Nye tændkabler??

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Nye tændkabler??

Indlægaf Star » ons 13. jan 2010 19:53

Der står i tuningsafsnittet her på five speed at tændkablerne er sårbare og det godt kan betale sig at skifte dem.
Hvordan ved man om de er modne til udskiftning? - hvis bilen starter øjeblikkeligt og kører udmærket?

Hos Thansen sælger de et sæt til MX5, - er de noget værd eller er det noget \"skrammel\" ? - jeg er ikke interesseret i \"religiøse\" holdninger, som f.eks \"alt fra Thansen er noget møj\", men vil helere høre fra nogen der rent faktisk VED om de dur, og om det vil hjælpe på en ellers rimelig velfungerende bil.
Også afsnittet om at stille tændingen op, så skulle bilen køre bedre og hurtigere. Hvorfor det? - hvis det er sådan, hvorfor er det så ikke gjort fra fabrikken side?
Jeg spørger ikke for at provokere, men fordi jeg ikke har forstand på det, men det lyder som en vild enkel (og ikke mindst billig)måde at få bilen endnu kvikkere en den er hvis det er rigtigt, - og hvad er den eventuelle bagdel?

Hilsen den stadig meget uerfarne MX-ejer... :oops:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf Kuksi » ons 13. jan 2010 21:14

Jeg var det samme igennem for 3 år siden. :)
Valgt ikke at skifte kablerne, da bilen jo kørte og startede fint.
Det gjorde den så i nogle måneder, og som lyn fra en klar himmel kom problemet. Den havde svært ved at tænde på en cyl. men kun når den blev kørt op i omdr. Alle andre biler jeg har oplevet tændings problemer med, har det været ved lave omdr.
Jeg valgte KV85 fra Magnecor, og det har jeg bestemt ikke fortrudt. http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/560
Kender ikke dem fra T.Hansen, eller prisen. Men ville til hver en tid atter vælge som jeg gjorde dengang. Tror ikke der er en målbar ændring mellem disse og et sæt fungerende orginale. Men var overrasket over at jeg syntes den gik mere jævnt i tomgang, med KV85'erne.
Når du stiller tændingen tilbage fra 10° til 14°, får du mere moment precis hvor du har brug for det, nemlig i mellemområdet. Ulæmpen eller grunden til at det ikke er det Mazda har valgt som standard indstillingen, kan jeg kun gætte på. Men gætter på at det er for at være sikker på at undgå tændingsbanken, under alle forhold. Så som dårlig benzin/lavt oktantal, varmt vejr, sejtrækken m.m. Men praksis viser at vi sagtens kan køre med 14° uden problemer. (mener at jeg selv på et tidspunkt kørte med 16-17° stadig uden at opleve problemer, men det var heller ikke vildt varmt i vejret).
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 13. jan 2010 21:27

Du kan måle modstanden i kablerne.
Det med \"..for at undgå tændingsbanken..\" køber jeg ikke.

Jeg har i de seneste år kørt med 22 gr. uden nogen form for tændingsbanken. 92 oktan.

Evt. problemer med tændingen kan skyldes dårlig forbindelse nede i spolerne.( tag tændkablerne ud og giv dem en gang smergellærred. Lav en lille rulle af smergellærredet og \"skru\" den op og ned i spolerne. Og PUST!!).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Felix » ons 13. jan 2010 23:42

Det med \"..for at undgå tændingsbanken..\" køber jeg ikke.

Enig - Tror heller ikke meget på at selve kablet - hvis det ellers er helt og leder som det skal, hvilket kan måles som Hasse skriver, kan gøre noget for tændingen. Fokuser på tændrørene - er de slidte eller snavsede kan de sagtens genere problemer og køb nogle af god kvalitet - Har lige købt nogle langnæsede NGK fra MX parts, der efter sigende skulle have den fordel at komme længere ned i forbrændingskammeret og dermed sørge for bedre antænding - se den tror jeg mere på, men det kommer an på en prøve - købte dem primært fordi de var sat til næsten samme pris.

Angående ændring af fortændingen kører jeg selv med 14 grader igennem flere år nu og oplevede en klar forbedring i momentet i lavere omdrejninger fra standard 10 grader, uden at det har givet anledning til problemer med tændingsbanken - Men prøv selv - det er super enkelt indgreb og er du ikke overbevist så sætter du den bare tilbage igen. :D
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Kuksi » tors 14. jan 2010 00:35

Jeg har i de seneste år kørt med 22 gr. uden nogen form for tændingsbanken. 92 oktan.

Sikkert rigtigt hasse. Har også selv kørt med 18-20°, men glemmer du ikke samtidig at fortælle om vores \"BIPES Box\"? Jeg har med bevidst holdt dette udenfor, da det ganske enkelt ikke går uden tændingsbanken(for mig i hvert fald) med \"så mange grader\" uden box'en.

Ja så må jeg jo hellere lige forklare hvad det er. Det er en box som arbejder sammen med den orginale motorstyring (ECU). Således at tændingen er stillet tilbage (hvilket giver mere bundtræk) ved lave omdr. under 3-4000 omdr. Over dette punkt (det sker gradvist, og med valg af både omdr. og antal grader), stilles tændingen som ECU'en bestemmer (populært sagt, ved godt at både temperatur og luftmængde måleren er med i beregningen)

Altså: Du får ikke en hurtigere bil ved at skifte ellers fungerende tændkabler. Men det er klart en fordel at stille tændingen tilbage til 14° og jeg ville da også prøve 16° hvis jeg var dig. Men lyt efter banken, især på en varm dag eller hvis du kører race (på bane :wink: )

PS. I må altså ikke anse tændkabler for værende OK, bare fordi man med et ohmmeter har målt der er forbindelse fra den ene ende til den anden.
Desuden vil der være vidt forskellig modstand i de 4 kabler (i hvert fald i de org.), hvilket skyldes den måde radio støjdæmpningen er lavet på. Modstanden vil afkænge af kabellængden, og er let >1000 ohm. Bare lige til info., så ingen tror det er en fejl.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tors 14. jan 2010 00:55

Kuksi:
Det burde jeg selvfølgelig have nævnt (svedt det ud i \"kampens\" hede eller, hvad jeg nu skal finde på at skrive).

Og jeg vil da også i den forbindelse bemærke, at jeg ikke har prøvet at køre med mere end 18 gr. med Bipse'n slået fra.

Var ikke klar over det med radiostøjdæmpningen (så lærte jeg osse noget i denne sene nattetime).

Kører iøvrigt med den kraftigere spole fra Miatamania.
Og indtil de blev stjålet med kabler fra Nology.

Så de nuværende kabler er 0 ohms (?) kabler, jeg købte hos Miatamania sammen med \"coilerne\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Star » tors 14. jan 2010 09:13

Tak for svarene, jeg tror jeg vil starte med tændingen, for jeg tror ikke mine kabler fejler noget.
Den kører noget op og ned i tomgang ( nogen gange, men ikke altid) - men det er vist noget helt andet ikk? - noget tomgangs ventil/regulator/sensor whatever.. :oops: - den går i hvertfald ikke i stå
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Tilbage til Diskussion