Nyt bagtøj. Modelskifte?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Nyt bagtøj. Modelskifte?

Indlægaf hasse » man 25. okt 2010 17:55

Sakset fra Ands tråd om sysngodkendt Rotrex:

\"....Men du skal være opmærksom på de andre ting, der muligvis skal ændres, såsom undervogn og bremser.

Udskriftning af disse vil formentlig medføre et modelskifte (kaldet ID-tab), og så skal der betales ny afgift. Ikke fuld afgift, men afgift efter en speciel udregningsmetode. ...\"

Læg mærke til, at de skriver \"formentlig\"

At man smider et nyt bagtøj fra en NB model i en NA model er tilladt, og der bliver ikke tale om ny afgift, nyt syn, modelskift el. lgn..
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Nyt bagtøj. Modelskifte?

Indlægaf one-niner » tirs 26. okt 2010 12:36

hasse skrev:At man smider et nyt bagtøj fra en NB model i en NA model er tilladt, og der bliver ikke tale om ny afgift, nyt syn, modelskift el. lgn..

Hasse, hvordan kan du sige det? Er det noget du ved, eller noget du gætter på?

Hvis bagtøjet har en anden udveksling eller evt. spær, så vil jeg da sige, at de tekniske data er ændret, og så skal ejeren som minimum fremstille bilen til syn, hvor der skal gøres opmærksom på, at bagtøjet er skiftet til en anden type, så den kan blive synet med konstruktive ændringer - det burde være en formsag, men spørg evt. Færdselsstyrelsen eller i synshallen inden ombygning for at være helt sikker. Se evt. Synsbekendtgørelsen § 22: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 22315&#p22

Mht. afgift, så tror jeg, du har helt ret. Bilen vil i al væsentlighed stadig være den samme bil, og har dermed ikke tabt sin afgiftsmæssige identitet. Men spørg evt. Skat inden ombygning for at være helt sikker.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf hasse » tirs 26. okt 2010 16:59

Det er noget jeg \"gætter\" mig til efter (i sin tid) at læst lidt på lektien.

Ad
Dine bemærkninger omkring tekniske data: \"...tekniske data er ændret..\"

Læg mærke til, at der i paragraffen står:

\"..ved andre ændringer af registrerede tekniske data...\"

Jeg ved ikke, hvad der er registreret eller ikke-registreret af tekniske data om de forskellige mx5 modeller.

Mit udgangspunkt er og har været (indtil nu?):
Jeg betragter bagtøjet som en reservedel.
Og hvis jeg ikke husker meget galt, må der godt bruges reservedele fra nyere modeller.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf one-niner » tirs 26. okt 2010 17:12

Eftersom ingen af os er 100% sikre, så er mit råd stadig, at man kontakter Færdselsstyrelsen eller synshallen inden man kaster sig ud i sådanne projekter, med mindre man er ligeglad med det juridiske, for der er jo aldrig nogen, der vil opdage, at man har monteret et andet bagtøj.

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf hasse » tirs 26. okt 2010 17:28

Er egentlig ening med one-niner.
Der er sgu' ingen, der opdager, at der er monteret et andet bagtøj (tror jeg). Medmindre vedkommende er bekendt med, at akslerne og deres forbindelse til diffet er forskellige.

Hvis, såremt jeg skal udskifte mit nuværende bagtøj (hvor jeg iøvrigt har eftermonteret Mazda Speeds LSD) med \"det nye\", agter jeg ihvertfald ikke at spørge først.
Hvis: \"Jamen jeg troede, at det blev betragtet som en reservedel\".
Og så ta'r jeg den derfra.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » tirs 26. okt 2010 19:05

hasse skrev:Læg mærke til, at der i paragraffen står:

"..ved andre ændringer af registrerede tekniske data..."

Jeg ved ikke, hvad der er registreret eller ikke-registreret af tekniske data om de forskellige mx5 modeller.

Som udgangspunkt vil jeg sige at ovennævnte bl.a. kan henføres direkte til vognens typegodkendelse. Heri står blandt flere oplysninger, ET-mål fælge, diameter og type af bremser, slagvolumen for motor, geartype og lign.

Disse er umiddelbart tilgængelige registrede tekniske data for pågældende model. Dermed er disse måske også at definere som let tilgængelige.

Det i det konkret nævnte eksempel pågældende bagtøj - det kræver sku en SKARP person for at spotte! Jeg ville uden at blinke foretage samme manøvre.

Jeg tror heller ikke vi skal gøre synsfolk værre end de er, deres primære opgave er at afgøre om et køretøj er i en sikkerhedsmæssigt forsvarlig stand.
Senest rettet af And tirs 26. okt 2010 19:35, rettet i alt 1 gang.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf one-niner » tirs 26. okt 2010 19:19

And skrev:Jeg tror heller ikke vi skal gøre synsfolk værre end de er, deres primære opgave er at afgøre om et køretøj er i en sikkerhedsmæssigt forsvarlig stand.

Absolut! Jeg ville også bare gøre det, men hvis det skal gå "rigtigt" til, så tror jeg nu stadig, at det er en konstruktiv ændring, som bilen skal synes med - og jeg tror heller ikke, at der ville være nogen som helst problemer i det.

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf hasse » tirs 26. okt 2010 21:19

Må nok tilstå, at mit indtryk af synsmænd fik et knæk,
1
da en synsmand gav mig en anmærkning ved et periodisk syn om min skrå fornummerplade. (Er omtalt i en tråd et eller andet sted).
Ovnikøbet en (standard) bemærkning om, at vognen kun måtte bruges til kørsel frem og tilbage fra reparatør...eller hvad det nu er der står i deres skemaer.

2
Og et andet eksempel, da en synsmand - ved et andet periodisk syn - gav mig en bemærkning om de monterede fodplader på pedalerne (også omtalt andet sted).

(Ved det godt: Enkelte \"mærkelige eksemplarer af racen\" skal ikke belaste hele \"racen\").

Men måske virker jeg særlig provokerende på (syns-)folk!!!!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Tilbage til Diskussion