Tændingsindstilling og benzinforbrug

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Har i ændret tændingen fra de originale 10 grader?

ja
7
37%
nej
5
26%
nej, men påtænker det
7
37%

Afgivne stemmer : 19

Tændingsindstilling og benzinforbrug

Indlægaf Star » lør 19. jun 2010 11:28

Jeg har aftalt tid med min mekaniker om at han skal stille tændingen op til de 14 grader som anbefales af så mange herinde. Han stiller sig skeptisk og spørger om jeg er sikker på at den kan holde til det, - at jeg risikerer at brænde hul stemplerne osv.

Så er det jeg gerne vil spørge om:

Er der nogen risiko forbundet det dette ( jeg kører altid min. 95 oktan) ?
Er det virkelig mærkbart at den bliver kvikkere?
Har det nogen konsekvenser mht startvillighed osv ? -( for min starter altid første gang jeg drejer nøglen, og vil nødig sætte det over styr)
Har det indvirkning på brændstofforbruget?

MHT brændstofforbrug, så kører jeg altid lige omkring 10 km/l - bortset fra sidste optankning, hvor jeg havde tanket Shells nye \"fuel save\" brændstof, og på denne tank kørte jeg 11,2 km/ :o - om det var mig der kørte mere Morfar end jeg plejer ved jeg ikke, men synes det umiddelbart ikke. - Jeg har hørt andre sige de kører mellem 12-13 km/l - passer det? - og køres i så ikke MEGET Morfar, og aldrig op i omdrejninger?

Jeg tilknytter lige en afstemning om hvorvidt i selv rent faktisk kører med denne forhøjede tænding, eller om det bare er overvejende \"snak\"

Jeg håber i gider tage jer ulejlighed til at svare, jeg synes det er lidt interessant at vide.. :)
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf Kuksi » lør 19. jun 2010 12:44

Fik straks stillet min tilbage da jeg fik den.
Har kørt med både 14 og 16° uden problemer, og uden nogen anden form for elektronik. Med min Bipes tændingsbox, har jeg kørt med 22° som grundindstilling, der så aut. trak op til 8° fra ved højere omdr.
Om det har haft indvirkning på benzinforbrug?? Har altid ligget omkring 10km/l. Som indeholder meget frisk kørsel i storbyen, og omegn. Det vil sige at den får lov til at blive kørt ud i alle gear.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » lør 19. jun 2010 19:03

Kører stadig std. 10°.

Har købt en tændingspistol sidste år, men har ikke fået justeret den endnu. Det er et af sommerens små hyggeprojekter der skal effektueres så snart jeg er ovre eksamensræset og har sommerferie.

Forventer at lægge ud med 14°, har ingen andre modifikationer på motoren end et svinghjul der blev lettet for ca. 750 gram i foråret.

Angående mit benzinforbrug er det blot at klikke på linket i min signatur :)
Jeg har kørt lidt friskt på det sidste, så det er helt \"nede\" på 12,5 km/l
Senest rettet af And søn 20. jun 2010 12:55, rettet i alt 1 gang.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Hunden » søn 20. jun 2010 08:26

Min står på 14 grader men kan ikke mærke det helt store . Så kører jeg 12 på literen og jeg kører BESTEMT ikke morfar. Men for at vende tilbage til det med at pille ved bilen, så er det jo sådan at mange små optimeringer giver noget i den sidste ende,det har det ihvertfald gjort på min 100 %.
18 Ã…r igen
Brugeravatar
Hunden

Geografisk sted: Midtjyland

Indlægaf Kuksi » man 21. jun 2010 14:23

Det overrasker i hvertfald mig at der ikke er flere der har ændret indstillingen. :o
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » man 21. jun 2010 15:02

Har prøvet 14 til 18 grader på std. ECU. Og kørt med ret så aggressive tændingmaps på MSPNP'en.

Benzinforbrug går jeg ikke op i, så der kan jeg ikke bidrage.

Men 14-16 grader på std. ECU kan bestemt mærkes. Og anbefales.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Tilbage til Diskussion