffet.
Og det udvider sig ved frost.

Iøvrigt er en hard top nok noget af den bedste \"stivning\" af MX'eren, man/du kan få.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 3. sep 2009 23:53

Star:
Du skriver ikke noget om, at den skal i vinterhi ( i overtræksgarage) eller ej.

Hvis den skal i vinterhi, kan jeg forestille mig, at en af gutterne her på sitet kommer med tilbud/forslag, når tiden RIGTIG nærmer sig!!

Ikke osse xxx?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Star » fre 4. sep 2009 07:30

tak for tips, bilen skal ikke i vinterhi, men måske nok køres en smule, dog ikke hele tiden lige som nu.
Hasse, mener du at Andreas har \"billige hardtops?\"

Viggoman: det produkt lyder da glimrende, det må jeg hellere bestille uanset hvad :)
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Indlægaf jepperimmen » fre 4. sep 2009 07:54

NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hasse » fre 4. sep 2009 08:23

Star

\"\"\"Hasse, mener du at Andreas har \"billige hardtops?\"

Svar: Aner det ikke, men ring.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Danny » fre 4. sep 2009 09:07

Jeg kørte med stofkaleche på min gamle 5'er i tre år, året rundt. Den tog aldrig skade, heller ikke kosmetisk, men den blev selvfølgelig hurtigere snavset når man er uheldig at passere en saltspreder..

Men utæt eller falmet har jeg ikke oplevet.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Re: Hvor meget kan en stof kalesche tåle?

Indlægaf AS DK » fre 4. sep 2009 10:00

Star skrev:Skal man købe en overtræksgarage, for jeg har hørt at kondensen er endnu værre end vintervejret, og hvad med lakken under en sådan presenning?

Sonnenland stof kalesche, det duer bare.
Min kone havde indtil forrige år en Golf Cabrio årg. 1984 med den originale klud på. Da vi tidligere boede på vestkysten havde vi en overgang en overtræksgarage på bilen, men opgav den, da selv den mindste smule vind får nylon'en i overtrækket til at slibe på både lak og stof.

Kaleschen fik en gang rens og farveopfrisker hvert 5. år og en gang imprægnering hvert efterår, så var den klar.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf hasse » fre 4. sep 2009 10:01

Det ene er sikkert næsten lige så godt, som det andet altså vinyl><stof.

Bare det bliver vedligeholdt rigtigt og ordentligt.
Herunder en kold afvaskning efter vinterkørsel i lukket dyt. Under forudsætning, at det ikke er i frost.

Er sikker på, at min gamle vinylkaleche var den originale. Og den holdt i 18 år!! Og var faktisk tæt og ganske pæn indtil det sidste.

DET tvivler jeg på, at en stofditto kunne have...altså holdt.

Men som så meget andet: Det er vel et spørgsmål om smag og behag, om man har/vil have det ene eller andet.

Lader Hard Top være ude af betragtningerne, indtil gigten sætter ind.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Star » fre 4. sep 2009 13:51

jepperimmen skrev:http://www.mx5club.dk/Default.aspx?TabId=30&dnnbbfid=5&dnnbbtid=1456 lyder da oplagt - farven passer endda 8)

ja lige præcis sådan en ville jeg gerne eje, - men 6 kilo er bare udelukket lige nu (fattig som en kirkerotte :( - og det tager vist næsten et år før en klage til told og skat er afgjort, med eventuel tilbagebetaling)
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Indlægaf Star » fre 4. sep 2009 13:54

tak for buddene, det lyder lidt som om jeg ikke behøver at være så bekymret, hvis den ellers lige får en behandling (det er jo ikke til at se om den allerede har fået det, men den ser sgu ret ny ud, selvom den er 3 år gammel iflg regning fra tyskland)

Bagruden var ikke så pæn, men så gav jeg den en gang slipol som jeg læste om i anden tråd, og vupti, så var den sgu som ny og helt klar! :D
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Tilbage til Diskussion