Grip og opsætning af undervogn

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Grip og opsætning af undervogn

Indlægaf Viggoman » fre 23. okt 2009 22:55

Jeg kunne godt tænke mig at finde en relativ enkel måde at indstille undevognen på, dvs. støddæmpere, krængningsstabilisatorer, dæktryk ( og ultimativt hjulvinkler og corner weight). Det er lidt svært på almindelig vej at finde grænserne og derfor er spørgsmålet: kan man regne med at bilens grundliggende tendenser til understyring/overstyring er de samme op forskellige typer underlag? Hvis man havde adgang til f.eks. en støvet P-plads eller en våd ditto, kan man så gå ud fra at bilen f.eks. generelt overstyrer/understyrer på relativt samme måde? Eller er det usammenligneligt?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » lør 24. okt 2009 08:00

Hvis det er til bane brug, tror jeg ikke at en parkeringsplads kan bruges til meget. Skal bilen virkelig sættes op, skal det gøres fra bane til bane. Der er ikke 2 baner som er ens i underlag, samsætning af sving og langsider, samt hastigheder igennem sving. Den bedste måde er at have en grund opsætning på camber, toe og caster (corner weight er en mulighed). Dæmper (justerbar), stabilisator og dæktryk er så noget man kan lege med på en trackday. Det idste der er vigtigt er kørestil og fornemmelse. Det er ikke nemt at lave set up til bilen, tage den ud på banen også fornemme forskelen fra et tidligere set up. Det kræver noget erfaring og nogle hjælpemidler som data på dæk temp, sektor og omgangstider, hvis den optimale undervogn opsætning skal findes.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Claus » lør 24. okt 2009 08:54

Viggoman, du stiller et spørgsmål der ikke kan besvares, direkte og et spørgsmål som teknikere kæmper med hver dag og samtidig er meget afhængig af chafførens køremåde og evner.

Du skulle prøve SimBin Race simulator spillet Race07 eller GTR Racing og der kan du teste og prøve de forskellige opsætninger og du kan mærke hvordan bilen reagerer på banen.

Kører du online race vil du opleve, hilse på og køre imod rigtig mange kørere fra Clio Cup, Advan Cup, Legend Cars, Swift Challenge m.m.
Så spørger man dem hvorfor de vinterkører på computeren, og de svarer at programmet giver dem den bedste og mest realistiske feedback.
Jeg så GTR2 Racing til 99kr i det lokale supermarked.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » lør 24. okt 2009 10:19

Jeg køre også Simrace, som Race07 og Rfactor og her kan man virkelig lege med undervogns opsætning. Men at sætte en BMW 320i op til Sturup er ikke det samme som at sætte sin MX-5 op til Sturup :wink: . Ingen tvivl om at Simracing er rigtig god træning til banekørsel, men det store problem er at føle en overstyrring eller understyrring (inden det er forsent) i Simracing, hvor man IRL har meget bedre føling med det. Og det er jo netop følingen med over- og understyrring som er afgørende for en god undervogns opsætning som passer ens kørestil. Kan dog kun anbefale simracing og man kan betemt se en forskel, når man ændrer på dæmper, stabilisator osv. Men følingen vil man aldrig kunne simulere. Synes bestemt det er nemmere at kaste en MX-5 rundt på Knutten i virkeligheden end det er i Rfactor.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » lør 24. okt 2009 10:36

Nu går det jo hen og bliver avanceret... Jeg er med på at den optimale opsætning ikke er ens fra bane til bane og er meget kompleks. Men hvis jeg nu bare vil finde et nogenlunde neutralt basisopsæt uden udtalte under/overstyringstendenser? Mit spørgsmål går egentlig på om man kan grovjustere sin opsætning på f.eks. en våd P-plads? Vil en neutralt opsat bil også som hovedregel opføre sig neutralt på våd og fedtet vej?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » lør 24. okt 2009 11:47

Vil en neutralt opsat bil også som hovedregel opføre sig neutralt på våd og fedtet vej?

