Batteri (WestCo gel?) og andre dimser til montering?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Batteri (WestCo gel?) og andre dimser til montering?

Indlægaf MrT » man 14. sep 2009 08:24

Hey,

Så skete det igår - efter have holdt stille i cirka 3 uger i lufthavnsparkering, var der ikke andet end \"tik tik tik tik\" da jeg forsøgte at slå liv i 5'eren igår. Selv det gule skrummel af en boks med kompressor og starthjælp i, kunne ikke gøre noget - så den gider jeg ikke have med mere når jeg skal holde så lang tid. Måtte vente lidt over en time på tysk \"falck\" dukkede op og fik liv i den på 5 sekunder.

Det batteri jeg har i nu er på 41 amp. og kræver vedligeholdelse (dest. vand).

1) Jeg skal vel over på noget WestCo gel. batteri, som alle ser ud til at anbefale? http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/635
Men det er kun 31 amp., bliver det så ikke endnu \"værre\" end de 41 amp. jeg har nu?

Jeg har allerede en CTEK XS 3600 oplader som også fungerer til Gel batterier, så den del er fin nok.

2) Passer batteriet til sådan en \"battery tray\" her, og er den standard i NA? Jeg har nemlig ikke én, så kan lige så godt få den med, hvis det passer: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/701

Og så skal jeg nok have en \"battery clamp\" også, den jeg har nu ser noget hjemmelavet ud: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/732
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » man 14. sep 2009 08:43

Jeg kører med et alm. batteri nu på ca. 40 A - dette har aldrig fejlet, men den dag det ikke kan mere så tror jeg at jeg smider et af Gel batterierne i, istedet. Gel fylder mindre og gør at jeg kan montere afdækningen korrekt i stedet for den lidt \"hovsa agtige\" montering jeg har nu!

Din lader fungerer super også til gel, jeg har selv den samme :)

Med dit bevægelsesmønster i tankerne så kunne du jo overveje om du skulle montere en afbryder på dit batterikabel. På den måde kan du jo tage strømmet når du sætter bilen i lufthavnen og så er der intet \"skjult\" forbrug mens du er væk. Ulempen er naturligvist at radioen skal grundindstilles hver gang, men du er sikret start!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf MrT » man 14. sep 2009 09:13

Nåh ja, jeg har også den der \"hovsa agtige\" montering af afdækningen pt. - det ser hvertfald ikke spor originalt ud.

Den har godt nok lidt batteriforbrug når den er slukket, radioen en smule men også GPS trackeren - det er dog meget, meget lidt, men selvfølgelig noget. Nu bliver det dog snart vinter og så skal den alligevel i vinterhi, så jeg overgår til lejebiler.

Så skal jeg bare høre om nogen ved noget om den battery tray? :)
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/701
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Tore » man 14. sep 2009 12:31

Jeg har et WestCo batteri og den der battery tray. Passer som fod i hose. :-)
Hvis ikke du har det, skal du også have \"Battery Retaining Hook Bolt\" og \"Battery Clamp\". Begge passer perfekt på WestCo batteriet.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » man 14. sep 2009 12:39

Tore,

Battery retaining hook bolt har jeg allerede - den bruges til at nå op og få fat i den hjemmelavede metal-dims der går tværs over mit nuværende batteri, til at holde den fast.

SÃ¥ jeg holder fast i de 3 ting jeg skal have fat i, batteri, tray og clamp.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » man 14. sep 2009 16:55

Jeg har lige i sidate uge monteret et WestCo batteri i min bil. Batteriet fylder slet ikke den der battery tray ud. Det er en del kortere, så jeg har skåret en træklods så det ikke flytter sig. Bredden passer fint i bakken.
\"battery clamp\" har alt for langt mellem de tværgående vinkler til at holde på batteriet. Jeg har lagt noget gummi under beslaget da stangen trykker voldsomt på hjørnet (langsiden af batteriet). Tror jeg på sigt vil lave mit eget design, der passer 100%.
Kapasiteten er jo mindre end dit eksisterende, så alt andet lige, vil du opleve at det hurtigere går død (under forudsætning at dit nuværende stadig har fuld kapasitet). Du skal være opmærksom på at en lynopladning ( og som jeg ser det også startkabler) ødelægger et WestCo batteri. Der står også at det kræver 3-7 dages opladning, hvis det har været helt i bund. Det er jo fordi den type lader som må bruges kun lader med få Amp.
Jeg målte den første vinter at min brugte 0,2A når den var \"slukket\" og det vil dræne batteriet i løbet af få dage. Har set at Mazda opgiver \"dark current\" til 0,02A, så det er nok min radio og alarm der æder resten.
Sidste vinter blev laderen bare sat til konstant, når bilen ikke bruges i flere måneder. Laderen er intilligent, og vil bare sørge for at veligeholde batteriet.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf MrT » man 14. sep 2009 17:04

Det lyder ikke godt Kuksi ... både at dig og Tore åbenbart har vidt forskellige erfaringer med både battery tray og battery clamp, men nok endnu værre at ved 0,2A \"slukket\" forbrug at det vil dræne batteriet i løbet af et par dage - så holder det hvertfald ikke 3 uger i en lufthavn, og jeg har virkelig ikke lyst til at skulle genindstille radioen hver gang (hvis jeg sætter en afbryder på), plus at GPS trackeren i så fald også vil være værdiløs :)

Og så dur det selvfølgelig heller ikke hvis startkabler ødelægger sådan et WestCo batteri.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Claus » man 14. sep 2009 17:53

Gel batterier er perfekt til vores model, specielt hvis bilen i vinter perioden ikke bliver motioneret så ofte.
Gel batterier kan sjat lades og batteriet kan tåle at blive afladet uden at tage skade.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » man 14. sep 2009 18:01

Claus skrev:Gel batterier er perfekt til vores model, specielt hvis bilen i vinter perioden ikke bliver motioneret så ofte.
Gel batterier kan sjat lades og batteriet kan tåle at blive afladet uden at tage skade.

