Manifoldtilretning

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Manifoldtilretning

Indlægaf hasse » fre 14. jan 2005 20:50

Jeg synes efterhånden, at jeg har lavet det meste på min kære mx'er for at få den til at køre optimalt.
Koni-gule, cold air, oliekøler, anti swaybars, justerbare mellemled, afstivninger for/bag, JR sportexhaust (har bestilt deres udstødningsmanifold, men ikke fået den endnu) osv.osv.
Og jeg havde i lang tid tænkt på Garrets bemærkninger omkring manifolden (Performance handbook p. 74 ff.).
Manglende symetri mellem motorblok og manifold.
Da jeg nu alligevel skulle have den af /var tvunget til at ta' den af, var tiden nu kommet.
Efter demonteringen af manifolden checkede jeg så manifoldens udgangsporte med motorblokkens indgangsporte
Og jeg må \"sige\", at der virkelig var begrænsninger i manifolden. På næsten alle udgangsporte på manifolden var der for meget materiale. Portene i manifolden var altså mindre/smallere end i motorblokken.
Du kan sammenligne portene ved at lave en skabelon med bolthuller og porthuller, der svarer til MOTORBLOKKENS og så sammenligne den med/lægge den henover manifoldens porte (eller gøre som jeg: Brug pakningen. Du har alligevel købt en ny pakning. IKK???).
Jeg brugte så en tuchpen til at markere \"det for meget materiale i manifolden\".
Og så var det ellers bare at gå igang med at slibe MANIFOLDEN. Man kan benytte en alm. fil og/eller et forstørret tandlægeboremaskineagtig en. Jeg havde for et stykke tid siden købt en hos Netto. Vistnok en drehmelagtig en...hedder den vist nok.
Det allerbedste vil nok være at få fat i såd'en en lang forlænger, der kan sættes på alm. håndboremaskiner.
Det gik som en leg. Alt hvad der hedder støbekanter/grater kommer væk i en ruf. Rigtig sjovt arbejde. Og så undgik man at se \"Bamse og kylling\"...som jeg plejer at sige.
Min manifold blev ikke slebet optimalt, fordi jeg skulle have samlet \"lortet\" igen, da jeg skulle bruge den dagen efter.
HUSK AT SLIPNING FOREGÃ…R I MANIFOLDEN IKKE MOTORBLOKKEN!!!!!!
Og jeg var spændt på den første prøvetur (var ikke en lang en', som den burde have været).
Jeg mener virkelig, at jeg kan mærke forskel. Der er..synes jeg...mere torque i den. Den går - endnu mere - forrygende.
SÃ¥ der er ikke nogen tvivl hos mig:
Jeg skal til den igen, når dagene bliver længere.
For alt, hvad jeg laver og har lavet på min kære mx'er bliver lavet ude på vejen midt i Helsingør.
Og det har jo været skønt vejr igår og idag.
13-14 januar 2005.
Sammenlagt har jeg vel brugt ca 3 timer i går og 4 timer idag (til samlingen), men det skyldes nok også, at toppene på værktøjet har en tendens til at falde af, når manifolden skal remonteres og pakningerne til injectionerne har en tendens til at falde ned \"i det dybe mørke i undervognen, hvorfra intet vender tilbage\". (så er det rart enten at have et sæt ekstra pakninger eller at have gemt de gamle...som nødløsning.
ialt en 7 timer.
Jeg vil anbefale Garrets \"Performance handbook\".
Han skriver indgående om luftindtaget
men især Tanners \"Performance projects\", der er fyldt med gode vejledninger.
At de skal sammenholdes med vores almindelige \"manualbøger\", siger sig selv.

Så det var nu meget rart, at min olietryksmåler (se \"olitryksmåler\") var gået sig en tur.
Helsingør 14.01.2005
Hasse

[/code]
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Gør-det-selv

Indlægaf Gtihsan » lør 15. jan 2005 00:21

Hej

Alt det du lige har forklaret, er det noget man selv kan gøre med en velbalanceret fingersnilde?

Er god til biler men har aldrig prøvet et indgreb så tæt på motoren før.

Er mest bange for at manifold skruen knækker af ved afmontering. Det har sådanne skruer jo tendens til.
Gtihsan

Nix knækkede skruer el. lgn

Indlægaf hasse » lør 15. jan 2005 01:33

Var inde på nettet og skulle sæføli' lige se om der havde været interesse.
Føler/forstår din betænkelighed. Den havde jeg også...i begyndelsen. Men det fortager sig!!.