JA!
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Claus » lør 24. okt 2009 14:32

altid6 : Ja, du har ret, men man får altså en super god fornemmelse af bilen og kan altid fornemme at nu kører man bilen på grænse og det er lige før man ryger af.
Jeg havde pokkers svært ved at køre stærkt i programmet, jeg spandt altid rundt og kunne ikke bremse optimalt....fik aldrig en ordentlig omgangstid, men efter at have fået hjælp til opsætning af undervogn, går det væsentligt bedre. Men stadigvæk ikke helt optimalt, men øvelse gør mester og nettet er til god hjælp, for gode opsætnings tips på de enkelte baner.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf hasse » lør 24. okt 2009 16:48

Hvor kunne der spares penge og forurening, hvis vi brugte cyklen til daglig og racede på fladskærmen istedet for på vejnettet!

NÃ¥ tilbage til emnet:

Efter min opfattelse får man først den rigtige fornemmelse af, hvordan MX'eren opfører sig ved de forskellige opsætninger, hvis man er spændt rigtig godt fast i sædet.

Synes selv, at meget af fornemmelsen går fløjten, når kroppen/overkroppen bevæger sig fra side til side.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » lør 24. okt 2009 16:58

Griner...ja, men uanset hvad så giver det en rigtig god formennelse af hvad ændrede camber eller caster, dæktryk, fjeder vandringer, hårdhed med mere gør ved en bil.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf hasse » lør 24. okt 2009 17:33

Det lyder spændende og sjovt til de lange aftener.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » tors 29. okt 2009 18:01

Jeg fandt lidt hjælp til opsætningen...

http://www.solomiata.com/swaybar.html
Brugeravatar
Claus

Indlægaf hasse » tors 29. okt 2009 18:08

Vedr. grib.
Gummi/dæk bliver jo (for) gammelt. Mener det er en 5 år det siges.

Men gælder det også for dæk, der er i brug??

Altså:
Bliver gribbet dårligere med tiden?
Ser selvfølgelig bort fra slitage.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » fre 30. okt 2009 08:57

Nu har jeg kun erfaring med slicks - altså til motorcykel.

Nej du får ikke mindre grip, med mindre at dækket er blevet hårdt og gummiblandigen \"hærder\" sådanne dæk plejede vi blot at raspe, så fik man den gamle bløde overflade frem igen.

Gamle dæk betyder ofte at det bliver \"stift\" og ufleksibelt i karkassen, hvor der kan komme revner, der kan give sive punkteringer eller at dækket pludseligt revner \"eksploderer\" og det er jo ikke så godt når man skal bremse for enden af langsiden.
så hold øje med mikroskopiske revner i dækket..pres det sammen og kik på karkassen for små revner.

Dette fandt jeg på nettet :
Alle dæk har også en DOT kode på siden af dækket. Koden viser, hvornår dækket er produceret. Fra år 2000 er koden på fire tal i stedet for tre tal. De to første tal oplyser om produktionsugen mens de to sidste oplyser om året. Brug aldrig dæk, der er over seks år gamle.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf hasse » ons 4. nov 2009 10:56

Fgl.:
Forskellig dimension på for- og bagdæk.
Som vist nok adskillige andre steder har jeg udtrykt min begejstring for B.F. Goodrich G-force Profiler.
(Faldt for det, fordi det efter deres reklamebrøl (som jeg mener er rigtigt) giver 10% mere bredde ift. normale dæk).

Kører med 195x50-15\".

Og så er det, at jeg er begyndt at overveje: Hvad med 205x50 på baghjulene (205x45 findes ikke i dette dæk)???

Tanker:
Bredere dæk giver mere rullemodstand og luftmodtstand (ikke småting), men hvis det er på baghjulene, er det sikkert mindre end 50% forøgelse.
Samtidig er det kun på de trækkende hjul.

De ændrede køreegenskaber (over-/understyring kan afhjælpes med dæmperindstilling og swaybars (justerbare).

Så kort og godt: Lyder det åndsvagt (nej)?

Er der nogen har kører/har kørt med forskellige dækbredder?

PS.
Jeg må vist efterhånden være lige så god som DMI:
Er det lortevejr kommer der flere indlæg fra mig, end hvis det er MX5 vejr.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » søn 8. nov 2009 11:35

Lad mig høre jeres kommentarer til mine overvejelser omkring forskellig dækstørrelser.

Synes, at det - måske - især har interesse for jer med en masse HK/NM -turbodrengene.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Næste

Tilbage til Diskussion