Ødelagt kødben (endlink)

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Ødelagt kødben (endlink)

Indlægaf Webmaster » tors 1. jun 2006 19:22

Øv.. knækkede et endlink under ugens tur til Sturup under et kraftigt venstresving.

Billede

Heldigvis har man Andreas... et telefonopkald onsdag morgen, og i dag til formiddag kom to nye endlinks.. Det er fandeme service!!! Det ene røg på med det samme. En ret let operation, som kunne klares uden at afmontere forhjulet. Så nu kan jeg deltage i weekendens MX-5 Club møde! Imens kan jeg så begynde at overveje hvordan jeg får de gamle polyurethanbøsninger afmonteret og over i det andet!

Undrer mig iøvrigt over at det er hult indeni - måske det har noget at gøre med at det skal kunne vride sig?? Endlinket er knækket i svejsningen, som egentlig ser lidt svag ud.. Findes der ikke stærkere løsninger end den type som sidder på standard??
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Danny » tors 1. jun 2006 23:21

Man kan få nogle justerbare (og angiveligt stærkere) versioner fra eks. Racing Beat. Jeg så også nogle der hed \"heim joint end-links\" på goodwin's side hvistnok.
Det med at de er hule har noget at gøre med at det er et stærkere setup til sådan nogle dele som skal kunne vride og bøje. Det kan jeg for øvrigt huske fra biologitimerne i skoletiden at korn også har den egenskab for ikke at knække i vinden (puha, nu går der Søren Ryge i den :roll: )

Jeg spekulerede selv på om det kan lade sig gøre at presse poly-bøsninger ud og sætte dem i en anden hvis det skule blive aktuelt. Så jeg prøvede og det kan man, også uden at forvolde skade på bøsningen.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

ja da...

Indlægaf Claus » fre 2. jun 2006 10:08

Ja, når bøsningen skal ud, så skærer du den eller volder den med en skruetrækker så den kommer ud..
Den nye bøsning smører du ind i opvaskemiddel og tager en lang bolt og et par solide store skiver der er større end selve bøsningen.
altså en skive på bøsningen og en skive på den anden side og så stammer du bolten og langsomt vil selve bøsningen vil blive presset på plads...for og fordele trykket yderligere kan du sætte en skraldetop på hver side.
Bingo og bøsningen kommer nemt på plads igen uden mærker eller skader, helt uden vold.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Tilbage til Projekt og galleri