HÃ¥ndvask eller Vaskehal

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

HÃ¥ndvask eller Vaskehal

Indlægaf Christian T » ons 28. apr 2004 20:48

Hey

Hvordan vasker i jeres MX-5 ??

Jeg vasker den i hånden, men dovenskaben gør at det ofte er lidt fristende at køre den igennem en vaskehal, men jeg mener at der i brugsanvisningen står at kalechen ikke med garanti kan tåle det.

Hvad mener I - lad mig høre ?

/Christian
Christian T

Geografisk sted: Ølstykke

Indlægaf Mikkel » ons 28. apr 2004 21:15

Jeg smed den i vaskehal et par gange i vinters uden problemer (jeg styrede dog selv børsterne væk fra kalechen for en sikkerheds skyld).
Men da børsterne en dag havde haft fat i en af mine stænklapper og næsten \"vredet\" den af bilen :cry: (spørg ikke hvordan det kunne ske), er det helt sikkert slut med \"den lette løsning\".

Fremover bliver det i hånden - med to spande, vandslange, børster og vaskeskind. Resultatet bliver selvfølgelig også lige lidt lækrere (i hvert fald psykologisk), nu hvor man selv har knoklet og kælet i timevis :wink:.

Hvad der så bliver løsningen til næste vinter - ja, der kommer jeg nok til at slås med en frossen vandslange en gang eller ti :x.

Vaskehallen nærmer jeg mig i hvert fald ikke foreløbig.
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel

P.S.

Indlægaf Mikkel » ons 28. apr 2004 21:35

...når jeg engang får rigtige børn, så propper jeg jo heller ikke dem i vaskemaskinen! :wink:
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel

Re: P.S.

Indlægaf Martin » tors 29. apr 2004 19:53

Jeg kan kun være enig :!:

Det giver forøvrigt også en masse små ridser i lakken an give den maskin-vask. En mild sæbe -og masser af vand er opskriften for mig.
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Knud Erik » fre 30. apr 2004 06:48

HÃ¥ndvask
Det kunne aldrig falde mig ind at køre i vaskemaskine.
Jeg sørger for at lakken har en god voks. Så kan jeg nøjes med at vaske med kold vand uden sæbe.
Efter vask får den en tur med vaskeskind for at undgå kalkpletter.
Atter en fornøjelse ved 5éren.
:lol:
Knud Erik

Indlægaf jepperimmen » fre 30. apr 2004 10:32

Masser af vand, lidt sæbe når det er nødvendigt, ny svamp til de øverste 3/4, lidt ældre svamp til det nederste.

Samtidig med at bilen får voks, kan jeg anbefale også at vokse fælgene, så bliver de meget nemme at holde rene.

Jeg bliver måske nød til at køre i 5'eren i den kommende vinter, afhængigt af om vi når, at få bygget hus på vores netop indkøbte grund.

Nogen gode tips til håndvask om vinteren :?: :?:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Mikkel » fre 30. apr 2004 11:48

:idea: ...ikke til om vinteren, men jeg kan varmt anbefale (hvis altså ikke det siger sig selv), at man bruger en spand til det rene vand (evt. med sæbe), og en anden spand vand til at skylle børsten/svampen i - præcis som når man vasker gulv.

Grunden til dette er ret tydelig, hvis man ser på skyllevandet når man er færdig med at vaske. :wink:
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel

Indlægaf Gæst » fre 30. apr 2004 20:32

NÃ¥r jeg vasker MX-5'eren sker det kun i tempareret Perrier. 20 grader virker bedst! :D 8)

Mit \"vaskeskind\" er selvfølgelig satin! Sæben er fra D&G, Light Blue. Dejlig frisk duft af sommer! MX-5'eren fortjener jo kun det bedste. :wink:
Gæst

Indlægaf Softtop » fre 30. apr 2004 21:28

Malin skrev:NÃ¥r jeg vasker MX-5'eren sker det kun i tempareret Perrier. 20 grader virker bedst! :D 8)

Mit "vaskeskind" er selvfølgelig satin! Sæben er fra D&G, Light Blue. Dejlig frisk duft af sommer! MX-5'eren fortjener jo kun det bedste. :wink:

Solen var oppe, kaleschen var nede, varmen steg til hovedet :roll:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Kan man vaske en MX5 i sit badekar ?

Indlægaf Knud Erik » tors 10. jun 2004 11:49

Opfølgning på bilvask.