Men der var absolut ingen problemer med mine skruer/møtrikker...altså dem på mx'eren.

Helt ærligt:
Een ting er, at jeg havde givet dem noget wd40 for et par måneder siden.
Men det havde jeg glemt alt om. Og tænkte ikke på at give dem et pust.

Om jeg så bare har været heldig eller hva'. Det er jo ikke til at vide.
Men boltene og møtrikkerne er jo ikke spændt særligt hårdt.

Men et godt råd:
Selv om du læser manualer osv. så mærk slanger og stik.
Så undgår du mit prolem:
Efter at hele \"lortet\" var samlet, havde jeg Gud hjælpe mig en lille mærkeligt udseende slange tilbage. Og tegninger/billeder hjalp ikke en dyt.
Så det var bare at lede efter 2 små studser med en afstand, der nogenlunde svarede til den mærkelige slange.
Og jeg fandt studserne.

Behøver jeg fortælle, at de var under trottlesensoren og nærmest utilgængelige? Nej vel?

Men med fingersnilde og diverse smætænger, fik jeg den på plads.

God fornøjelse.

(Af øvelse bli'r man klog)

Hasse
hasse

Nix knækkede skruer el. lgn

Indlægaf hasse » lør 15. jan 2005 01:36

Var inde på nettet og skulle sæføli' lige se om der havde været interesse.
Føler/forstår din betænkelighed. Den havde jeg også...i begyndelsen. Men det fortager sig!!.

Det er noget man absolut godt kan gøre selv.

Der var ingen problemer med mine skruer/møtrikker...altså dem på mx'eren.

Helt ærligt:
Een ting er, at jeg havde givet dem noget wd40 for et par måneder siden.
Men det havde jeg glemt alt om. Og tænkte ikke på at give dem et pust.

Om jeg så bare har været heldig eller hva'. Det er jo ikke til at vide.
Men boltene og møtrikkerne er jo ikke spændt særligt hårdt.

Men et godt råd:
Selv om du læser manualer osv. så mærk slanger og stik.
Så undgår du mit prolem:
Efter at hele \"lortet\" var samlet, havde jeg Gud hjælpe mig en lille mærkeligt udseende slange tilbage. Og tegninger/billeder hjalp ikke en dyt.
Så det var bare at lede efter 2 små studser med en afstand, der nogenlunde svarede til den mærkelige slange.
Og jeg fandt studserne.

Behøver jeg fortælle, at de var under trottlesensoren og nærmest utilgængelige? Nej vel?

Men med fingersnilde og diverse smætænger, fik jeg den på plads.

God fornøjelse.

(Af øvelse bli'r man klog...sir' man)

Hasse
hasse

Okay

Indlægaf Gtihsan » lør 15. jan 2005 10:57

Det tror jeg lige jeg vil prøve nu hvor jeg alligevel havde planer om at skifte olieringene osv.

Så må vi håbe jeg slår minimum 2 fluer med et smæk :lol:
Gtihsan

manifoldtilretning-rensning

Indlægaf hasse » søn 16. jan 2005 12:40

Blot for en god ordens skyld...til dem der ikke læser de bøger, jeg har henvist til (læs dem! ):

Manifolden og diverse slanger skal selvfølgelig renses grundigt også i alle de små huller.
Især efter slibningen/poleringen.
Jeg gjorde det med petroleum, vand og sæbe.
Derefter en grundi vandspuling.

Alt det fine støv osv fra slibningen skulle jo nødigt ind i motoren efter remontering.

Hasse
hasse

SUPER

Indlægaf Claus » søn 16. jan 2005 23:33

Endelig flere erfaringer ud på nettet, det er top nice læsning.
Men er lidt nysgerrig, er der nogle der har erfaring med indsugnings manifolden, er der også stor forskel her ?
Såfremt der er stor forskel, ja, så vil det jo være noget man virkeligt kan mærke når det bliver rettet til.

Jeg tror nu jeg køber mig en G-tech måler, så kan man se om der kommer lidt ekstra hestekræfter når sådanne ændringer bliver foretaget.
http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=008-011-00001111
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Tilbage til Tuning og modificering