project bøsninger

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

project bøsninger

Indlægaf hasse » ons 7. jul 2004 22:04

7.7.04

Project bøsninger.
Jeg er nu færdig med installationen dvs. samtlige bøsninger er udskiftet bortset fra swaybarbøsningerne, som blev installeret sammen med swaybars fra Jacksom Racing.
Ialt 22 stk!!!!!. 4 pr. forhjul og 7 pr. baghjul.
Det HAR været et stort arbejde og blev ikke mindre af, at udskiftningen/installatonen sket på Strandgade (!!!!) ud for min bopæl efter princippet \"hug en hæl, klip en tå\" (eller hvad det nu hedder) altså over en længere periode.
Min mx'er er fra 1990 og har efterhånden gået godt 220.000 kilo. Bøsninger og bolte \"var godt brugt\", hvilket tydeligt kunne ses, da jeg efterhånden fik dem ud.
Det ER et stort arbejde, men kan godt lade sig gøre.
Af ekstraværktøj købte jeg kun 2 stk. trefodaftrækkere hos Harald Nyborg. 4\" og 6\".
Eneste gang jeg var nødt til at henvende mig til værksted var for at få løsgjort de langsgående bolte på baghjulene...yderst på nederste bærearm. Den ene kunne rystes løs med luftværktøj, mens den anden måtte under ilden.
Derudover havde jeg opskåret 2 stk rør. 1 af længde som bøsningerne, og 1 i dobbelt længde, Diameter som bøsningen.Derudover havde jeg nogle pakninger i samme indvendige diameter, som aftrækkeren kunne trykke ned på.
Alt var naturligvis i forvejen syltet ind i wd40 i flere omgange.
Hvis andre skulle have lyst til at gå igang, så gør det, men jeg vil anbefale, at det sker i en garage og ikke på offentlig vej (med timeparkering!!!!).
I kan evt. gå igang med, at udskifte bøsningerne på de nederste bærearme, så kan I \"se\", om det er noget for jer.
De er lette at gå til.
Få et værksted til at løsgøre de 2 ovennævnte bolte. Jeg er iøvrigt overbevist om, at mange mx'ere vil have godt af at få disse bolte \"fri\". Det siger sig selv, at mx'eren bliver påvirket og 2 frosne/fastrustne \"pinde\" et så vitalt sted.
Jeg har købt polybush. Først til forvognen hos I.L. motorsport. Og senere i flere omgange (vidste ikke hvorlænge ilden ville brænde) hos polybush.co.uk. Sidstnævnte sælger bøsninger enkeltvis.
At jeg ikke valgte powerflex, skyldes, at jeg var begyndt med polybush. Men der muligvis en fordel (lettere installation) med powerflex: De er vist delt og metalkernen sættes i sidst. I modsætning til polybush, hvor metalkernen er indstøbt
I det store og hele brugte jeg den fremgangsmåde som er beskrevet i \"Mx5..performance projects\" af Keith Tanner.
I forvejen havde jeg købt 8 nye justerskruer og de 2 bolte.
Timeforbrug vil jeg ikke udtale mig grundet de vanskelig arbejdsforhold.

Jeg kan VIRKELIG mærke forskellen. Mx'eren er endnu mere utrolig. Men vær forberedt: Den er væsentlig hårdere.
Føles faktisk som i de gamle Triumhp- og MGdage.
Og det selv om jeg har gule koni stillet på blødeste trin( Det er jo heller ikke så tit, at min står på blødeste trin)

Så nu bliver det interessant/skægt at prøve den på Jylandsringen og/eller de 2 baner i Sydsverige.

Hasse
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Jaaaa

Indlægaf Claus » tors 8. jul 2004 14:35

Endelig mere inspiration af tilsvarende.....jeg kan ikke vente med og komme i gang, men det bliver først til næste forår....hvor købte du dine bøsninger og hvad gav du for dem.....
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Softtop » tors 8. jul 2004 17:54

Måske indforstået - men du nævner ikke noget om sporing efter dit
store undervognsjob - det har du vel husket? :D
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf hasse » fre 9. jul 2004 20:09

JEPS.
Den blev naturligvis sporet og benyttede også lejligheden til at få hjulene afbalanceret.
Prøvede i øvrigt før sporingen at sætte skiverne på 0.
Ikke nogen sjov oplevelse.
0 betyder ikke neutral indstilling af alt det, der kan stilles.
Men blot 0 for at have et udgangspunkt...fortalte en tidligere Mazdamekaniker mig.
Og noget er der sikkert om snakken. Camber og caster var ihvertfald ikke på 0 grader.
Brugte iøvrigt sporingsforslaget i Tanners bog.

Møtrikker og bolte er alle sammen købt i original via Mazdaforhandler.
Camboltene incl gradskie og møtrik kostede ca 150 stykket ex moms.

De langsgående bolte på bagtøjet 142 ex moms stykket

Var der noget om at Mazda ville nedætte deres reservedelspriser....som de skrev i pressen for godt et halvt år siden??????????

Hasse
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Projekt og galleri