subwoofer

Fast & Furious, store højtalere og andet lir

Redaktør: Softtop

subwoofer

Indlægaf bassman » fre 16. mar 2007 23:03

Vil man få glæde af at placere en subwoofer i bagagerummet på en mx5?
HÃ¥ber nogle har erfaring med dette. Kabinen er jo ikke ligefrem egnet til en subwoofer.
Brugeravatar
bassman

Indlægaf Claus » lør 17. mar 2007 10:48

Ja, jeg har det nok som dig, musik skal have bund og ikke lyde som en transistor radio.
Du kan godt placere en bas i bagagerummet, med begrænset udnyttelse, en bedre løsning er montering af en bas i hattehylden.

Eller endnu bedre opgrader dine højttalere i døren og husk diskanten samtidig. Du kan også montere højttalere i din windbreaker.
Den sidste løsning har jeg og jeg får en imponerende fed, dyb og tør bas, som man kan mærke i kroppen når man skruer op.
Så lyden forsvinder ikke blot fordi man kører med kluden nede.

Så det kan sagtens lade sig gøre uden og du tager pladsen i bagagerummet eller lave hul i \"hattehylden\"
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf bassman » lør 17. mar 2007 13:37

Claus, Hvilket componentsæt bruger du til dørene?
Har du et godt link til hvordan man montere disse i dørene?
Hvilke højtaler bruger du i din windbreaker?

På forhånd tak
Brugeravatar
bassman

Indlægaf Claus » lør 17. mar 2007 21:05

Vil lige høre, har du ikke højttalere nederst i døren og diskant ved sideruden som standard ?
Hvilken model har du ?
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Felix » lør 17. mar 2007 21:41

Jeg har 2 x basser (mener det er 8\") monteret bag ved hvert sæde i den del under hattehylden der løber parallelt med sædet mod gulvet. De fodres med subwoofer input (justeret til alt under 125 hz) Resten tager enheder i dørene (øvre bas og mellemtone) + små diskrete diskanter monteret i hvert hjørne af instrumentbrættet op imod forruden sig af. Forstærkeren ligger i bagagerummet på en særlig plade på det forsænkede stykke. Fylder ikke ret meget og giver stadig næsten fuld bagagekapacitet. Det fungerer rigtigt godt. Bassen både høres godt og føles igennem sædet.
Hvis der er interesse kan jeg godt tage nogle billeder af konceptet.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf bassman » søn 18. mar 2007 14:08

Claus, Det er en 2001 NB model.
Brugeravatar
bassman

Indlægaf bassman » søn 18. mar 2007 14:13

Felix, Nu er det godt nok ikke en NA model jeg har. Jeg ved ikke om der er stor forskel på de to modeller. Men det kunne da være spændende at se hvordan de basser er monteret. :)
Brugeravatar
bassman

Indlægaf Felix » man 19. mar 2007 09:30

Jeg er ikke klar over forskellen. Jeg får taget et par billeder.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Claus » man 19. mar 2007 17:53

Felix, det lyder spændende med din løsning...pas på ryggen..smiler.

Mine enheder er Bose i døren både bas og diskant enhederne.
Dem i min windbreaker må jeg indrømme at dem har jeg ikke kendskab til, ved blot at det er originale enheder, der sidder i den.
Men der er ingen tvivl om at de kan forbedres, jeg har skruet ned for de enheder, de skal blot give lidt mere \"rum\" i lyden og ikke medvirke til selve lydbilledet.
...jeg har desuden monteret en lille JBL GTO 75.4 forstærker, blot for at min Blaupunkt radio ikke taber pusten.
Kondensator har jeg ikke haft behov for endnu, med mindre man skal spille op så de modkørende billister skal forskrækkes.
Jeg er til neutral lyd med en dyb,tør og fast bas, men heldvis opfattes lyd så forskelligt.
Her kan du sikkert finde nogle gode ideer til dit projekt.
http://www.miata.net/garage/garageaudio.html
Brugeravatar
Claus

Indlægaf bassman » tirs 20. mar 2007 20:17

Så er de originale højtaler skiftet med et audio system komponent sæt, som bliver drevet af en JBL forstærker. Har kun at sige, hvad skal man dog med en subwoofer. Spiller helt suveræn og der var plads til 6,5\" system. Jeg tror faktisk at man kunne stoppe en 8\" i bildøren. Der var masser af plads.
Tak for hjælpen.
Brugeravatar
bassman

Indlægaf Claus » tirs 20. mar 2007 21:54

Super godt og høre....eller læse mener jeg *smiler*
Tillykke med det gode resultat.
Ja, jeg har det på samme måde, har absolut ikke behov for en sub, der er overflod af bas og de skønneste mellemtone.
Glæder mig til at høre din løsning og omvendt, det er jo altid godt og have noget og sammenligne med.
Men må skuffe dig lidt, du vil opleve problemet med at bakspejlet vibrerer i takt med musikken når man kører på motorvejen og skruer lidt op - det kan til tider være lidt irriterende.
Hvor købte du sættet ?
Brugeravatar
Claus

Indlægaf bassman » ons 21. mar 2007 15:51

Sættet er købt hos Dansk auto hi-fi, hvor jeg fik en super betjening.
Angående toppen nede, så har jeg ikke lige prøvet det endnu efter at systemet er montereret.
Jeg glæder mig til at høre andre MX5 løsninger ude i det danske.
Brugeravatar
bassman

Indlægaf Anders Astrup » ons 21. mar 2007 16:49

Lyder godt Bassman :wink:

Jeg er selv igang med at lave god lyd i min NB'er.

Jeg har købt komponentsæt til dørene med 8\" bas/mellemtone :D

Mit valg faldt på dette sæt : http://carsound.dk/produkt.asp?id=4107&kid=14

Det spiller helt kanon (MASSER af bund) - og enheden er ikke ret dyb. Jeg har dog kun hørt det i butikken, da det ikke er monteret endnu.

Jeg er også skrevet op til en ny Alpine headunit der udkommer engang i april, og så skal der ellers monteres. Kan eventuelt tage nogen billeder af monteringen, hvis nogen er interesserede? :wink:
Anders Astrup

Indlægaf bassman » ons 21. mar 2007 18:06

Anders

Hvis jeg havde vist at der var så meget plads, så havde jeg nok prøvet det samme. Vær opmærksom på at du selv skal lave en ny adapter, hvor enheden skal sidde i. Jeg lavede dem af 8 mm krydsfinér plade.
Nu står der godt nok at du skal bruge 182 mm i udskæring. Det er en del.
Delefilter monterede jeg på indersiden af døren kun med dobbeltklæbende tape. Det samme som man bruge i vådrum. Må selvfølgelig ikke være det almindelige.
En dybde på kun 59 mm!!!! Mit sæt har en dybde på 71 mm og det er kun et 6,5\" system.
HÃ¥ber det lykkedes for dig og vil gerne se nogle billeder af det.
Brugeravatar
bassman

Indlægaf Anders Astrup » ons 21. mar 2007 18:48

Ja det med adaptoren er jeg opmærksom på, jeg har taget et stykke 12mm krydsfiner med hjem fra arbejde. Jeg har tjekket at der stadig er plads til dørbeklædningen. : )

Ja de har en meget lav monteringsdybde - det er magneten i dem jeg har købt, den er samme type som dem vi bruger på køleskabe osv. De fylder noget mindre end de traditionelle.

Jeg glæder mig til at få det monteret engang i april :D

Jeg tager et par billeder så i kan følge lidt med i det herinde.
Anders Astrup

Næste

Tilbage til Styling & ICE