Kolding kommune varsler i øjeblikket total forbud mod bilvask hjemme
i indkørslen.
Har man hørt noget så latterligt.
Begrundelsen er at der bliver afvasket 28 tons kemikalier og tungmetáller
årligt , som dræner ud i naturen. ( Det fremgår ikke hvor meget snavs der regner af ved vask fra vorherres hånd.)
Ja man gør alt for at håne bilisterne nu om dage.
Jeg vil nu nok fortsætte med min bilvask, om så jeg skal gøre det i mørke. Det er ikke let at være lovlydig borger nu om dage.
:) :o :? :cry:
Knud Erik

Hmmm

Indlægaf Claus » tors 10. jun 2004 13:08

Nu ophører kommunerne jo snart med og eksistere i nuværende form - Sig til dem at du altid vasker bilen i regnvand og i biodynamisk shampoo og informer dem om at du har købt dig en vand støvsuger så du selv suger vandet op bagefter og afleverer vandet hos Kommunekemi til destruktion :wink:

Jeg vokser bilen et par gange iløbet af sommeren så lakken står som hugget i marmor og resten kræver ikke den store uddannelse - alm bilshampoo og en børste og vaskeskind til sidst - ikke den store videnskab, ville gøre det samme med naboens Fiat Punto eller Polo.
Vaskehal, nej aldrig...ridser og elendig vask af genbrugsvand og så koster det en formue og det tager længere tid fremfor og gøre det i hånden.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Lasse MXer 90 » man 27. sep 2004 21:17

Vaskehal lyder ikke godt i mine ører...
En bil af den størrelse kan man da ikke blive overanstrengt af at vaske...Jeg har haft flere sorte biler og fandt ret hurtigt ud af at efter vask og afskylning så overhælder jeg bilen med 10 liter regnvand fra regnvandstønden. Det hindrer at der dannes kalkpletter, hvis jeg nu ikke lige har fået tørret bilen af over det hele...altså skyld efter med regnvand inden den endelige aftørring !
Hilsen

Lasse MXer 90
Brugeravatar
Lasse MXer 90

Indlægaf Mikkel » man 24. jan 2005 10:44

:idea: En gammel tråd, men stadig relevant!

Siden sidste sommer har jeg næsten udelukkende vasket 5'eren i en af de sparsomme selvbetjenings (højtryks) vaske, der findes rundt omkring.
Til de af jer der ikke kender til dem, så kan jeg fortælle at det koster omkring en 50'er, og så har du forvasket, vasket og endda skyllet bilen i kalk-frit vand.
Jeg synes det er en fed måde at vaske bil på, og jeg ved efterhånden hvad jeg snakker om, da en sort bil skal vaskes næsten en gang om dagen :lol: !

Jeg bruger selv Shell i Ølstykke, men du kan eventuelt bruge nedenstående link, for at finde en selvbetjeningsvask i nærheden af dig (klik selvbetjeningsvask og søg)
Shell i Danmark - Find Shell-station i Danmark

Jeg ved ikke, om der er andre end Shell, der tilbyder dette, men hvis der er nogen derude, der kender til andre stationer med selv-vask, så sig endelig til!
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel

Indlægaf Claus » man 24. jan 2005 16:38

Der findes også en i Haslev, men det er ikke Shell, det er en lavpris tank, de installerer snart undervognsvask i selvbetjeningehallen - så kan den blive vasket ovenfra og nedenfra...ellers et rigtig flot sted, man holder indendørs i en vaskehal med port og ikke under halvtag som i Ølstykke - de har desuden også varm voks som bilen kan oversprøjtes med - det koster fra 5kr og opefter \"30kr typisk\".
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Raebild » man 24. jan 2005 17:00

God info! Jeg bor (også...) i lejlighed og har svært ved at få vognen vasket - ærgerligt, når man nu gerne vil kunne se den nyvasket, bare engang imellem! Men sidste sommer drønede jeg rundt i Vejle og omegn for at finde en selvbetjeningsvask - uden held!! Jeg brugte ovenstående link og fandt ud af at den nærmeste Shell med selvvask er i Give. Det er et stykke væk, men jeg vil sikkert benytte den alligevel!
MEN: Er der nogen der kender et sted i Vejle - eller nærmeste omegn - hvor der er selvvask??
Ræbild
Raebild

Geografisk sted: Midtjylland

Næste

Tilbage til Diskussion