Min 5'er holder med CTEK opladeren i hele perioden, så det er intet problem :)

Men det er et problem hvis gel batterierne ikke kan tåle startkabler og/eller går død hvis det ikke bruges i 3 uger.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Claus » man 14. sep 2009 18:17

Taget fra nettet :

Gel batteri - Vedligeholdelsesfrit hvor batterisyren er bundet i en tyktflydende gele, der forhindrer lækage – også hvis batteriet monteres liggende (90° hældning).
Lang levetid og sikker håndtering.
Helt lukket. Det er ikke nødvendigt at påfylde batterivand.
Intet gas kan sive ud eller lække.
Ved opladning afgives hverken gas eller syredampe.
Batteriet kan derfor anbringes på sværttilgængelige steder.
TÃ¥ler flere opladninger end almindelige syrebatterier.
Langsom selvafladning samt god evne til gendannelse efter kraftig afladning gør gel-batteriet ideelt til sæson- eller sporadisk anvendelse.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf And » man 14. sep 2009 18:22

Ro på...

Uden at være HELT skråsikker, så tror jeg ikke at du får problemer med at holde tre uger i lufthavnen med GEL batteri. Min MX-5 har holdt flere gange ved firmaet og i lufthavne mens jeg har været ude at rejse. Jeg har aldrig haft skyggen af startproblemer. Senest stod den der i 22 dage inden jeg kørte hjem igen. I garagen står den jo også i perioder lang tid af gangen. Mit batteri er af ukendt dato og oprindelse.

Alternativt kunne du jo måle dit forbrug når bilen holder stille hvis du har adgang til et amperemeter, så har du en indikation af om den kan klare det. Jeg tror nok bilen skal overleve - den har jo klaret det indtil nu :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf MrT » man 14. sep 2009 19:23

Ja, ingen tvivl om at bilen nok skal klare det :D Jeg er bare ikke vild efter at give 500+ kr for at batteri som man ødelægger første gang man sætter startkabler til det, HVIS det nu ikke kunne holde sig i 3 uger :)

Jeg må lige prøve at sætte et amperemeter på, er det bare på (-) man måler?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Claus » man 14. sep 2009 19:37

Øhhh, hvorfor skulle det ikke kunne holde til startkabler ?
Brugeravatar
Claus

Indlægaf MrT » man 14. sep 2009 19:42

Claus skrev:Øhhh, hvorfor skulle det ikke kunne holde til startkabler ?

Jeg ved ikke så meget om det, så har kun dette fra Kuksi :)

Kuksi skrev:Du skal være opmærksom på at en lynopladning ( og som jeg ser det også startkabler) ødelægger et WestCo batteri. Der står også at det kræver 3-7 dages opladning, hvis det har været helt i bund. Det er jo fordi den type lader som må bruges kun lader med få Amp.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » man 14. sep 2009 22:02

Det som denne type batteri ikke tåler, er stor ladestrøm. Der skal lades med en lille strøm (max 3A) over længere tid. Derfor er det også så mange dage om at blive fuldt opladet, efter en total afladning.
Hvis man knalder er sæt start kabler på, vil man jo lade med kæmpe strøm, når man parallelforbinder de to batterier. Jeg har allerede tænkt, at hvis jeg holdt og skulle have starthjælp. Ville jeg koble mit batteris stel fra, og starte bilen med start kablerne. Derefter ville jeg sætte stelforbindelsen til det afladede batteri på igen. På den måde vil strømmen trods alt være begrænset til den generatoren levere. Det bedste (for batteriet) ville være at køre hjem uden batteriet forbundet. Derhjemme kunne man så sætte laderen på, og på den måde have ydet optimal beskyttelse af sit batteri.
Mener det var en lader/start hjælp der tog livet af/skadede webs \"gamle\" WestCo batteri.

@MrT: hvis din bil har kunne holde strøm i 3 uger med det gamle batteri, går det nok også med det nye. Med med 0,2A som jeg har i strømtræk, er det jo helt tomt efter (31:0,2) timer = 6,4 dage. Hvis man nu kun har en tiendedel af mit forbrug i \"dark current\" som Mazda opgiver. Er der jo strøm til 64 dage ,før det er helt dødt.
Har faktisk min alarm mistænkt for at være synderen til det store forbrug.

Hvis du vil måle forbruget, er det fint at gøre det i stelledningen til batteriet. Så er du sikker på at få målt alt forbrug, selv har jeg flere \"løse\" ledninger forbundet på +polens skrue.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Næste

Tilbage til Diskussion